Gå til innhold

Studenter på karantenehotell

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rocka69 skrev (10 minutter siden):

Det kommer nok med coronapasset som skal tilpasses EU. Og dette kommer selv om høringsuttalelser er negative og Stortinget stemmer i mot bruk innenriks.

500 kroner natt med 3 måltider er ikke dyrt i norsk sammenheng. Og vesentlig billigere enn hva som UK(1750GBP for 10 dager) opererer med, og en del EU-land(vet at Hellas har dette).

Og kravet for å godkjennes av EU, er jo at for de med coronapass skal slippe karantene.

Altså blir det ikke coronapass for grensekrysninger, så blir det fortsatt innreisekarantene og innreisekarantene til Schengenområdet. Men likevel pga medlemskapet i EU/Schengen så vil faktisk borgere fra EU/Schengen med coronapass slippe karantene - og da får du bråk når utlendinger kan fritt reise inn og ut av Norge, mens nordmenn må i karantene.

Og da vinner nok Senterpartiet valget med klar margin 13.september - og få rent flertall helt alene - og vi forlater EØS/Schengen 1. januar 2023.

Blir det coronapass for grensekrysninger så blir det uten karantene for de som har godkjent og autensiert coronapass (både for nordmenn og EØS-borgere). 

Men de som ikke har godkjent og autensiert coronapass vil måtte i karantene ved innreise til et annet Schengen land og ved retur til Norge.

Og dette legges det opp til fra 1. juli 2021. Og Stortinget vil nok prioritere dette fremfor innenriks før det oppløses 18. juni slik at lovhjemmelen er på plass. For innenriks, så vil det være lite praktisk. Kanskje ved besøk på sykehus, innsjekk på hotell eller cruise(Hurtigruta).

Og så kan det komme krav fra EU om at transportselskap som frakter passasjerer til og fra EU/Schengen skal kreve coronapass/vaksinepass for boarde passasjerer. Og da vil nok flytrafikken stoppe for nordmenn.

Så jeg tror nok at dette kommer på plass i Norge før 1. juli for reiser innen EØS/Schengen. Men utenfor nope ikke før 10. november.

Vi får se om man har nok tid til å ha koronapass til grensepasseringer i juli. Jeg tviler litt, ting tar som regel litt lenger tid enn det politikerne sier. 

Reise til/fra andre kontinenter blir uansett helt utopisk i flere år fremover. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep.

Vintermorgen, mod

Skrevet
Capt. Obvious skrev (På 10.5.2021 den 11.21):

Forstår at det er kjipt, men hva er egentlig alternativet akkurat nå? Når den indiske varianten truer, så må man dessverre fortsatt ha karantenehotell i en god stund til, kanskje i flere år. 

Men vi er mange som egentlig har behov for å reise utenlands nå med tanke på familie i utlandet, men som ikke kan fordi vi ikke kan bruke 10 dager på karantenehotell. Det er kjipt for alle, men akkurat nå har man ikke så mye valg. 

Det er kjedelig når for de som er fullvaksinert og burde da slippe karantenehotell. For saken gjelder også studenter som er fullvaksinert men likevel må på karantenehotell.

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Vi får se om man har nok tid til å ha koronapass til grensepasseringer i juli. Jeg tviler litt, ting tar som regel litt lenger tid enn det politikerne sier. 

Reise til/fra andre kontinenter blir uansett helt utopisk i flere år fremover. 

Men rekker ikke Stortinget å behandle det før 18. juni, så vil det ikke komme før i oktober en gang(tidligst). Men om de rekker å behandle, så er det når det er teknisk på plass - kontrakten til selskapet som skal utvikle dette er undertegnet og de er i gang. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Det er nok litt dyrt for mange ja, men på en annen side er ikke 500,- per natt så ekstremt mye i norsk sammenheng. Forstår at det er kjipt, men vi får holde ut til senere på sommeren hvert fall, og forhåpentligvis kan man lempe på karantenekravene for vaksinerte nordmenn som reiser på ferie (Selv om jeg tviler litt på det, så kan man i det minste håpe). 

Så lenge vaksinerte også kan bli smittet og smitte videre, ser jeg ingen grunn til at man skal slutte med reisekarantener for vaksinerte før alle over 18 har fått tilbud om minimum første vaksinedose. 

Skrevet
sommermor skrev (17 minutter siden):

Det er kjedelig når for de som er fullvaksinert og burde da slippe karantenehotell. For saken gjelder også studenter som er fullvaksinert men likevel må på karantenehotell.

Det kommer forhåpentligvis koronapass for grensepasseringer i tide, man får bare krysse fingrene. 

Skrevet
Rocka69 skrev (18 minutter siden):

Men rekker ikke Stortinget å behandle det før 18. juni, så vil det ikke komme før i oktober en gang(tidligst). Men om de rekker å behandle, så er det når det er teknisk på plass - kontrakten til selskapet som skal utvikle dette er undertegnet og de er i gang. 

Ja, vi får se. Mistenker at tiden er for knapp før sommeren, men tiden vil vise.

Skrevet
Deterbaremeg skrev (8 minutter siden):

Så lenge vaksinerte også kan bli smittet og smitte videre, ser jeg ingen grunn til at man skal slutte med reisekarantener for vaksinerte før alle over 18 har fått tilbud om minimum første vaksinedose. 

Ja, men det skjer mye sjeldnere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Ja, men det skjer mye sjeldnere. 

Det ventes mye reisetrafikk rundt om i verden til sommeren. Garantert også utenlandske turister som kommer til Norge. Jeg ønsker å være så trygg som mulig i min egen by, Oslo, også som uvaksinert. Det er jeg ikke om folk skal kunne fly inn fra alle verdenshjørner uten å gå i karantene. 

Endret av Deterbaremeg
Skrevet
Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Det ventes mye reisetrafikk rundt om i verden til sommeren. Garantert også utenlandske turister som kommer til Norge. Jeg ønsker å være så trygg som mulig i min egen by, Oslo, også som uvaksinert. Det er jeg ikke om folk skal kunne fly inn fra alle verdenshjørner uten å gå i karantene. 

Ja, men det slippes neppe inn folk som er uvaksinerte, og det er som sagt liten risiko for at man smitter videre som vaksinert. 

Skrevet

Da snudde regjeringen, og det er jo tross alt veldig bra, men dette kunne ha vært unngått i utgangspunktet ved å bruke litt lenger tid på regelendringen. Nå har det sittet studenter over hele UK og lett etter løsninger økonomisk siden fredag, og dette har medført massivt stress midt oppe i eksamen og dissertationskriving. 😞 

Norske studenter jubler: Reisende fra Storbritannia kan slippe karantenehotell – VG

Gjest ATLAS6
Skrevet
Ulven skrev (13 timer siden):

Da snudde regjeringen, og det er jo tross alt veldig bra, men dette kunne ha vært unngått i utgangspunktet ved å bruke litt lenger tid på regelendringen. Nå har det sittet studenter over hele UK og lett etter løsninger økonomisk siden fredag, og dette har medført massivt stress midt oppe i eksamen og dissertationskriving. 😞 

Norske studenter jubler: Reisende fra Storbritannia kan slippe karantenehotell – VG

Helt enig. Studentene er allerede i en sårbar situasjon, og slikt stress er unødvendig. Når de kan snu på flisa etter emnet er tatt opp så burde dette aldri vært et tiltak i førsteomgang. 

Skrevet
Ulven skrev (19 timer siden):

Helt siden fredag sier du? Oioioi, det var jammen lenge. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Deterbaremeg said:

Helt siden fredag sier du? Oioioi, det var jammen lenge. 

Du synes ikke 6 dager med stress er mye? Da får vi bare være uenige. 😉 

Skrevet
Ulven skrev (På 9.5.2021 den 23.02):

Så du finner det ikke urettferdig at studenter som kommer fra land med mye smitte, som feks Sverige, kan sitte i hjemmekarantene, mens studenter fra UK, med mindre smitte enn Norge, må betale dyrt for å sitte på karantenehotell?

Jeg finner det urettferdig at noen får risikere mer nedstengning for alle andre ved å sitte i hjemmekarantene, det burde være karantenhotell for all som krysser grensen, men fullfinansiert av personen selv, ikke den latterlig subsidierte summen man betaler nå. Det som er feil her er at noen slipper karantenehotell, ikke at noen må sitte der.

Hvemsomhelst skrev (På 10.5.2021 den 10.36):

Jeg synes bare synd på dem og familiene deres, både de som vil hjem i sommerferien, og de som er ferdige med studiene i utlandet.  

Det er nok ikke alle som har muligheten til å skaffe 5000 kr ekstra heller, og det burde kunne ordnes med litt godvilje fra myndighetene.

De fleste har mulighet til å skaffe 5000 kroner, om de så må gjøre det via kredittkort. Er man ferdig med studiet og skal flytte hjem, så klarer man et lån på 5000, det betales ned ganske fort. Vil man hjem i feriene kan man faktisk bare la være. Har ikke mer sympati for studenter som vil hjem på ferie, enn på reality-deltagere som brenner munnbind og pakistanere som må «hjem» til Pakistan i bryllup for tiden.

The Kitten skrev (På 11.5.2021 den 19.31):

Spørsmålet er hvor må karantenehotell være så dyrt? 

Fordi det er urettferdig om fellesskapet skal spleise på hotellregningen fordi enkelte egoister absolutt MÅ krysse grensene nå.  

Ulven skrev (På 11.5.2021 den 20.03):

Forskjellen er bare at dette ikke er et hotell/hotellopphold man selv har valgt å reise til. 

Ved å velge å reise under en pandemi har de strengt tatt valgt det.

Ulven skrev (På 12.5.2021 den 10.29):

Å dra utenlands for å fortsette studiene kan knapt ses på som en frivillig reise etter min mening. Og det er vel studenter og ikke arbeidstakere denne tråden handler om?

Det er ytterst frivillig å stadig forlate studiestedet for å dra på besøke hjemme i Norge. Da jeg studerte i utlandet ble jeg der til hele studiet var over, det gjorde de fleste jeg studerte sammen med også.

• Liker 1
  • Opprett ny...