AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Har nå gått på periodisk faste i ca 1 mnd (16:8). Ja jeg vet det ikke er lenge! Jeg har mitt første måltid i 12-13 tiden, da jeg egentlig er en frokostspiser. Har kuttet ned på karbohydrater, kjører ikke bevisst lavkarbo, men kuttet ned pga. av jeg blir så oppblåst og får bråkete mage av det. Har også kuttet ut en del sukker, men hittil så koser meg på lørdagen med snacks. Det jeg merker til nå, er at jeg er mindre oppblåst i magen. Jeg blir også fortere kvalm når jeg spiser godteri på lørdagene (noe som bare er positivt med tanke på det å kutte ned på sukkeret). Jeg har ikke gått på vekta ennå. Vil vente litt til, da kroppen bruker tid til å omstille seg. MEN jeg føler meg fastere i fisken. Jeg skal legge til at jeg er i overgangsalderen, så er ikke sikkert dette gjør like mye utslag på meg som på yngre personer, men det er verdt et forsøk. Har altså sliti med vekta siden jeg kom i overgangsalderen, og prøvd forskjellige dietter hvor ingen har fungert eller også hvor jeg rett og slett går på skikkelige sprekker. 16:8 ser til nå ut til å bli en livsstil for meg, da jeg ikke kjenner noe ubehag i kroppen - til nå i hvertfall Anonymkode: 32ed6...53e 3
Navani Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Så bra for meg tok det også ca en måned før kroppen stabiliserte seg litt. Jeg merker mest til at jeg ikke har den ulvehungeren mer, og at jeg ikke craver snacks eller sukker. Det er behagelig. Har fint gått flere helger nå uten sjokolade, og syns ikke det er et savn. Dette er for meg positivt nok til å fortsette, og jeg føler meg også mindre oppblåst. Tror min litt sensitive mage bare har godt av dette. Fortsetter i alle fall til jeg er ferdig med vektnedgang om et par kilo til, men sannsynligvis også etterpå pga de positive effektene det har Jeg får ikke noe mer energi, men jeg føler meg mer stabil, og det er godt (i en kropp som ikke fungerer helt optimalt). Har ca en dag i mnd hvor jeg går utover spisevinduet pga noe sosialt, og det er helt greit, jeg fortsetter som vanlig dagen etter og merker ingenting negativt ved det. Bare så du er klar over det selv, når sommeren kommer og det kanskje blir litt senere kvelder
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har alltid spist etter periodisk faste. Er kun i korte perioder der jeg har tvunget meg selv til å spise frokost fordi alle sa at det var "sunnere", men det har aldri funket for meg. Har spisevindu mellom 11-19 og det funker kjempefint. Vekten er normal og stabil. Min egen erfaring med å spise på denne måten er at det funker kjempebra så lenge jeg spiser godt på første måltid klokka 11. Hvis jeg kutter dette eller spiser for lite får jeg veldig søtsug etter middag. Anonymkode: 0f5e7...772 1
Forundret.. Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Jeg faster også men følger ikke noe diett. Føler at magen har godt av ro. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har nå gått på periodisk faste i ca 1 mnd (16:8). Ja jeg vet det ikke er lenge! Jeg har mitt første måltid i 12-13 tiden, da jeg egentlig er en frokostspiser. Har kuttet ned på karbohydrater, kjører ikke bevisst lavkarbo, men kuttet ned pga. av jeg blir så oppblåst og får bråkete mage av det. Har også kuttet ut en del sukker, men hittil så koser meg på lørdagen med snacks. Det jeg merker til nå, er at jeg er mindre oppblåst i magen. Jeg blir også fortere kvalm når jeg spiser godteri på lørdagene (noe som bare er positivt med tanke på det å kutte ned på sukkeret). Jeg har ikke gått på vekta ennå. Vil vente litt til, da kroppen bruker tid til å omstille seg. MEN jeg føler meg fastere i fisken. Jeg skal legge til at jeg er i overgangsalderen, så er ikke sikkert dette gjør like mye utslag på meg som på yngre personer, men det er verdt et forsøk. Har altså sliti med vekta siden jeg kom i overgangsalderen, og prøvd forskjellige dietter hvor ingen har fungert eller også hvor jeg rett og slett går på skikkelige sprekker. 16:8 ser til nå ut til å bli en livsstil for meg, da jeg ikke kjenner noe ubehag i kroppen - til nå i hvertfall Anonymkode: 32ed6...53e Hei. Kjekt å høre om gode erfaringer. Kunne tenke meg dette sjølv. Det eg har gjort siste mnd er noko lignende, berre at eg et første måltid i 7-8 tida og siste måltid 18-19. Har lyst å prøve å utsette frukosten...men har ikkje klart det enno. Eg har også kutta ut sukker og snacks...et mest mogleg uprosessert og sunn mat. Eg har lyst å føle meg mindre oppblåst, eg er i overgangsalder og eg har nok 10kg for mykje. Føler meg også fastare i fisken og har gått ned 3 kg på dette viset. Føler det er godt for magen og kroppen å ikkje putte i den mat og drikke heile tida. Før kunne eg snaske på noko omtrent kvar time Er du ikkje svolta på morgonen når du ventar så lenge med første måltid? Drikker du kaffi eller noko? Lukke til vidare. Anonymkode: 3cd38...632
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har også samme erfaring som deg ts. Gruer meg endog til 17.mai, hvor det blir servert kake, is og greier sammen med mine foreldre og barn. Tenker vi må ha noe frukt tilgjengelig. Hvilke matplaner har dere for den dagen? Anonymkode: 35c45...b2c
Olaug Olsen Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 (endret) Jeg praktiserer periodisk faste. Hvis jeg blir oppblåst, mister jeg matlyst og kan gå ned i vekt. Periodisk faste hjelper meg å holde vekten oppe. Jeg har ikke noe forbud mot kaffe om morgenen. Pøser på med kaffe fra 06:30 og utover. Første måltid kl 11. I helgene er jeg noen ganger så avslappet at jeg venter til kl 13. Spiser mye til middag, og gjerne etpar skiver med mye smør og pålegg til kvelds + et glass helmelk for å få opp kaloriinnholdet. Når jeg følger dietten og samtidig trener løping og styrke, klarer jeg å oppnå en svak vektoppgang (noe som for meg er et mål). Tipper vektoppgangen skyldes oppbygging av muskler. Periodisk faste er for meg først og fremst noe jeg gjør for å føle velvære i kroppen. Før jeg startet denne levemåten, hadde jeg mye magesmerter. Da jeg startet opp, var det noe jeg oppdaget selv. Mange år senere lærte jeg om begrepet periodisk faste, og kunne kjenne igjen noe jeg hadde oppdaget på egenhånd. Endret 9. mai 2021 av Olaug Olsen 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Er du ikkje svolta på morgonen når du ventar så lenge med første måltid? Drikker du kaffi eller noko? Lukke til vidare. Anonymkode: 3cd38...632 Var vanskelig i starten dette med å utsette frokosten, men det ble lettere og lettere. Sultfølelsen varer bare en liten stund Jeg drikker kaffe (koffeinfri) og gjerne også vann med litt sitron. Spiser ikke light-produkter. Prøver få en del fett i siste måltid, så holder jeg meg god og mett lenge. 😄 Går nok en liten stund før jeg klarer kutte ut alt av snacks på lørdagen, men kjekt å kose seg littegrann innimellom også da. Må ikke bli altfor rigid. Jeg går ikke inn for å havne i ketose, men skjer det så er dette bare et pluss. Anonymkode: 32ed6...53e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også samme erfaring som deg ts. Gruer meg endog til 17.mai, hvor det blir servert kake, is og greier sammen med mine foreldre og barn. Tenker vi må ha noe frukt tilgjengelig. Hvilke matplaner har dere for den dagen? Anonymkode: 35c45...b2c Jeg tenker at jeg kan kose meg på slike spesielle dager En kakebit og en is innenfor spisevinduet synes jeg er ok når det ikke skjer hver dag Jeg skal prøve leve med dette, og da kan jeg ikke kutte ut alt jeg synes er godt. Anonymkode: 32ed6...53e 2
Navani Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har også samme erfaring som deg ts. Gruer meg endog til 17.mai, hvor det blir servert kake, is og greier sammen med mine foreldre og barn. Tenker vi må ha noe frukt tilgjengelig. Hvilke matplaner har dere for den dagen? Anonymkode: 35c45...b2c Jeg syns ikke det er farlig å spise is og kake iblant, det er normalt Jeg skal spise det jeg har lyst på, men har ingen planer da jeg ikke vet om/hvor vi skal feire i år. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var vanskelig i starten dette med å utsette frokosten, men det ble lettere og lettere. Sultfølelsen varer bare en liten stund Jeg drikker kaffe (koffeinfri) og gjerne også vann med litt sitron. Spiser ikke light-produkter. Prøver få en del fett i siste måltid, så holder jeg meg god og mett lenge. 😄 Går nok en liten stund før jeg klarer kutte ut alt av snacks på lørdagen, men kjekt å kose seg littegrann innimellom også da. Må ikke bli altfor rigid. Jeg går ikke inn for å havne i ketose, men skjer det så er dette bare et pluss. Anonymkode: 32ed6...53e Hvordan merker du om du er i ketose eller ikke? Jeg har nettopp begynt å prøve meg på lavkarbo men syns det virker komplisert.. Anonymkode: da46f...d63
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan merker du om du er i ketose eller ikke? Jeg har nettopp begynt å prøve meg på lavkarbo men syns det virker komplisert.. Anonymkode: da46f...d63 Nå går ikke jeg inn for å havne i ketose Men jeg har hørt av andre at de i starten hadde hodepine og følte at energinivået var lavt i begynnelsen da de havnet i ketose. Tror dette er noe som går over etter en tid. Anonymkode: 32ed6...53e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå