dyptvann Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 I dag har jeg og min samboer flere faste trekk fra kontoene våre som går til matkonto, regningskonto og barnekonto. Det vil si at det er opprettet faste trekk på alle løpende utgifter i husholdningen. I tillegg har jeg faste trekk på sparing til meg og kidden, individuelle regninger og boliglån. Etter alt dette er trukket fra har jeg 9000 som går til lunch på jobben, gaver, frisør, klær, reising og alt annet som det kan tenkes å bruke penger på i løpet av en måned. Kidden begynner i barnehage til høsten, samtidig som vi får ny bil. Dette betyr at "annet" posten reduseres til bare 5000 i måneden. Jeg kjenner nå at dette føles tight. Blant annet er mitt reisebudsjett og - interesse over middels og det blir jo ikke akkurat billigere at det har kommet en kid som skal være med på disse turene. Hvor mye har dere andre rom for i ser d "annet"? Tror egentlig jeg bare trenger en forventningsjustering. For ordens skyld, når jeg skriver "annet", så mener jeg resterende midler etter at kostnader til bolig, studielån, alle regninger og forsikringer, midler til mat, er trukket fra.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Lunsj lager du jo hjemme og tar med deg på jobb, og plutselig har du spart inn mye der! Frisør og klær til deg selv trenger du jo ikke å bruke mye penger på! Hvor ofte klipper du deg egentlig? Anonymkode: ac42c...d19 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Frisør og klær er jo ikke noe du behøver å bruke særlig mye penger på, særlig ikke som småbarnsmor. Selv har jeg 5000,- på konto etter alt er trukket til diverse regningskontoer, og den summen bruker jeg stort sett på barnetøy. Anonymkode: 14008...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Du reiser vel ikke hver måned eller klipper deg hver måned? Du må enten jobbe mer eller kutte ned på noe. Sånn er det for alle. Anonymkode: 98b6f...e5a 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Den 'annet' posten er ca 0 her og har vært det lenge. Eller den er kanskje 3000 i året. Det blir vel nesten 300 i måneden. Reiser ikke alene, spiser ikke ute alene (utenom med matpakke), går ikke til frisør (klipper meg selv), gir ikke gaver utenom til barna (kanskje en blomst eller hjemmelaget syltetøy). Kjøper bare helt nødvendige klær og sko, gjerne brukt og ihvertfall på salg. Anonymkode: a9d88...89a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har alene 10k til privat forbruk som frisør, shopping og restaurantbesøk. Men jeg har et annet kort/konto som mannen fyller på hver måned som går til felles forbruk som mat, klær til barna, regninger som ikke har fast trekk osv. Den fylles opp med 20k i måneden. Anonymkode: 4206d...c46
powerpuffen Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Trenger du å kjøpe deg nye nytt hver mnd av klær, sko osv? Hvor ofte klipper du deg egentlig? Lag lunsj hjemme å ta med på jobb. Det er ikke store endringene som skal til! 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lunsj lager du jo hjemme og tar med deg på jobb, og plutselig har du spart inn mye der! Frisør og klær til deg selv trenger du jo ikke å bruke mye penger på! Hvor ofte klipper du deg egentlig? Anonymkode: ac42c...d19 Siden han (ts) er mann og har kort hår, så klipper han seg sannsynligvis ganske mye oftere enn en kvinne ville gjort. Min far klipper seg for eksempel hver sjette uke, for å vedlikeholde den korte klippen. Det ser fort "langt" og tjafsete ut på menn om de går lengre uten en klipp. Anonymkode: 3bf14...785 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 5000 høres mye ut for min del, og jeg har ikke barn engang. Jeg har 6500. Hva med klær og utstyr til barnet, hvor går det fra? Hvor mye penger bruker du på reising? Hvor mye på skjønnhet? Jeg tenker at du kanskje må omrokkere litt på prioriteringene. Anonymkode: a5af6...5fe 2
Summeer Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Spørs jo helt hva som skal dekkes av "annet". Om du skiller ut regninger, mat, sparing og dekker klær/utstyr til barnet ellers så bør jo 5000 kr være grei sum til "fri disp ", forutsatt at mannen også har det sånn at dere som familie kan finne på ting og unne dere litt i helgene. Jeg har 8.000 til "fri disp", men det er fordi jeg heller velger å spare mer enn å ha mer til forbruk. Og hvis du synes barnehagebarn koster, vent til du får sfo som er dyrere, barna blir større og spiser mye mer, og blir merkebevisste 😆 3
dyptvann Skrevet 9. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2021 Nei, jeg reiser ikke hver måned eller bruker 5000 på klær i måneden, men poenget er denne "annet" posten skal dekke alt. En måned kan det være behov for nye klær og en tannlegetime En annen måned kan det være bilverksted eller gaver. Og en reise koster jo sjeldne bare 5000, så det må jo spares over noen måneder. Barnet har en egen brukskonto der jeg og min samboer overfører en fast sum hver måned, dette dekker hennes behov med klær og utstyr til henne. Så de 5000, er kun "overskudd" til meg selv
