Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg måtte avbryte studiene mine pga langvarig kronisk sykdom som ble for tøff, og kommer neppe tilbake til studier igjen. skal søke 80% ufør i samarbeid med veileder på nav.

og kommer til å søke om sletting av studielån. jeg tjente under 337 000 kr i fjor, så er under inntektsgrense. fant ikke noe spes ang formue(kun mot omgjøring av stipend). er det regler ang formue og sletting av lån pga ufør?

blir da 80% av selve lånet slettet, om jeg får det innvilget?

usikker på om jeg bør betale de resterende 20% eller søke utsettelse.

Anonymkode: 9a8b2...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar at du har lest på lånekassen sine sider, men legger ved link i tilfelle. 

Det er inntekten din som avgjør om, og hvor mye som blir slettet. Altså ikke hvor stor prosent ufør du er. I linken finner du også tabell som sier hva ny gjeld blir i forhold til inntekten. 

Er inntekten din som du sier under 337k også med uføretrygd vil du kunne få slettet all gleden. 😊

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

AnonymBruker
Skrevet
Teyla skrev (21 minutter siden):

Det er inntekten din som avgjør om, og hvor mye som blir slettet. Altså ikke hvor stor prosent ufør du er. I linken finner du også tabell som sier hva ny gjeld blir i forhold til inntekten. 

Er inntekten din som du sier under 337k også med uføretrygd vil du kunne få slettet all gleden. 😊

Vi får håpe ikke dette sletter all GLEDEN hun har i livet sitt, da, selv om hun blir uføretrygdet 😉

Anonymkode: 4f3aa...bf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har man mulighet til å ta mer studiegjeld, når man vet dette blir slettet. I såfall er det bare gratis penger.

Anonymkode: b6836...d99

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man mulighet til å ta mer studiegjeld, når man vet dette blir slettet. I såfall er det bare gratis penger.

Anonymkode: b6836...d99

Det smutthullet er nok dessverre tettet.

Anonymkode: 49f1d...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det smutthullet er nok dessverre tettet.

Anonymkode: 49f1d...c32

Åssen ble dette tettet?

Anonymkode: 5a1bc...c2b

AnonymBruker
Skrevet
Teyla skrev (4 timer siden):

takk for svar; jeg trodde det kanskje gikk etter % ufør, men da får jeg nok slettet hele☺️håper på litt glede selv om jeg er syk😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi får håpe ikke dette sletter all GLEDEN hun har i livet sitt, da, selv om hun blir uføretrygdet 😉

Anonymkode: 4f3aa...bf4

Oisann, gikk litt fort der ja 😅

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Åssen ble dette tettet?

Søker man støtte i løpet av de ti årene etter slettingen, så kommer lånet tilbake i sin helhet.

Ingen enkel fiks det der, og du kan ikke få det slettet/redusert mer enn én gang. Det å få det slettet helt innebærer også at du har relativt lite penger utbetalt.

Anonymkode: d305a...358

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søker man støtte i løpet av de ti årene etter slettingen, så kommer lånet tilbake i sin helhet.

Ingen enkel fiks det der, og du kan ikke få det slettet/redusert mer enn én gang. Det å få det slettet helt innebærer også at du har relativt lite penger utbetalt.

Anonymkode: d305a...358

Det var ikke svar på det jeg spurte om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var ikke svar på det jeg spurte om.

ts her. jeg tror jeg forstår hva du spør om; jeg kunne feks søkt støtte til høsten selv om uførsøknaden blir sendt i juni.

jeg synes det blir etisk feil. og føler at lånekassen er i sin rett om de ikke vil slette hele lånet om man fortsetter å låne når man vet man skal søke ufør.

men juridisk sett aner jeg ikke.

kunne trengt pengene selv til tannlege, medisin og behandlinger. sykdommen(e) koster meg noen tusen per mnd, så jeg ser tankegangen😌men skal ikke gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

ts her. jeg tror jeg forstår hva du spør om; jeg kunne feks søkt støtte til høsten selv om uførsøknaden blir sendt i juni.

jeg synes det blir etisk feil. og føler at lånekassen er i sin rett om de ikke vil slette hele lånet om man fortsetter å låne når man vet man skal søke ufør.

kunne trengt pengene selv til tannlege, medisin og behandlinger. sykdommen(e) koster meg noen tusen per mnd, så jeg ser tankegangen😌men skal ikke gjøre det.

For noen ble utdannelse en del av AAP

Da ble det logisk å ta opp studielån gjennom de årene dette varte. Etter endt forløp der utfallet ble ufør, ble lånene slettet. Om det ble spekulert i, kan man bare spekulere i:-)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For noen ble utdannelse en del av AAP

Da ble det logisk å ta opp studielån gjennom de årene dette varte. Etter endt forløp der utfallet ble ufør, ble lånene slettet. Om det ble spekulert i, kan man bare spekulere i:-)

ja jeg har hatt aap i studieårene mine, og planen var jo å ruste meg bedre for arbeidslivet. men så ble jeg sykere og sykere😌utrolig kjipt med tanke på hvor mye energi jeg har brukt. og også penger på svindyr husleie siden jeg flyttet for å studere🥲.

sånn blir livet bare. må prøve å gjøre det beste ut av det. og finne en snill arbeidsgiver til ca 20% stilling🤭det tror jeg kan bli vanskelig-kanskje jeg må finne noe online business. men ikke trusesalg som er så pop på KG😆

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok at Lånekassen ville ha reagert da søknaden for uføre ble sendt i juni og du har søkt studiestøtte etter innsendelsen av søknaden. 

Anonymkode: 5aace...29a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok at Lånekassen ville ha reagert da søknaden for uføre ble sendt i juni og du har søkt studiestøtte etter innsendelsen av søknaden. 

Anonymkode: 5aace...29a

det tror jeg også!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...