Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har blitt spurt om å være referanse for min nærmeste kollega. Problemet er at jeg har lite bra å si om henne. Hun er lat, klagete, mye syk og lager drama på jobb. Men ønsker jo at hun skal få en annen jobb, da det hadde vært en fordel både for meg og avdelingen. 

Kan jo ikke være uærlig hvis jeg blir oppringt som referanse. Fagmiljøet er ikke så stort, så jeg kjenner mange av lederne på andre arbeidsplasser og som kan ringe meg opp angående kollegaen min. 

Tips om hva jeg skal gjøre eller si? Har lyst å si nei, men hva slags begrunnelse skal jeg bruke?

Anonymkode: 6b891...49a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det å gi en nøytral referanse kan skade deg senere, så ville jeg vel kanskje forsøkt å være ærlig mot denne kollegaen, at du ikke ser at du har spesielt mye å si. 

Anonymkode: eebc4...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si nei, du ønsker ikke å få så mye ansvar og er redd og stressa for å si noe feil.

Anonymkode: 36f8e...7dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt nei. 

"Det passer ikke, beklager" fordi referanse ofte blir oppringt på ettermiddag/kveld. 

Anonymkode: 18e15...a2c

Skrevet

Jeg hadde samme dilemmaet, og sa nei til å være referanse. Skjønner at du vil ha henne vekk, men det kan fort slå tilbake på deg i ettertid om du er uærlig. 

Jeg bruker "goes around, comes around" som rettesnor. Du blir nok kvitt denne kollegaen etterhvert uansett, hun er jo på jobbsøkern når hun trenger referanse. Kanskje hun gjør en mye bedre figur hos en annen arbeidsgiver? 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de som skal innhente referanser ofte overser kolleger på"samme linje" men heller vil høre fra sjefer, avdelingslederne osv. Det kan du jo bruke som argument for å si nei. 

Anonymkode: d1ca1...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...