Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange vil sikkert tenke at dette er suspekt. Imidlertid finnes det i dag muligheten for de som har penger til å reise utenlands for å velge kjønn for sitt barn. Nå er jeg for lengst ferdig med barn men om dette hadde vært en mulighet i dag er jeg ikke I tvil om at jeg ville benyttet meg av det. Hva er galt med å ønske seg en gutt hvis man har to jenter fra før eller motsatt ønske seg en jente om man har to gutter fra før. Jeg mener imidlertid at det faktisk ikke bør være en mulighet før man har fått 2 barn av samme kjønn. 

Men hvorfor er dette så mye verre enn prøverørsbefruktning etc. Eller for den saks skyld å velge vekk barn med avvik/ utviklingshemming etc. 

Personlig hadde jeg ingen av disse mulighetene men fikk likevel friske barn av begge kjønn. Det er noe jeg unner alle og det er ikke suspekt å ønske seg barn av et bestemt kjønn hvis man har fått 2 barn av samme kjønn og nå ønsker seg det motsatte kjønn.

Jeg er såklart klar over at i store deler av verden er en gutt mye mer verdt enn en jente. Det er derfor helt nødvendig med noen etiske krav som f.eks at man allerede har fått to jenter og gjerne vil ha en gutt.  

Hva mener dere andre om dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er uendelig mye bedre å velge en slik løsning, enn en evt. abort på bakgrunn av kjønn. Likevel synes jeg det er fælt å tenke på at embryo med "feil" kjønn kastes.... Man utsetter seg også for risiko ved å velge en slik løsning, dersom man er heldig og har muligheten til å bli gravid på egen hånd.

Skrevet
Fotgjenger skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at det er uendelig mye bedre å velge en slik løsning, enn en evt. abort på bakgrunn av kjønn. Likevel synes jeg det er fælt å tenke på at embryo med "feil" kjønn kastes.... Man utsetter seg jo også for risiko ved å velge en slik løsning.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor kjønn er så viktig.

Barns personlighet er så uendelig mye mer spennende enn hvilket kjønn de har.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Blålilla said:

Jeg forstår ikke hvorfor kjønn er så viktig.

Barns personlighet er så uendelig mye mer spennende enn hvilket kjønn de har.

Nå er det sånn helt generellt her I Vesten at mor ofte ønsker en datter og far en sønn.

Hvorfor er det så fælt, suspekt hva er gale med å ønske seg en sønn hvis man har fått to jenter eller motsatt. Jeg forstår såklart at de som sliter med å få barn i det hele tatt ser på dette som et luksusproblem ( noe det også er) poenget er at forskning er kommet så langt at man kan se på tidlig ultralyd om barnet har misdannelser eller Downs og evnt.abortere om det ikke passer inn i planene. Selv hadde jeg ikke disse mulighetene og er egentlig glad for det. Det jeg ikke helt skjønner er at det skal være så mye verre og benytte seg av den nye teknologien for å få det kjønnet man ønsker mens det er helt greit å velge bort et barn med misdannelser.

Jeg klarer ikke å se problemet dog med unntak av at det i store deler av verden er gutter mer verdt enn jenter. Men det kan løses med å spille krav om at man har fått 2 av samme kjønn tidligere så det bør ikke bli en lettvindt utvei 

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Fotgjenger said:

Jeg mener at det er uendelig mye bedre å velge en slik løsning, enn en evt. abort på bakgrunn av kjønn. Likevel synes jeg det er fælt å tenke på at embryo med "feil" kjønn kastes.... Man utsetter seg også for risiko ved å velge en slik løsning, dersom man er heldig og har muligheten til å bli gravid på egen hånd.

Ja tenkte ikke i de baner å ta abort fordi det er feil kjønn er absurd. Jeg tenkte mer på at teknologien har gitt oss muligheter vi før ikke hadde til å velge kjønn i utgangspunktet. Rett nok ikke lovlig i Norge men for de som har penger / prioritering en mulighet i utlandet. 

Endret av timbar
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at du ikke ser forskjellen på å velge vekk fostre som har en sykdom som gir dem plager, smerter, funksjonshemninger og kanskje et forkortet liv og på å velge vekk fostre fordi de har "feil" kjønn. Sistnevnte er ikke til det gode for barnet selv, det er ren og skjær egoisme og ekstremt kontrollbehov fra foreldrenes side. Det er en grunn til at det er svært få land som tillater dette, og ingen av disse landene er velferdssamfunn som regnes som gode land å bo i. Det sier det meste. 

Anonymkode: 96c37...f11

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Når man legger så mye i kjønn, blir jeg litt bekymra for hvordan man reagerer dersom barnet er annerledes, kanskje ikke typisk gutt eller typisk jente? Særlig om man går så langt at man designer babyen selv på det viset. Det er definitivt ganske mye mer enn prøverør. Søkt å sammenligne de to. Der har man jo virkelig ingen garantier. 

Anonymkode: c27db...90d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er merkelig at du ikke ser forskjellen på å velge vekk fostre som har en sykdom som gir dem plager, smerter, funksjonshemninger og kanskje et forkortet liv og på å velge vekk fostre fordi de har "feil" kjønn. Sistnevnte er ikke til det gode for barnet selv, det er ren og skjær egoisme og ekstremt kontrollbehov fra foreldrenes side. Det er en grunn til at det er svært få land som tillater dette, og ingen av disse landene er velferdssamfunn som regnes som gode land å bo i. Det sier det meste. 

Anonymkode: 96c37...f11

Dette!🙌🏼

Anonymkode: e4200...55a

Skrevet

Jeg syns det er viktigere at man kan evt velge bort et sykt foster. F.eks hvis fosteret har et gen som gjør at hen får ALS i løp av livet sitt, eller MS, huntingtonsykdom eller en form for kreft. 

Å at gutter er mest ønsket i verden er ikke min oppfatning. Når jeg fortalte at jeg skulle få gutt så ble omtrent alle utenom svigerfar skuffet. ALLE ønsket at jeg skulle få jente. Hu ene "veninna" mi sa direkte: Jeg regner med du ble skuffet når du fant ut det var gutt?

Nei jeg ble ikke det. Jeg var LIVREDD for at gutten min skulle feile noe, og var letta når jeg så han kom ut uten noen sykdommer, misdannelser eller problemer. Om jeg får gutt neste gang også så gjør det ingenting. Skulle gjerne hatt en av hvert kjønn, men jeg hadde ikke blitt skuffa om det kom en gutt til. Sparer penger på klær og 😂

Skrevet
Tuppeluri skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er viktigere at man kan evt velge bort et sykt foster. F.eks hvis fosteret har et gen som gjør at hen får ALS i løp av livet sitt, eller MS, huntingtonsykdom eller en form for kreft. 

Å at gutter er mest ønsket i verden er ikke min oppfatning. Når jeg fortalte at jeg skulle få gutt så ble omtrent alle utenom svigerfar skuffet. ALLE ønsket at jeg skulle få jente. Hu ene "veninna" mi sa direkte: Jeg regner med du ble skuffet når du fant ut det var gutt?

Nei jeg ble ikke det. Jeg var LIVREDD for at gutten min skulle feile noe, og var letta når jeg så han kom ut uten noen sykdommer, misdannelser eller problemer. Om jeg får gutt neste gang også så gjør det ingenting. Skulle gjerne hatt en av hvert kjønn, men jeg hadde ikke blitt skuffa om det kom en gutt til. Sparer penger på klær og 😂

Det er ikke basert så mye på hva folk i Norge synes og tenker eller anekdotiske personlige erfaringer, men statistisk på verdensnivå. Det er en del land og kulturer som fremelsker guttebabyer. Hvis jeg skulle tatt utgangspunkt i min egen familie og slekt, så nei, her er det ingen som ønsker gutt mer enn jente, men det betyr ikke at det samme er tilfellet i India for eksempel. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er sykelig opptatt av hva som er mellom beina på barnet sitt, så er det definitivt bedre å reise utenlands og "kjøpe" seg et barn av et bestemt kjønn, enn å få x antall barn man kanskje ikke greier å ta vare på i søken etter en sønn/datter. Men jeg forstår virkelig ikke greia! Hilsen firebarnsmamma med fire forskjellige barn, hvor ingen av barna er stereotypiske for sitt kjønn. 

Anonymkode: 17815...54a

• Liker 1
Skrevet

Det å velge bort kjønn fordi det ikke er ønsket/rett kjønn synes jeg er helt forkastelig. Synes ikke de som gjør noe sånt fortjener å bli gravid i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan på en måte skjønne det, og å ha et ønske om kjønn tenker jeg må være helt greit. 

Det problemet jeg har med kjønnsseleksjon, hvis det ikke handler om at å forhindre at paret er bærere av en sykdom som bare rammer det ene kjønnet, er at jeg tenker det er så mye forventninger å legge på et barn. Det er forskjeller på gutter og jenter på gruppenivå, men det er enda større forskjeller blant gutter og blant jenter. Hvem barnet er, handler vel så mye om personlighet, interesser og evner. 

Hvis man f.eks. ønsker seg jente, er det sannsynligvis ut i fra en forestilling om noe denne jenta vil være. Enten det er at man vil få en bedre relasjon til barnet, til barnebarn en gang i framtiden, felles interesser, at man liker typiske "jenteaktiviteter" best, at hun er roligere enn en gutt, at hun vil være lettere å forstå og oppdra. Men ikke noe av dette trenger jo å slå til. Man kan få et barn som "ikke stemmer", selv om det har "rett" kjønn.

Man kan ha ønsker og håp for de fremtidige barna sine, men jeg mener det er viktig å stille seg åpen og ta imot de barna man er så heldig å få. Og i mitt hode går også det å velge kjønn imot det fordi man da har noen forventninger man vil sørge for at dette barnet innfrir. 

Anonymkode: c2fd0...b9d

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Når man legger så mye i kjønn, blir jeg litt bekymra for hvordan man reagerer dersom barnet er annerledes, kanskje ikke typisk gutt eller typisk jente? Særlig om man går så langt at man designer babyen selv på det viset. Det er definitivt ganske mye mer enn prøverør. Søkt å sammenligne de to. Der har man jo virkelig ingen garantier. 

Anonymkode: c27db...90d

Enig! Mennesker er jo så ulike, helt uavhengig av kjønn. Nå er jo kjønn mer flytende enn noen gang og bør absolutt ikke være viktig. Kanskje hater den jenta man hadde sett for seg å gå i kjoler og leker med dukker, og kanskje gutten slettes ikke vil gå på fotballkamp med pappa. Kanskje de føler de er født i feil kropp? Jobber på skole og syntes at kjønn har mindre og mindre å si på personligheten til ungene.

Anonymkode: 8420d...f54

• 3 år senere...
Skrevet
tussi84 skrev (På 9.5.2021 den 21.50):

Det å velge bort kjønn fordi det ikke er ønsket/rett kjønn synes jeg er helt forkastelig. Synes ikke de som gjør noe sånt fortjener å bli gravid i det hele tatt. 

Det er ingen som snakker om å velge bort barn som følge av feil kjønn. Her er det snakk om assistert befruktning hvor man velger kjønn. Det er klart helt uakseptabelt å ta abort eller noe slikt hvis man finner ut at det ikke er det kjønnet man har mest lyst på.

Samtidig ser ikke jeg problemet med at et par som gjerne har fått 2-3 barn av samme kjønn ønsker seg et barn av det andre kjønnet. 

Skrevet

Om det stilles krav om at man har 2 av samme kjønn fra før og at det betales fra egen lomme så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 79e5c...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...