Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge må man vente ca før man får hjelp? Bor i oslo? Er det snakk om et par måneder? Mange mnd? År?

Anonymkode: 5fd93...58b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på i det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker på i det offentlige. 

Og sæddonor ikke ivf etc.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet altså? Eller har vørt gjennom det? 

Det er rart med tanke på temaet for underforumet. 

AnonymBruker
Skrevet

Her inne går de fleste privat og det er lite hjelp å få ift det offentlige. 

Anonymkode: 33df0...a34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Her inne går de fleste privat og det er lite hjelp å få ift det offentlige. 

Takk for svar. 

Hva mener du med lite hjelp? At man blir henvist men så skjer det ikke noe? At man ikke får nok forsøk? Ikke det man har krav på?

AnonymBruker
Skrevet

Du bør bli henvist til en avtalespesialist gynekolog av fastlegen om du skal gå hjelp av det offentlige. Det er i hvertfall det som står på hjemmesidene deres. Avtalespesialist gynekologen henviser videre til IVF riksen. Jeg ba fastlegen min henvise i januar, fikk svar fra gynekologen om at hun har fulle lister og ikke tar i mot nye. Venter på at noen anre gynekologer kan ta i mot, men jeg venter forgjeves. Etter det, er det laaang kø på riksen. Jeg kommer ikke gjennom på tlf en gang. Tok kontakt med private som driver med IVF, og der fikk jeg time først i august. Dro tilbake til fastlegen og ba henne henvise til en privatklinikk- fikk time på fertilitetssenteret ca 1 mnd etterpå. Det er et styr... 

Anonymkode: 5e1a7...2a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du bør bli henvist til en avtalespesialist gynekolog av fastlegen om du skal gå hjelp av det offentlige. Det er i hvertfall det som står på hjemmesidene deres. Avtalespesialist gynekologen henviser videre til IVF riksen. Jeg ba fastlegen min henvise i januar, fikk svar fra gynekologen om at hun har fulle lister og ikke tar i mot nye. Venter på at noen anre gynekologer kan ta i mot, men jeg venter forgjeves. Etter det, er det laaang kø på riksen. Jeg kommer ikke gjennom på tlf en gang. Tok kontakt med private som driver med IVF, og der fikk jeg time først i august. Dro tilbake til fastlegen og ba henne henvise til en privatklinikk- fikk time på fertilitetssenteret ca 1 mnd etterpå. Det er et styr... 

Uff, tusen takk for svar:) For min del er det i første omgang kun snakk om sæddonor, er det samme prosedyre der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sæddonor er enten gjennom prøverør eller inseminasjon. Hvis det er prøverør, så er det samme prosedyre. Du må ta kontakt med en gynekolog, helst få time hos en gynekolog fra et av fertilitetsklinikkene til å vurdere hva som er best i din situasjon. Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet

fastlege sendte henvisning til lokalsykehus for utredning i august, ferdig utredet der i november og i desember ble det sendt henvisning for IVF i Oslo. Fikk time i februar, så ble det nye timer nå i april. Skulle ringe inn ved mens i juni, men jeg ringte nå og fikk estimert oppstart prøverør i august nå. Skal starte med medisiner i juli.

Så svar på spørsmålet ditt er ca 1 år fra første henvisning til noe faktisk skjer..... og dette er uten donor....

Anonymkode: 44c5f...dbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt det er ca ett år for å gjøre det offentlig i oslo

Anonymkode: 7f280...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hørt det er ca ett år for å gjøre det offentlig i oslo

Anonymkode: 7f280...c0a

Meg som skrev det under, så min erfaring der er at det tar ca 8mnd fra henvisning blir sendt til man er klar for første forsøk. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

fastlege sendte henvisning til lokalsykehus for utredning i august, ferdig utredet der i november og i desember ble det sendt henvisning for IVF i Oslo. Fikk time i februar, så ble det nye timer nå i april. Skulle ringe inn ved mens i juni, men jeg ringte nå og fikk estimert oppstart prøverør i august nå. Skal starte med medisiner i juli.

Så svar på spørsmålet ditt er ca 1 år fra første henvisning til noe faktisk skjer..... og dette er uten donor....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 21.05):

Takk for svar. 

Hva mener du med lite hjelp? At man blir henvist men så skjer det ikke noe? At man ikke får nok forsøk? Ikke det man har krav på?

Nei, jeg mente her inne, hjelp/veiledning/råd. Beklager, så ikke dette før nå! Jeg har ingen erfaring med noen av områdene selv, og når jeg har prøvd å spørre om det samme som du er rådet som går igjen at jeg må gå privat.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ha litt raskere prosess går det an å gjøre fertilitetsutredning hos en privat klinikk og få dem til å henvise deg til Rikshospitalet. Jeg tror alle de private klinikkene gjør dette, men det kan du sjekke. Jeg har gjort hele prosessen privat, så har ikke oversikt over ventetid på donor i det offentlige, men har inntrykk av at det kanskje er snakk om et års tid fra henvisning. 

AnonymBruker
Skrevet
Solo2020 skrev (43 minutter siden):

Hvis du vil ha litt raskere prosess går det an å gjøre fertilitetsutredning hos en privat klinikk og få dem til å henvise deg til Rikshospitalet. Jeg tror alle de private klinikkene gjør dette, men det kan du sjekke. Jeg har gjort hele prosessen privat, så har ikke oversikt over ventetid på donor i det offentlige, men har inntrykk av at det kanskje er snakk om et års tid fra henvisning. 

Takk, så hvis jeg forstår det riktig så kan lege henvise til Riksen som gjør all utredning, ELLER så kan lege henvise til offentlig gynekolog som utreder og henviser til Riksen. Evt lege henviser til både gyn og riksen parallelt og det går raskere å få oppstart hos Riksen?

Man kan selvfølgelig gjøre alt privat, men jeg ønsker å prøve det offentlige da jeg er helt alene om utgiftene (enslig med behov for donor).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 15.13):

Ja det er uten donor, men ivf er langt mer omfattende enn kun donor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 23.55):

Er det lov altså? Å få en henvisning men gynekologen nekter å ta i mot? Eller ventelisten er så lang at det er å anse som at man ikke har tilbud.

Høres rart ut, kunne ikke fastlegen henvise til annen offentlig gynekolog?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk, så hvis jeg forstår det riktig så kan lege henvise til Riksen som gjør all utredning, ELLER så kan lege henvise til offentlig gynekolog som utreder og henviser til Riksen. Evt lege henviser til både gyn og riksen parallelt og det går raskere å få oppstart hos Riksen?

Man kan selvfølgelig gjøre alt privat, men jeg ønsker å prøve det offentlige da jeg er helt alene om utgiftene (enslig med behov for donor).

Det jeg mente var at du kan kontakte for eksempel Medicus direkte og gjøre fertilitetsutredning hos dem (trenger ingen henvisning i det private). Så kan de sende papirene til Rikshospitalet. Da slipper du ventetiden på å komme inn til en gynekolog med avtale. 

Anbefaler deg å bli med i gruppe på Facebook for enslige som prøver å bli gravide! Der er det andre som også er i prosess i det offentlige, og sikkert kan hjelpe mer. Send meg gjerne en privat melding her!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...