Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg med å forstå dette diktet av Knut Hamsun?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det her diktet har vært mitt absolutte favorittdikt i alle år uten å egentlig forstå hva det helt handler om. Spesielt siste strofe, hva er det han prøver å si?

Takk på forhånd 🤗

Så, atter et Brev fra en harmfuld Sjæl
med Strips for de Sår jeg har revet.
Nu endelig fik jeg den rammende Pæl
gennem mig og alt jeg har skrevet!

Jeg ber da den Sjæl om Forladelse for
den Synd jeg igen har bedrevet,
og derpå om mulig Tilgivelse når
jeg tænder min Snadde med Brevet.

Tilslut bør jeg be selve Magterne som
har gjort mig til det jeg er blevet -
hos dem bør jeg endog forhøre mig om
Undskyldning fordi jeg har levet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om livet. Hvordan det uunngåelig innebærer mye dritt og faenskap. Jeg enser også en kritikk av Kristendommen som gjorde det til synd å leve som et vanlig menneske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig forsøk på gratis eksamenshjelp på nett ;)

Anonymkode: 437ea...c6f

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, OlsenHansen said:

Det handler om livet. Hvordan det uunngåelig innebærer mye dritt og faenskap. Jeg enser også en kritikk av Kristendommen som gjorde det til synd å leve som et vanlig menneske.

Interresant, takk for svar. Men i siste storfe sier han at han bør be maktene som har gjort ham til det han er blitt, men siste verslinje vil han ha unnskyldning fordi han har vært i live (?) litt tvetydig. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dårlig forsøk på gratis eksamenshjelp på nett ;)

Anonymkode: 437ea...c6f

Haha, faktisk ikke. Har studert litteraturvitenskap og skrev veldig mye om Hamsun. Dessuten spør jeg ikke etter analyse, sliter oppriktig med å forstå meningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er sint fordi noen har sendt ham et klagebrev. 

Litt løst modernisert, med forbehold om feil:

Så, nok et brev fra en sint sjel, med kritikk for de sårene jeg har laget. Nå endelig fikk jeg nådestøtet til meg og alt jeg har skrevet (ironi). Jeg ber da den sjelen om unnskyldning for den synden jeg igjen har begått (fortsatt ironi) og så om unnskyldning igjen når jeg tenner røyken med brevet (det med kritikken). Til slutt bør jeg be Gud/maktene (som har gjort meg til det jeg har blitt) hos dem bør jeg be om unnskyldning for at jeg i det hele tatt har levd. (Ironi igjen). 

Anonymkode: f752f...358

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er sint fordi noen har sendt ham et klagebrev. 

Litt løst modernisert, med forbehold om feil:

Så, nok et brev fra en sint sjel, med kritikk for de sårene jeg har laget. Nå endelig fikk jeg nådestøtet til meg og alt jeg har skrevet (ironi). Jeg ber da den sjelen om unnskyldning for den synden jeg igjen har begått (fortsatt ironi) og så om unnskyldning igjen når jeg tenner røyken med brevet (det med kritikken). Til slutt bør jeg be Gud/maktene (som har gjort meg til det jeg har blitt) hos dem bør jeg be om unnskyldning for at jeg i det hele tatt har levd. (Ironi igjen). 

Wow, har aldri sett på diktet som ironisk. Hver gang jeg leser det blir jeg nedstemt og trist av en eller annen grunn. Men Hamsun var den store humoristen og mye ironi i bøkene hans, det gir mening. Takk for perspektivet. 

AnonymBruker
Skrevet
Nathalie skrev (1 minutt siden):

Wow, har aldri sett på diktet som ironisk. Hver gang jeg leser det blir jeg nedstemt og trist av en eller annen grunn. Men Hamsun var den store humoristen og mye ironi i bøkene hans, det gir mening. Takk for perspektivet. 

Og han hadde jo bra med temperament, typisk ham å svare på et kritisk brev ved å skrive et sinna dikt der han ironisk ber om unnskyldning. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Studert litteraturvitenskap men skjønner ikke dette diktet. Jahopp. Jeg har ikke annet enn diktanalyse fra u.skolen og VGS, men for meg høres dette ganske rett frem ut.

Så, atter et Brev fra en harmfuld Sjæl <- en "sint leser" 
gennem mig og alt jeg har skrevet!  <- Kødder om at siste spikern i kista for han og hans poesi/noen endelig "drepte" han med sine hot takes.

og derpå om mulig Tilgivelse når
jeg tænder min Snadde med Brevet. <- "please tilgi meg for at jeg skriver ting du ikke liker, men også... la meg bare bruke klagebrevet ditt som opptenning. u mad bro?"

Undskyldning fordi jeg har levet <- Dette tolker jeg som at han tøyser om at han selv kanskje burde spurt høyere makter/gud om hvorfor han har blitt slik han ble, og om ikke de skal unnskylde seg for alt som har kommet hans vei. (og da også irritert andre med det hans livsvalg). For meg høres dette ut slikt i hvertfall. At han mener det er "guds plan" at han skriver dikt - og at det da i teorien er guds feil om ha irriterer på seg andre, eller hvis han lever i synd og skam. 

Anonymkode: d27a1...aa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/9/2021 at 2:18 PM, Nathalie said:

Så, atter et Brev fra en harmfuld Sjæl

gennem mig og alt jeg har skrevet!

og derpå om mulig Tilgivelse når

jeg tænder min Snadde med Brevet.

Undskyldning fordi jeg har levet.

Ehm...

Adolf Hitler er den beste

den aller aller beste

Göhring, Bohrman og Hess er også gode

men Adolf Hitler er den beste

Anonymkode: ba737...cef

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ehm...

Adolf Hitler er den beste

den aller aller beste

Göhring, Bohrman og Hess er også gode

men Adolf Hitler er den beste

Anonymkode: ba737...cef

🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder første vers og litt av andre vers må du tenke på hvem det var som hang naglet på korset med nagler og pæler, med sår i hendene og som ba sin Far om synderne måtte tilgis. Gude-motivet kommer igjen i tredje vers. Hamsun har brukt Bibelske allegorier. Litt sånn jaja, jeg har ‘syndet’, men hva er du for en ‘hellig’ fyr til å kritisere meg. Jeg tenner snadda med brevet ditt (jeg kunne ikke brydd meg mindre).

Anonymkode: b2d84...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...