Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Head of marketing, Head of engineering, Head of controlling etc. Er det en motegreier for leder/sjefstittel? Synes alle disse tittelvariantene er som en jungel. 

Anonymkode: 356f2...d8c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har norsk stillingstittel, men har også en engelsk signatur i Outlook. Der bruker jeg "Head of ...". Det betyr at det ikke er en annen faglig leder innenfor ditt fagfelt over deg, vanligvis innen et virksomhetsområde e.l.

F.eks. Head of Marketing har ingen faglig markedsføringsleder over seg. Man kan ha en Head of Marketing i en del av firmaet og samtidig ha en CMO, som da overser markedsføring på konsernnivå e.l. Jeg kan f.eks. være Head of Marketing for Norge, så er det en Head of Marketing for Europa og én for USA. Og så har firmaet som helhet en CMO.

En "Head of ..." er dermed en person som er høyt plassert i et stort firma. Hvis ikke er det litt vanitytittel. :) 

Anonymkode: 798c5...107

• Liker 3
Skrevet

Avdelingsleder, Fagleder etc. 

Eksempelvis er «head of year» trinnansvarlig på skolen.. Så det er bare en ansvar- eller ledertittel😊

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

En "Head of ..." er dermed en person som er høyt plassert i et stort firma. Hvis ikke er det litt vanitytittel. :) 

Ofte blir det litt sånn også. Har vært borti en del små firmaer som har både CFO, CTO, CMO, og i tilllegg har head of marketing - for eks; også viser det seg at de er 10 ansatte. Hvor det er åpenbart at alle disse rolle-titlene blir brukt fordi det høres fancy ut, og ikke fordi firmaet eller disse personene har et (stort) fokus på fagområdene.

Anonymkode: 0c15c...390

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye rart med titler, og forskjellig fra bedrift til bedrift.

Men for min del tenker jeg "head of" gjerne er litt under leder med personalansvar, og oftere mer en fagleder. Så man heter typisk "head of" og så sitt ansvarsområde på jobb. Eller bare noe man har funnet litt på. Det følger en lønnsøkning med tittelen, men ikke nødvendigvis lederansvar eller mer ansvar i det hele tatt. 

Anonymkode: b231f...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med tilsettinger, men kjenner at jeg sliter med å ta slike tøysetitler seriøst. 

Anonymkode: 8e776...c91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobber med tilsettinger, men kjenner at jeg sliter med å ta slike tøysetitler seriøst. 

Da har du kanskje ikke forstått den eventuelle funksjonen med titlene? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Da har du kanskje ikke forstått den eventuelle funksjonen med titlene? 

Mulig det. Hva med å bruke normale norske titler, slik at man kan bli tatt seriøst også utenfor en bitteliten krets av likesinnete?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det. Hva med å bruke normale norske titler, slik at man kan bli tatt seriøst også utenfor en bitteliten krets av likesinnete?

De fleste gjør sikkert det, men det kommer jo an på kontekst. Engelske titler er naturlig nok nyttige ovenfor ikke-norske, og i noen tilfeller har en kanskje bare stillingstittelen på et språk. 

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

De fleste gjør sikkert det, men det kommer jo an på kontekst. Engelske titler er naturlig nok nyttige ovenfor ikke-norske, og i noen tilfeller har en kanskje bare stillingstittelen på et språk. 

Som sagt, jeg jobber med tilsettinger, og mange bruker slike  tulletitler i fullt alvor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener den bittelille kretsen som er den engelskspråklige delen av arbeidslivet..?

Anonymkode: ca964...4b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener den bittelille kretsen som er den engelskspråklige delen av arbeidslivet..?

Anonymkode: ca964...4b6

Innenfor denne kretsen funker sikkert slike titler, men det norske arbeidslivet er fortsatt i all hovedsak norskspråklig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avdelingsleder er vel det det heter på norsk. Med mindre man bruker ''Head of'' bare for å pynte på en tittel på mellomledersnivå? 

Anonymkode: c7bcc...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En del av oss jobber jo i internasjonale firmaer, og jobber mye over landegrensene med andre avdelinger. Da er det igjen greit å ha en felles internasjonal stillingsbetegnelse, slik at kollegaen min i Frankrike feks ikke skal lure på hvem denne "avdelingslederen" er. Her er Head of ansvarlig for en avdeling. Jeg er ansvarlig for avdelingen; resultatene og menneskene.

Anonymkode: d1a4b...4d5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Som sagt, jeg jobber med tilsettinger, og mange bruker slike  tulletitler i fullt alvor. 

Igjen er det litt vanskelig å se hvordan det er ‘tulletitler’ om de er reelle og tjener en konkret funksjon. Mulig det ikke er så relevant for enkelte, men i noen kontekster kan det være veldig nyttig informasjon. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

men det norske arbeidslivet er fortsatt i all hovedsak norskspråklig.

Tja, mange av de største næringene (med de største selskapene) i Norge er på en eller annen måte innblandet i internasjonal handel og/eller utenlandsk arbeidskraft. Feks. Olje og gass, byggenæringen, IT, konsulentselskaper, shipping (alt maritimt egt), forskning, kraftprodusenter, laks osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 8.37):

Mye rart med titler, og forskjellig fra bedrift til bedrift.

Men for min del tenker jeg "head of" gjerne er litt under leder med personalansvar, og oftere mer en fagleder. Så man heter typisk "head of" og så sitt ansvarsområde på jobb. Eller bare noe man har funnet litt på. Det følger en lønnsøkning med tittelen, men ikke nødvendigvis lederansvar eller mer ansvar i det hele tatt. 

Anonymkode: b231f...0d5

Nei, brukt riktig er Head of noe en avdelingsleder med personalansvar for mellomledere og et stort budsjett- og resultatansvar. Med andre ord nivået over mellomledere med personalansvar. 

Anonymkode: 798c5...107

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...