AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har flyttet ut fra felles bolig med to barn. Han skal kjøpe meg ut, men det tar tid. Jeg tjener bra, men nå sliter jeg skikkelig økonomisk. Hvilke erfaringer har andre, og har noen råd? Han har nesten ikke samvær (ingen av partene ønsker det), han har ikke betalt noe som helst for barna eller mat, kun betalt halvparten av strøm, forsikring og eiendomsgebyr siden vi flyttet i begynnelsen av april. Jeg har derimot måttet betale alt av mat, alt av klær og utstyr og lommepenger, depositum på 30.000 og to husleier (24000). I tillegg kommer altså halvparten av fellesutgiftene i det gamle huset og strøm og Internett og innboforsikring her... Jeg føler meg rasende fordi han ikke hjelper til økonomisk og bare tenker på seg selv. Jeg skjønner at jeg må søke barnebidrag. Hva mer? Be han betale husleie? Anonymkode: 38926...46c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Det har jeg forsåvidt gjort, men han nekter. Anonymkode: 38926...46c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Begynn med det du kan fikse selv. Be banken om avdragsfrihet, så du kun betaler rente på lånet på huset til dere får gjort opp. Enkelt om du har din del av lånet i ditt navn, må trolig avtales med ham om dere har felles lån. Om strøm står i ditt navn meld flytting og få overført til ham. Samme med forsikringer og lignende. Når du har flyttet ut skal ikke du betale dette for felles bolig. Det skal den som bor igjen. Du har jo da tilsvarende i ny bolig. Å fortsette med å betale halvparten av utgifter i bolig du ikke bor i gjør det bare billig for ham å bli boende uten å ordne oppgjør med deg. Han vil ikke ha grunn til å bli ferdig med det, når det lønner seg veldig å dra det ut. Få nav til å fastsette bidrag. Anonymkode: d583d...f42 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Du bør kreve han for husleie skriflig. Krav om husleie har ikke tilbakevirkende kraft og du bør fremme dette så snart som mulig. Du kan lese mer her: https://jusinfo.no/skilsmisse/skjaeringstidspunktet-og-verdsetting/krav-om-husleie-etter-samlivsbrudd/ Krev inn barnebidrag via Nav, søk overgangsstønad om du har krav på det, utvidet barnetrygd, redusert foreldrebetaling i barnehage/sfo om du er innenfor inntektsgrensen her og du har så små barn at dette er aktuelt. Og støtter rådet om å ta kontakt med advokat. Anonymkode: 477b6...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør kreve han for husleie skriflig. Krav om husleie har ikke tilbakevirkende kraft og du bør fremme dette så snart som mulig. Det har jeg gjort, men han svarte bare «glem det, jævla drittkjerring». Anonymkode: 38926...46c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg gjort, men han svarte bare «glem det, jævla drittkjerring». Anonymkode: 38926...46c Og jeg gjentar: advokat. Anonymkode: 45a70...22a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 Seriøst? Dette finner du deg i? Kontakt Jurk eller en advokat. Anonymkode: a4400...730 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Jeg tok kontakt med advokat. Jeg hadde sagt jeg skulle ha husleie hele veien, men han nektet, mente at det ikke var noe jeg hadde krav på. Som noen skriver her, så kan du ikke kreve husleie bakover i tid, men fra det tidspunktet du har fremmet kravet om det. Det jeg gjorde var å finne bevis på at han visste at jeg hadde krevd husleie, brukte chat til det. På den måten bekreftet han at han kjente til at jeg ville ha husleie og jeg kunne få husleie fra den dagen. Jeg har skilt meg fra en ganske vanskelig mann som mener han er verdensmester i alt og selvfølgelig alltid har rett, så jeg sørger for å ta så mye som mulig skriftlig. Jeg lot det meste gå via advokat når det kom til ting som husleie, barnebidrag og utkjøp av felles bolig. Jeg var med på møtene med advokat innimellom og han turde ikke å si noe imot det han sa, selv om advokaten ofte sa akkurat det jeg hadde sagt, til meg var svaret gjerne "er du helt dum eller, du kan ikke bare finne på ting for å presse meg for penger". Så jeg anbefaler advokat. Anonymkode: a97e3...7d2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg hadde sagt jeg skulle ha husleie hele veien, men han nektet, mente at det ikke var noe jeg hadde krav på. Men hvor mye husleie kan jeg kreve? Og for hva? Anonymkode: 38926...46c
bomba Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har flyttet ut fra felles bolig med to barn. Han skal kjøpe meg ut, men det tar tid. Jeg tjener bra, men nå sliter jeg skikkelig økonomisk. Hvilke erfaringer har andre, og har noen råd? Han har nesten ikke samvær (ingen av partene ønsker det), han har ikke betalt noe som helst for barna eller mat, kun betalt halvparten av strøm, forsikring og eiendomsgebyr siden vi flyttet i begynnelsen av april. Jeg har derimot måttet betale alt av mat, alt av klær og utstyr og lommepenger, depositum på 30.000 og to husleier (24000). I tillegg kommer altså halvparten av fellesutgiftene i det gamle huset og strøm og Internett og innboforsikring her... Jeg føler meg rasende fordi han ikke hjelper til økonomisk og bare tenker på seg selv. Jeg skjønner at jeg må søke barnebidrag. Hva mer? Be han betale husleie? Anonymkode: 38926...46c er det slik at dere har kjøpt bolig sammen og nå betaler du halvparten der pga du ikke har kjøpt han ut enda? isåfall må du kjøpe deg ut så fort som mulig barnebidrag har du krav på skjønner heller ikke økonomien din, først så skryter du over at du tjener bra, så sier du at du sliter med økonomien
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvor mye husleie kan jeg kreve? Og for hva? Anonymkode: 38926...46c Halvparten av markedsverdi. Om boligen kan leies ut for 20.000, så kan du kreve 10.000 i mnd i leie. Da må du også betale halvparten av utgiftene til boligen. Det er kanskje ikke nok til å dekke hele din nye leie, men det er slik det er og det er absolutt bedre enn ingenting. Jeg fant en del leiligheter i området og fant snittprisen på leie pr. kvadratmeter og regnet ut hva vi kunne tatt i leie på den måten. Anonymkode: a97e3...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 bomba skrev (7 minutter siden): skjønner heller ikke økonomien din, først så skryter du over at du tjener bra, så sier du at du sliter med økonomien Skryter, faktisk. Ok. Anonymkode: 38926...46c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå