Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal anlegge et helt nytt bed i Hagen. Leser mye på nettet om forskjellige stauder, løker, helårsplanter osv, men blir bare mer og mer forvirret. Noen som har noen gode råd om hva en kan plante sammen, som er fint sammen og slik at det blir jevn blomstring gjennom sesongen?

Skrevet

Hvordan farger liker du? Solforhold? Størrelse på bed og jordtype?

Skrevet

Liker hvitt, blått og lilla, sol hele dagen. Usikker på jord, men blir et langt smalt bedd, ca 1 m bredt kanskje

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok snakket med ett hagesenter, som holder til i ditt område.

Jeg selv er nybegynner og prøver meg en del fram med ulike planter i potter, og har fått mye gode tips fra Hageland.
For som allerede navnt er solforhold og jordtype av betydning, men også om det er mye vind, og om du bor i landsdelene hvor det fortsatt snør på 17 mai, og sommerseongen er en knapp uke, eller om du bor på steder hvor sommerseongen kan være 4 måneder.
Hvor mye tid og penger du vil bruke er også av betydning. Vil du ha lave blomster eller noen med en del høyde? Noen blomster blir 2-3 meter høy, andre er markdekkende. Vil du ha noe som blomstret igjen året etter, eller vil du plante nytt hvert år? Vil du ha noe som er vintergrønt? Noe som må lukes/klippes/beskjæres?

Anonymkode: ccf32...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint å passe på at det alltid er noe som blomstrer, så ikke alt i beddet blomstrer to uker og resten av sesongen er det null blomster. Variasjon i høyder og form er også fint synes jeg. Kan også ha god variasjon i farger, eller velge deg en fargeskala. Jeg lagde et bedd en gang, ca 7m langt, og 0,5-1 m bredt. Der satt jeg høyeste bakerst, de mellomste i midten, og de laveste fremst. Ulike former. Satt ned masse tulipan og krokus løk. Ble så fint når våren kom med først krokuser og etterhvert tulipaner. Ellers var beddet av stauder jeg hadde fått av forskjellige. 

Anonymkode: b3e95...393

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...