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Det er faktisk helt normalt at småbarnsforeldre har en trangere økonomi, og ikke lenger kan unne seg alt de vil. Kanskje må man legge reiseplanene på hylla ett år eller to, kanskje reise litt sjeldnere. Kanskje må klærne brukes litt lenger før man kan ta seg råd til å fornye garderoben og kanskje kan man ikke kjøpe den og den "fordi den så kul ut". Du må rett og slett innse at det er dyrt å ha barn, særlig småbarn i barnehage som koster og som vokser som ugress og hele tiden trenger nye klær etc. De spiser ikke så mye i den alderen, men de vokser veldig og trenger derfor ofte nytt, i tillegg til barnepass som barnehage og skolefritidsordning (den koster vel mindre enn barnehage?). Anonymkode: 3bf14...785 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har 6000 på den posten og det er tight! Jeg skjønner deg godt ts, det må være «noe» på den kontoen når det skal dekke «alt» uten om de vanlige faste felles utgiftene. At denne posten skal være på 0 tenker jeg er litt urealistisk. Anonymkode: 04ff0...18c 2
malifika Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 (endret) Jeg ville bestemt meg for hvor mye av de 5000 jeg hadde til hver ting i mnd og delt det opp. Type 500 til klær, 500 til frisør, 1000 til tannlege, 2000 til reise, 1000 til "sløsing" f.eks. Da får du ikke noen store økonomiske utfordringer hvis du må til tannlegen etter 6 mnd. Så blir det jo sånn at jo mindre du bruker av de andre postene, jo mer har du å rutte med når du først skal reise, shoppe eller gå til frisøren. Endret 9. mai 2021 av malifika 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Hvordan har folk tid til å bruke 5000-10000 hver eneste måned? Skjønner ikke når dere handler og shopper, spesielt ikke med små barn😂 Jeg bor alene og bruker 5000 på ALT unntatt bolig som kun består av fellesutgifter. Anonymkode: 4ff8d...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 Tenåringer er dyrere enn små barn til tross for barnehage og sfo, så her er det bare å legge om livsstilen først som sist. Og ikke glem å sikre deg i tilfelle samlivsbrudd. Anonymkode: 4ff8d...dcc 2
Pillarguri Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 (endret) dyptvann skrev (2 timer siden): I dag har jeg og min samboer flere faste trekk fra kontoene våre som går til matkonto, regningskonto og barnekonto. Det vil si at det er opprettet faste trekk på alle løpende utgifter i husholdningen. I tillegg har jeg faste trekk på sparing til meg og kidden, individuelle regninger og boliglån. Etter alt dette er trukket fra har jeg 9000 som går til lunch på jobben, gaver, frisør, klær, reising og alt annet som det kan tenkes å bruke penger på i løpet av en måned. Kidden begynner i barnehage til høsten, samtidig som vi får ny bil. Dette betyr at "annet" posten reduseres til bare 5000 i måneden. Jeg kjenner nå at dette føles tight. Blant annet er mitt reisebudsjett og - interesse over middels og det blir jo ikke akkurat billigere at det har kommet en kid som skal være med på disse turene. Hvor mye har dere andre rom for i ser d "annet"? Tror egentlig jeg bare trenger en forventningsjustering. For ordens skyld, når jeg skriver "annet", så mener jeg resterende midler etter at kostnader til bolig, studielån, alle regninger og forsikringer, midler til mat, er trukket fra. Hvorfor reduseres din konto med hele barnehagebeløpet. Er det ikke naturlig å dele det på 2 ? Ser i ettertid at det inkl ny bil også. Da er det greit. Men, du kan ikke både kjøpe ny bil, betale barnehage, spare, reise etc. og så sutre over at du har lite penger igjen til deg selv. Endret 9. mai 2021 av Pillarguri
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 Trenger dere ny bil? Trenger dere så dyr, ny bil? Anonymkode: d5352...77a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 Pillarguri skrev (Akkurat nå): Hvorfor reduseres din konto med hele barnehagebeløpet. Er det ikke naturlig å dele det på 2 ? Jeg leser det som halvparten av barnehage og ny bil. Anonymkode: d5352...77a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan har folk tid til å bruke 5000-10000 hver eneste måned? Skjønner ikke når dere handler og shopper, spesielt ikke med små barn😂 Jeg bor alene og bruker 5000 på ALT unntatt bolig som kun består av fellesutgifter. Anonymkode: 4ff8d...dcc Det handler da ikke om å handle og shoppe, det er en tannlegetime der, en lunsj i kantina der, en håndkrem, et gnagsårplaster, en bursdagsgave til en søster, en bilvask, en frisørtime, en legetime, en pakke mye sokker, etc.etc. Ikke alt hver mnd. Men det er alltids noe. Anonymkode: 04ff0...18c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå