AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Vi fikk baby for en måned siden, og jeg lurer oppriktig på hva andre tenker om «ansvarsfordelingen» vår, og om den høres rettferdig ut. Dette er første barn, så har ingen erfaringen med hva som er vanlig. I starten var samboeren min veldig engasjert og hjelpsom både med baby og med meg. Han var flink til å passe på at jeg fikk sove og generelt hadde det jeg trengte. Han tok gjerne baby litt ekstra på kveldene f.eks. slik at jeg fikk noen timer søvn. Dessverre har dette endret seg de siste ukene. Siden samboer ofte tok baby på kvelden ble det til at jeg sto opp med han på morgenen, noe som er helt greit for meg da jeg er et A-menneske, samt at jeg jo fikk noen timer på kvelden mens samboer tok baby. Jeg lot da samboer få sove på morgenen. Det som da skjer er at han gjerne ikke står opp før 12-1230... Da har jeg hatt baby hele morgenen, gjerne fra 07-08. Når han endelig står opp tar han ikke inititativ til å ta baby, han tar seg gjerne tid til å lage seg frokost og spise, og det ender med at jeg må spørre om han kan ta baby. Selv har jeg kanskje fått i meg en liten yoghurt eller proteinshake hvis jeg var heldig. Dette tenker tydeligvis ikke samboer over, og prioriterer heller seg selv. Samboer klager også HVER DAG over hvor lite søvn han har fått og hvor trøtt han er. De få gangene jeg har svart tilbake med at jeg nok har fått mye mindre enn han, svarer han ofte at «jeg ikke må tro at han sover når jeg ammer om natta», altså at han også er våken. Dette stemmer ikke, da jeg både ser og hører at han sover... Skjønner ærlig talt ikke hvorfor han orker å lyve om det en gang. På natta har vi løst det slik at han skifter bleier siden jeg ammer. Blir som regel 2 bleieskift, altså ikke mye. Han får altså masse søvn, men klager allikevel. Jeg synes det er provoserende. Han tar omtrent aldri initiativ til å ta baby selv, jeg må som regel spørre. Vi har klistremerkebaby som nesten aldri sover/ligger for seg selv, så mens samboer er på jobb er jeg stuck med baby på meg konstant. Jeg får ikke dusjet, gått på do eller spist noe ordentlig mat før samboer kommer hjem (dette vil nok bli lettere etterhvert, men jeg er førstegangs så alt er litt knotete for meg enda). Dette er han helt klar over, allikevel tar han ikke baby når han kommer hjem. Her om dagen fikk jeg ikke spist fra 10-17 pga urolig baby, noe jeg sa ifra om på melding. Når han kom hjem sa jeg at jeg var veldig sulten, sa svarte han bare «you and me both» og gikk for å lage seg selv mat. I går hadde jeg også baby mesteparten av tiden, og tok han også i bæresele for å få han til å ta siste kveldsdupp før vi gikk og la oss. Imens satt samboer på dataen, noe som er helt greit. Etter et par timer (når baby vanligvis våkner) hører jeg at døra går og at samboer setter seg i bilen og kjører. Viser seg at han dro på trening uten å snakke med meg først eller si hade?? Fikk helt sjokk! Baby våkner såklart da, og vil skiftes på og er sulten, noe som gjør han urolig. Det er altså ikke mulig for meg å få stelt meg selv for kvelden. Jeg fikk altså ikke spist, skiftet bind, pusset tenner eller noe for natta. Når samboer kom hjem gikk han bare i dusjen og så satt seg på dataen igjen. Der satt han fremdeles når jeg våknet for amming i tretiden. Han ble også sur når jeg spurte om han kunne skifte på baby som hadde full tissebleie. Nå sitter jeg her igjen, sto opp med baby 0730, samboer sover enda og kommer nok til å sove et par timer til. Hadde samboer tatt baby mer på kvelden slik at jeg fikk sove da hadde det gått fint, men slik er det ikke. Når jeg har hintet om det får jeg bare tilbake at «han skal legge seg tidlig i kveld» og derfor ikke kan være våken litt ekstra med baby i bæresele, men det ender som regel opp med at han sitter våken uansett. En annen ting jeg reagerer på er at han er på telefonen, mer spesifikt på TikTok, hele tiden mens han er med baby. Det er akkurat som han ikke klarer å være med baby uten å sitte på TikTok samtidig. Jeg mistenker at han synes det er kjedelig, spesielt ting som vugging av vogn, byssing og bæring i bæresele. Det som oftest skjer er at han ikke får med seg når baby våkner/mister smokk osv., som gjør at baby blir urolig. Jeg mener at man venter til baby sover godt i vogna eller selene før man setter seg ned eller sitter med mobilen, så man unngår at baby våkner. Når jeg tar dette opp med han blir han bare fornærmet og mener det ikke har noe å si. Når det gjelder husarbeid tar han som regel kjøkkenet og søpla, ellers gjør jeg det meste. Jeg vasker/bretter klær, vasker og rydder badet, skifter på senga, støvsuger og rydder generelt. Jeg kjøper også inn alt av bleier og utstyr, samt klær til baby. Han bidrar økonomisk, men tar ikke initiativ til slikt i det hele tatt. Han sier heller aldri ifra hvis han har møter med jobb før samme dag/rett før. Han kan feks bare si «jeg har et møte nå klokka 2», og så er klokka 1330 og jeg skulle gjerne ha dusjet/spist/hvilt siden jeg har hatt baby hele dagen. Det er liksom ikke snakk om å planlegge litt slik at jeg får gjort disse tingene FØR møtet feks. Utrolig frustrerende og jeg føler meg som regel som et dass fordi jeg ikke får tid til å ta vare på meg selv. Og ja, jeg vet at mange mødre må klare seg helt alene, noe jeg applauderer og ikke kan forstå hvordan de får til, men jeg er ikke alene og ønsker derfor ikke å leve som om jeg er det... Hva tenker dere? Er jeg storforlangende eller bør jeg ta dette opp med samboer? Anonymkode: a95a0...14f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Du bør ta det opp, og så må du slutte å hinte. Vær klar i beskjedene dine; nå går jeg og dusjer, du må passe baby. Idag må du fikse noe middag til oss begge, jeg har ikke hatt sjans, osv. Han har allerede skjønt at det hjelper å bli litt sur, så dropper du temaet. Det må han avlære seg snarest. Ellers er dette selvfølgelig en stor omveltning for ham også, så du bør nok prøve å legge fram litt forståelse for det, selv om han unektelig virker ganske ego. Anonymkode: a2c7e...82a 19
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Lå innrømme at jeg ikke leste alt, men det er jo uansett veldig tydelig at DU ikke syntes dette er rettferdig, og da er det ikke det Hadde det vært rettferdig for deres familie, så hadde du ikke følt det slik. Det høres ut som dere kommuniserer dårlig. Dere må prate skikkelig sammen. Menn skjønner ikke hint, så du må si fra i klartekst hvis du syntes at du har fått en dårlig deal. Alle familier løser dette på sin måte, men i vår familie er det helt naturlig å dele på alt mulig og at mannen tar en stor del av jobben med baby. Jeg har tross alt hatt den tyngste jobben med å gå gravid, føde og amme med de ulempene det medfører, så min mann føler at det skulle bare mangle at mannen gjør ekstra mye når han kan. Vår rutine med baby var som regel at mannen tok baby etter jobb, slik at jeg kunne dusje, spise, slappe av, gjøre ærend, så byttet vi litt på på kvelden, før jeg gikk og la meg tidlig. Så i 23-24 tiden når mannen la seg hadde babyvakt frem til ca kl 5 om morgenen, da sto mannen opp slik at jeg kunne sove i fred litt på morgenen frem til han dro på jobb (en gang mellom 7-10 alt ettersom). Anonymkode: 9a4b8...219 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Noe av det du sier er utafor, dvs en del av det tenker jeg han/dere må kommunisere mer og bedre om. Dagsplaner, trening, jobbmøter osv må og kan informeres om slik at man får planlagt dagen sammen. At du er sliten og har behov for avlastning er også noe dere må snakke sammen om på en ålreit måte, det blir veldig fort/lett frustrerende for deg (forståelig nok, men han er mann og de er så sykt hårsåre på kritikk ofte) og så blir han nærtagen fordi han synes sikkert han er flink og villig til å hjelpe. Her må det ikke noe mer "hinting", dropp det. Spør rett ut, du! Hintenes tid er over med krevende baby i hus:) Jeg er som deg, jeg synes det er så trøtt å amme om natten og synes det er deilig om far tar bleia da- MEN, jeg har innsett at hvis jeg lar ham sove sammenhengende og ikke maser om bleie om natten, så er han like grei tilbake og spør meg (!) om han kan ta baby på ettermiddag/kveld så jeg får en dupp. Her har det altså lønnet seg veldig å være generøs. Far her gjør noen like ting som din, han har mye egentid mens jeg tar baby og hus. Jeg har dager der det er frustrerende, men jo mer rolig og generøs jeg er mot ham jo mer er han faktisk opplagt, grei og serviceinnstilt tilbake. En god "skryteprat" og litt sånn "baby liker så godt stemmen din, se nå lytter den etter deg!" etc har gjort at han føler seg litt mindre som stelle/avlastingsstasjon og mer som PAPPA. Det ER kjedelig for mange av gutta å passe på baby som bare gulper, bæsjer, spiser, sover og gråter. De har ikke bært baby i 9 mnd og har ikke morsfølelsen. De er sikkert kjempeglade i barnet sitt, men fungerer bare annerledes. Du får sikkert masse "han må ta seg sammen"-svar her. Og til dels må han jo det. Jeg bare tror veien dit er enklere med smiger og positive oppfordringer enn harde bud. Man er litt frynsete med liten baby i hus (vår er 3 uker så jeg kjenner meg igjen i det du sier) men skal det holde til det verste er over så er det nok lurt å spille kortene sine rett. Det ble hvertfall veldig andre boller her når jeg sluttet å klage/mase og lot ham tilby seg i stedet. Nå SPØR han om å få holde/mate baby og er veldig blid og imøtekommende og "gjemmer" seg ikke på kontoret sitt for å slippe kjeft eller stress. En hyggelig, avslappet prat + bedring, blir det ikke bedring kan du f.eks be helsestasjonen om foreldrerådgivning, de kan belyse hvor viktig han er for deg og baby uten at du trenger å gå helt i oppløsning mot/med ham!:) Anonymkode: 406b2...a84 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Jeg skjønte ikke helt hvorfor far tar bleiene på natta? Du er jo våken pga amming og da synes jeg du skal ta det også. Det tar seriøst 15sekunder... Gi far sammenhengende søvn. Men alt det andre du forteller om er ikke OK. Du får si hva du forventer og ikke gi deg. Han må være med å lage planene for uka og stille opp. Lag en ukeplan og si at alle planer skal inn der. Alle møter, alle treningstimer, alle vennemøter osv. Da kanskje det blir mer klart for han hvor kjip fordeling dere har. Og hvis han prøver seg med at det er så urettferdig at han må gjøre ting med baby etter jobb, du går jo bare hjemme uansett, så har han allerede motargumentert seg selv. Hvis han mener det er så chill med baby så burde det jo ikke være vanskelig å sette av fire kvelder i uka til å ta baby liksom, han mener jo tydeligvis at det er så behagelig. Sier han at det er kjedelig så kan du jo si at du har kjedet deg med baby i alle timene han har vært på jobb eller på trening og at nå er det din tur til å få litt alenetid. Slutt å hint, krev mer av han. Går det ikke så må dere få hjelp av FVK eller privat parterapi. Dette går ikke. Baby må knytte seg til far og det må far jobbe hardt med å få til. Han må også slutte å sitte på telefonen når han har baby!! Forskning viser at dette er ekstremt viktig for barnets utvikling! Skjerm foran barnet ødelegger tilknytningen. Anonymkode: cd860...976 12
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Har dere to soverom? Vår verden ble revolusjonert når far flyttet på gjesterommet, sov sammenhengende og dermed kunne stå opp med baby kl 6 hver morgen så jeg også fikk litt søvn alene. Alt på natt var mitt. Anonymkode: b94d1...299 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg skjønte ikke helt hvorfor far tar bleiene på natta? Du er jo våken pga amming og da synes jeg du skal ta det også. Det tar seriøst 15sekunder... Gi far sammenhengende søvn. Men alt det andre du forteller om er ikke OK. Du får si hva du forventer og ikke gi deg. Han må være med å lage planene for uka og stille opp. Lag en ukeplan og si at alle planer skal inn der. Alle møter, alle treningstimer, alle vennemøter osv. Da kanskje det blir mer klart for han hvor kjip fordeling dere har. Og hvis han prøver seg med at det er så urettferdig at han må gjøre ting med baby etter jobb, du går jo bare hjemme uansett, så har han allerede motargumentert seg selv. Hvis han mener det er så chill med baby så burde det jo ikke være vanskelig å sette av fire kvelder i uka til å ta baby liksom, han mener jo tydeligvis at det er så behagelig. Sier han at det er kjedelig så kan du jo si at du har kjedet deg med baby i alle timene han har vært på jobb eller på trening og at nå er det din tur til å få litt alenetid. Slutt å hint, krev mer av han. Går det ikke så må dere få hjelp av FVK eller privat parterapi. Dette går ikke. Baby må knytte seg til far og det må far jobbe hardt med å få til. Han må også slutte å sitte på telefonen når han har baby!! Forskning viser at dette er ekstremt viktig for barnets utvikling! Skjerm foran barnet ødelegger tilknytningen. Anonymkode: cd860...976 Enig i denne, du er i perm (og ammer), så la far få sove. Resten, ikke innenfor. Gi tydelig beskjed, og lag en plan for uka. Anbefaler forresten bæresele så får du både spist og gått på do;) Anonymkode: 2f0ac...4c7 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønte ikke helt hvorfor far tar bleiene på natta? Du er jo våken pga amming og da synes jeg du skal ta det også. Det tar seriøst 15sekunder... Anonymkode: cd860...976 Overrasket over at mange mener far ikke skal bidra med bleieskift om natta... For meg/oss er det en selvfølge. Venninnene mine med barn gjør det også sånn. Som du sier så tar det ikke lang tid, og far kan sove søtt videre etterpå. Amming derimot kan jo ta opp mot en time, og det er vanskelig å sove samtidig. Jeg skal tross alt fungere hele dagen med en baby, kan derfor ikke ta bleieskift i tillegg - det blir for mye for meg. Men kudos til de mødrene som klarer begge deler altså. Ellers enig i det du sier og mange gode tips, takk! 😊 Anonymkode: a95a0...14f 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere to soverom? Vår verden ble revolusjonert når far flyttet på gjesterommet, sov sammenhengende og dermed kunne stå opp med baby kl 6 hver morgen så jeg også fikk litt søvn alene. Alt på natt var mitt. Anonymkode: b94d1...299 Det har vi, men det er dessverre ikke en løsning for vår del. Samboer ville aldri gått med på å stå opp så tidlig. Dessuten vil jeg mye heller sove litt ekstra på kvelden og stå opp tidlig enn motsatt. Men godt tips allikevel! Anonymkode: a95a0...14f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noe av det du sier er utafor, dvs en del av det tenker jeg han/dere må kommunisere mer og bedre om. Dagsplaner, trening, jobbmøter osv må og kan informeres om slik at man får planlagt dagen sammen. At du er sliten og har behov for avlastning er også noe dere må snakke sammen om på en ålreit måte, det blir veldig fort/lett frustrerende for deg (forståelig nok, men han er mann og de er så sykt hårsåre på kritikk ofte) og så blir han nærtagen fordi han synes sikkert han er flink og villig til å hjelpe. Her må det ikke noe mer "hinting", dropp det. Spør rett ut, du! Hintenes tid er over med krevende baby i hus:) Jeg er som deg, jeg synes det er så trøtt å amme om natten og synes det er deilig om far tar bleia da- MEN, jeg har innsett at hvis jeg lar ham sove sammenhengende og ikke maser om bleie om natten, så er han like grei tilbake og spør meg (!) om han kan ta baby på ettermiddag/kveld så jeg får en dupp. Her har det altså lønnet seg veldig å være generøs. Far her gjør noen like ting som din, han har mye egentid mens jeg tar baby og hus. Jeg har dager der det er frustrerende, men jo mer rolig og generøs jeg er mot ham jo mer er han faktisk opplagt, grei og serviceinnstilt tilbake. En god "skryteprat" og litt sånn "baby liker så godt stemmen din, se nå lytter den etter deg!" etc har gjort at han føler seg litt mindre som stelle/avlastingsstasjon og mer som PAPPA. Det ER kjedelig for mange av gutta å passe på baby som bare gulper, bæsjer, spiser, sover og gråter. De har ikke bært baby i 9 mnd og har ikke morsfølelsen. De er sikkert kjempeglade i barnet sitt, men fungerer bare annerledes. Du får sikkert masse "han må ta seg sammen"-svar her. Og til dels må han jo det. Jeg bare tror veien dit er enklere med smiger og positive oppfordringer enn harde bud. Man er litt frynsete med liten baby i hus (vår er 3 uker så jeg kjenner meg igjen i det du sier) men skal det holde til det verste er over så er det nok lurt å spille kortene sine rett. Det ble hvertfall veldig andre boller her når jeg sluttet å klage/mase og lot ham tilby seg i stedet. Nå SPØR han om å få holde/mate baby og er veldig blid og imøtekommende og "gjemmer" seg ikke på kontoret sitt for å slippe kjeft eller stress. En hyggelig, avslappet prat + bedring, blir det ikke bedring kan du f.eks be helsestasjonen om foreldrerådgivning, de kan belyse hvor viktig han er for deg og baby uten at du trenger å gå helt i oppløsning mot/med ham!:) Anonymkode: 406b2...a84 Takk for fint svar og gode tips. Vil bare påpeke at jeg ikke maser eller kjefter på samboer. Det var også hans forslag å ta bleieskift på natta (han har veldig fleksibel jobb og skal derfor ikke tidlig opp hver dag), så jeg trenger ikke mase om det. Jeg bare sier ifra og så tar han det. Grunnen til at han ble sur da jeg spurte ang. tissebleie var at han mente det var unødvendig siden det bare var tiss... (han har null erfaring med babyer). Jeg føler jeg er veldig generøs med samboer, jeg gjør tross alt alle tingene jeg nevner i hovedinnlegget uten å klage til han eller noe. Samt at jeg lar han sove ut omtrent hver dag i flere TIMER. Han får lov å gjøre det han vil når han vil uten at jeg protesterer. Allikevel får jeg ikke samme generøsitet tilbake... Det er vel det som er hovedproblemet. Anonymkode: a95a0...14f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Enig med de over. Slutt med hinting, bare gjør det. Si fra tidligere på dagen: i kveld skal jeg sove fra 19-22 så da tar du baby (eller hvilke tidspunkt du vil) tror du bare må kjøre hardt på. Kan kjenne meg igjen i følelsen at veldig mye ble på mor de første tiden. Så her må det planlegges og være litt hard. jeg fikk f.eks mannen til å ta en trilletur etter jobb med baby så jeg fikk litt tid alene osv. Anonymkode: 9193e...a6f 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for fint svar og gode tips. Vil bare påpeke at jeg ikke maser eller kjefter på samboer. Det var også hans forslag å ta bleieskift på natta (han har veldig fleksibel jobb og skal derfor ikke tidlig opp hver dag), så jeg trenger ikke mase om det. Jeg bare sier ifra og så tar han det. Grunnen til at han ble sur da jeg spurte ang. tissebleie var at han mente det var unødvendig siden det bare var tiss... (han har null erfaring med babyer). Jeg føler jeg er veldig generøs med samboer, jeg gjør tross alt alle tingene jeg nevner i hovedinnlegget uten å klage til han eller noe. Samt at jeg lar han sove ut omtrent hver dag i flere TIMER. Han får lov å gjøre det han vil når han vil uten at jeg protesterer. Allikevel får jeg ikke samme generøsitet tilbake... Det er vel det som er hovedproblemet. Anonymkode: a95a0...14f Det er irriterende at det må være sånn. Men høres ut som han er en person som må ha faste oppgaver og rutiner, da det ikke virker som han selv skjønner at han skal gjøre det samme tilbake. Syns du skal sette deg med han og være helt tydelig på hva du ønsker/forventer av han. og sitte oppe til kl 3 om natten å spille på pcen og sove til 12/12.30 er ikke sånn man kan fortsette med når man har et spedbarn.. Anonymkode: 9193e...a6f 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 Slutt med hintingen! Jeg tenker også at dere burde sove på forskjellige rom. Du kan legge deg på ditt rom tidlig på kvelden mens far har baby, så kan far komme inn med baby til deg sent når han legger seg. Så tar du baby på natten, jeg tror ikke du vinner mye søvn på at far skifter 2 bleier, det kan du like så godt ordne selv. Da har far fått godt med søvn, og du kan med god samvittighet gi mer ansvar til far når han kommer hjem fra jobb. Dere må lage en mer tydelig timeplan og fordele ansvar. Høres også veldig merkelig ut at han kun lagde mat til seg selv?? Det er vel en selvfølge ta han lager mat til deg også om du er sulten. Du må bli langt tydeligere og sette opp en plan, og sette tydelige grenser. Ta styringen! Anonymkode: 1df68...de9 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutt med hintingen! Jeg tenker også at dere burde sove på forskjellige rom. Du kan legge deg på ditt rom tidlig på kvelden mens far har baby, så kan far komme inn med baby til deg sent når han legger seg. Så tar du baby på natten, jeg tror ikke du vinner mye søvn på at far skifter 2 bleier, det kan du like så godt ordne selv. Da har far fått godt med søvn, og du kan med god samvittighet gi mer ansvar til far når han kommer hjem fra jobb. Dere må lage en mer tydelig timeplan og fordele ansvar. Høres også veldig merkelig ut at han kun lagde mat til seg selv?? Det er vel en selvfølge ta han lager mat til deg også om du er sulten. Du må bli langt tydeligere og sette opp en plan, og sette tydelige grenser. Ta styringen! Anonymkode: 1df68...de9 Eget soverom fungerer sikkert veldig bra for noen, men for oss er det ikke en løsning eller et behov. Slik vi gjorde det i starten fungerte veldig fint: Samboer tok baby fra ca. klokka 19/20, jeg la meg og sov frem til baby ble sulten. Så sov vi videre og far tok bleieskift når det var nødvendig. Så fikk far sove ekstra på morgenen. Slik det er nå tar jeg baby helt frem til leggetid, legger meg med baby og ammer på natta, men far sover allikevel ekstra på morgenen. I mitt hode blir det skeiv fordeling da jeg ikke lenger får den «ekstra økta» med søvn. Og det handler ikke om å vinne søvn på bleieskiftene om natta, det er bare så jeg skal slippe å stå opp fra senga og styre med det når jeg i tillegg skal ligge våken opp mot en time og amme. Far ønsker denne løsningen selv og har som sagt ingen problemer med det, vi synes det er mest rettferdig sånn. Så det er ikke en del av problemet her. Anonymkode: a95a0...14f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eget soverom fungerer sikkert veldig bra for noen, men for oss er det ikke en løsning eller et behov. Slik vi gjorde det i starten fungerte veldig fint: Samboer tok baby fra ca. klokka 19/20, jeg la meg og sov frem til baby ble sulten. Så sov vi videre og far tok bleieskift når det var nødvendig. Så fikk far sove ekstra på morgenen. Slik det er nå tar jeg baby helt frem til leggetid, legger meg med baby og ammer på natta, men far sover allikevel ekstra på morgenen. I mitt hode blir det skeiv fordeling da jeg ikke lenger får den «ekstra økta» med søvn. Og det handler ikke om å vinne søvn på bleieskiftene om natta, det er bare så jeg skal slippe å stå opp fra senga og styre med det når jeg i tillegg skal ligge våken opp mot en time og amme. Far ønsker denne løsningen selv og har som sagt ingen problemer med det, vi synes det er mest rettferdig sånn. Så det er ikke en del av problemet her. Anonymkode: a95a0...14f Har du lagt dette til han? Så tydelig som du skriver her? At det fungerte veldig fint før, men ikke nå. Og at du ønsker at rutinene blir som før igjen? Anonymkode: 1df68...de9 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 Vil også legge til: far får allerede godt med søvn allerede. Til og med de dagene han legger seg sent. La oss si at han legger seg klokka 3. Da sover han til klokka 7 og må kanskje ta et bleieskift. Så kan han sove videre etter det frem til 12 fordi jeg står opp med baby da. Da har han sovet i 8 timer til sammen. Og det er hvis han legger seg klokka tre om natta. Han får altså to lange strekk med søvn og bør være opplagt nok til å ta baby litt uten at jeg må spørre om det. Anonymkode: a95a0...14f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 Orket ikke å lese hele, jeg. Men hvis det er sånn at du ikke går på do fordi babyen er urolig… Det er ikke skadelig for en baby å skrike litt, hvis du trenger å gå på do. Det er ikke skadelig for baby å skrike litt mens du smører ei brødskive. Og så synes jeg dere kan spise sammen, at mannen lager mat til begge når han først lager mat. Hvis han har møte klokka to, og forteller deg det en halvtime før svarer du «oi, da rekker jeg akkurat å dusje, her har du barnet». Akkurat nå synes jeg det høres ut som du gjør deg selv litt mer til et offer enn det som er nødvendig. Og det er både tungt for deg, og slitsomt for mannen din at du alltid er flinkest og vet best. Og du, det går veldig fint å rugge vogn samtidig som man kikker på telefonen sin. Anonymkode: 486aa...d52 10
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du lagt dette til han? Så tydelig som du skriver her? At det fungerte veldig fint før, men ikke nå. Og at du ønsker at rutinene blir som før igjen? Anonymkode: 1df68...de9 Har tatt det opp med han, men kanskje ikke så tydelig nei. Sist jeg tok det opp sa han at han skulle begynne å legge seg tidlig og derfor ikke kunne ta baby slik som før. Men så sitter han oppe lenge uansett. Så må vel bare ta det opp på nytt, ja... Anonymkode: a95a0...14f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har tatt det opp med han, men kanskje ikke så tydelig nei. Sist jeg tok det opp sa han at han skulle begynne å legge seg tidlig og derfor ikke kunne ta baby slik som før. Men så sitter han oppe lenge uansett. Så må vel bare ta det opp på nytt, ja... Anonymkode: a95a0...14f Ja, ta det opp på nytt og hver tydelig! Egentlig er det så enkelt som at han har to valg: legge seg senere og ta baby på kvelden, eller legge seg tidligere og ta baby på morgningen. (Høres ut som valget burde være enkelt for han). Han kan ikke få det beste av begge verdener og både legge seg tidlig + ha mulighet til å sove lenge. Du må også få muligheten til å sove, og du trenger at dere lager en rutine på det slik at du kan få inn litt rutiner. Han kan ikke se det an fra dag til dag om han ønsker å legge seg tidlig/sent. Dette får du til! Høres ut som om du må bli litt tøffere bare:) Og ikke vær redd for å bare gi baby til far og si at nå skal jeg dusje/spise/gå på do. Og når far først gjør noe tror jeg det er viktig at han får litt ros og at du lukker øynene litt dersom han gjør noe på en annen måte enn du skulle ønske. Sitter han på mobilen så får han bare gjøre det.. baby vil jo mest sannsynlig bli urolig etterhvert og kreve oppmerksomheten hans! Anonymkode: 1df68...de9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå