Deterbaremeg Skrevet 10. mai 2021 #21 Skrevet 10. mai 2021 ATLAS6 skrev (40 minutter siden): Kan ikke du ta utgiften for studentene da? Du må jo ha ufattelig god råd som kan sitte der på din høye hest? Så når jeg mener at studenter skal likebehandles med andre, så sitter jeg på min høye hest? Den skjønte jeg ikke. 2
Capt. Obvious Skrevet 10. mai 2021 #22 Skrevet 10. mai 2021 Ulven skrev (20 minutter siden): Det er jo ikke noe alternativ med tanke på at regelendringen er satt i kraft allerede, men det er ufint av regjeringen å iverksette en slik regelendring på så kort varsel. De kunne ha gitt studentene en reell mulighet til å komme seg hjem i tide, men i disse coronatider er 48 timers varsel ikke nok til å finne en flight og få tatt tester. Det er også veldig pussig at studenter fra EØS/Schengen kan reise rett hjem og sitte i hjemmekarantene selv om den indiske mutasjonen finnes der også. Forskjellen på oss med familie i utlandet og studentene er jo at vi sitter trygt i hjemlandet vårt. Vi må ikke til utlandet selv om vi skulle ønske det. Mange av studentene må hjem for de har ikke bolig i ferien. Og blir da tvunget på karantenehotell for å komme seg hjem til hjemlandet sitt. Ja, men man må dessverre regne med hurtige endringer i disse dager, og det er jo også noe som gjøres for å gjøre det mindre attraktivt å reise nå. For så vidt enig i dette med EØS/Schengen, men det handler jo også om risiko innen kontra utenfør EØS området. En del av oss må faktisk etter hvert, så det er dessverre ikke så enkelt som å si at alle i Norge ikke trenger å reise nå. Men da må vi jo belage oss på å kanskje måtte ta hotell når man kommer hjem, litt avhengig av hva som gjelder da. 1
Gjest Rocka69 Skrevet 10. mai 2021 #23 Skrevet 10. mai 2021 Studenter har ikke god råd. De burde være på karantenehotell hvis de kommer fra et rødt land (og utenfor EU/Schengen) - men regjeringen burde selvsagt sagt at denne regningen tar vi - det er en investering i Norges fremtid. Det er ikke sikkert at studentene blir så lojale mot Norge ellers, og faktisk emigrerer fra Norge og vi taper kompetanse.
Gjest ATLAS6 Skrevet 10. mai 2021 #24 Skrevet 10. mai 2021 Deterbaremeg skrev (2 minutter siden): Så når jeg mener at studenter skal likebehandles med andre, så sitter jeg på min høye hest? Den skjønte jeg ikke. Du har ikke behandlet dem likt. Du mener at det er ikke er "studenter med dårlig råd" som studerer i USA og UK og at denne kostnaden er lommerusk for dem, og at det er andre som heller skulle fått den støtten studentene nå søker. Det er ikke likebehandling.
Capt. Obvious Skrevet 10. mai 2021 #25 Skrevet 10. mai 2021 ATLAS6 skrev (18 minutter siden): Fullvaksinerte studenter, som tester negativ før avreise, 24 timer etter ankomst og 7 dager etter ankomst burde få ha karantene hjemme. Det stilles allerede strenge krav til hjemmekarantene og hvor man kan oppholde seg, hvor husstanden også oppfordres til avstand, testing 7 dager etter ankomst og ev. karantene om det er mulig. Men hvor mange studenter er det egentlig som er fullvaksinerte allerede? Når det gjelder karantene hjemme, så var jo problemet at mange faktisk ikke fulgte karantenereglene hjemme. Hadde folk fulgt karantenereglene hjemme, så hadde karantenehotell heller ikke blitt innført. Dette kan man takke norske turister og utenlandske arbeidstakere som ga blaffen for. 2
Gjest Rocka69 Skrevet 10. mai 2021 #26 Skrevet 10. mai 2021 ATLAS6 skrev (Akkurat nå): Du har ikke behandlet dem likt. Du mener at det er ikke er "studenter med dårlig råd" som studerer i USA og UK og at denne kostnaden er lommerusk for dem, og at det er andre som heller skulle fått den støtten studentene nå søker. Det er ikke likebehandling. Vel Lånekassa gir de lån og stipend for å studere i USA og UK. Du trenger ikke være rik for å studere i disse landene, når Lånekassa gir støtte.
Gjest ATLAS6 Skrevet 10. mai 2021 #27 Skrevet 10. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Men hvor mange studenter er det egentlig som er fullvaksinerte allerede? Når det gjelder karantene hjemme, så var jo problemet at mange faktisk ikke fulgte karantenereglene hjemme. Hadde folk fulgt karantenereglene hjemme, så hadde karantenehotell heller ikke blitt innført. Dette kan man takke norske turister og utenlandske arbeidstakere som ga blaffen for. En god andel. I USA har de fått vaksiner, i øst-europa har studentene fått vaksiner osv. Det er Norge som ligger bakpå. Tviler på at det er de norske studentene som bryter karantenereglene, så det er dumt at det er de som blir straffet.
Gjest ATLAS6 Skrevet 10. mai 2021 #28 Skrevet 10. mai 2021 Rocka69 skrev (2 minutter siden): Vel Lånekassa gir de lån og stipend for å studere i USA og UK. Du trenger ikke være rik for å studere i disse landene, når Lånekassa gir støtte. Nettopp, men det betyr ikke at alle studenter plutselig har råd til en uforutsett utgift på slutten av semesteret.
Gjest Rocka69 Skrevet 10. mai 2021 #29 Skrevet 10. mai 2021 ATLAS6 skrev (11 minutter siden): Nettopp, men det betyr ikke at alle studenter plutselig har råd til en uforutsett utgift på slutten av semesteret. Nei - jeg har ikke sagt det! Les litt nøyere hva jeg skrev tidligere. Studentene må settes på karantenehotell, men denne kostnaden skal de slippe - Erna og co må ta regninga! Slik at studenter i utlandet, uansett om det USA, Polen, UK, Kina eller Australia slipper å betale - men de må likevel ta karantenehotellet som blir GRATIS for de. Men for turister eller andre som drar på unødvendige reiser, så er 5000 lite. Australia så må du forhåndsbetale en pakke på 30000 per pers. UK 17000 per pers.
Gjest ATLAS6 Skrevet 10. mai 2021 #30 Skrevet 10. mai 2021 Rocka69 skrev (1 minutt siden): Nei - jeg har ikke sagt det! Les litt nøyere hva jeg skrev tidligere. Studentene må settes på karantenehotell, men denne kostnaden skal de slippe - Erna og co må ta regninga! Slik at studenter i utlandet, uansett om det USA, Polen, UK, Kina eller Australia slipper å betale - men de må likevel ta karantenehotellet som blir GRATIS for de. Men for turister eller andre som drar på unødvendige reiser, så er 5000 lite. Australia så må du forhåndsbetale en pakke på 30000 per pers. UK 17000 per pers. Jeg har ikke sagt at du har sagt det heller.
Capt. Obvious Skrevet 10. mai 2021 #31 Skrevet 10. mai 2021 ATLAS6 skrev (40 minutter siden): En god andel. I USA har de fått vaksiner, i øst-europa har studentene fått vaksiner osv. Det er Norge som ligger bakpå. Tviler på at det er de norske studentene som bryter karantenereglene, så det er dumt at det er de som blir straffet. Ok. Men jeg mener vi nå bør ha litt is i magen frem mot sommeren slik at man kan vaksinere litt flere her på berget. Det vil kunne bli relativt ille hvis mange nok drar med seg indisk variant inn slik at det etableres i Norge nå, når det fortsatt er så mange uvaksinerte. Vanskelig å si akkurat hvem som har brutt karantenereglene, derfor er jo reglene like for alle. Men jeg har litt vanskelig for å tro at alle studenter som kommer hjem liksom skulle holde seg på enerom med eget bad og kjøkken uten å henge med familiemedlemmer. Fristelsen for å ikke overholde reglene er nok stor for mange, og det er akkurat derfor karantenehotell ble innført. 1
Gjest Linny111 Skrevet 10. mai 2021 #32 Skrevet 10. mai 2021 Jeg synes det er synd på studentene som verken kan bli i landet de studerer i eller har råd til å sitte i karantenehotell når de skal hjem. En ordning kunne jo vært å bygge utgiften til karantenehotell inn i reisestipend/-lånet fra Lånekassen. Det er dessverre en vanskelig situasjon nå. Man kan jo si at en del studenter burde visst hva de gikk til, men mange vil heller ikke ta pause i utenlandsstudiene, som de kanskje alt har betalt mye for, og sette livet på vent i Norge. Jeg har selv utdanning fra Storbritannia og hadde absolutt ikke god råd. Levde på Lånekassen. Heldigvis er mat billigere her enn i Norge, så det er mulig å leve kun på studielån om man er helt nødt.
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #33 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (19 timer siden): Men hvor mange studenter er det egentlig som er fullvaksinerte allerede? Når det gjelder karantene hjemme, så var jo problemet at mange faktisk ikke fulgte karantenereglene hjemme. Hadde folk fulgt karantenereglene hjemme, så hadde karantenehotell heller ikke blitt innført. Dette kan man takke norske turister og utenlandske arbeidstakere som ga blaffen for. Men da må vi sperre hele befolkningen bak lås og slå. Nekte dem å gå i butikken, fordi noen stjeler varer der. Nekte dem å kjøre bil, fordi noen kjører i fylla eller over fartsgrensa. Ja, la oss ha skyldpresumsjon i stedet for uskyldpresumsjon og anta at alle er skyldige med mindre det motsatte er bevist 🤦♀️ 5
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #34 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Men da må vi sperre hele befolkningen bak lås og slå. Nekte dem å gå i butikken, fordi noen stjeler varer der. Nekte dem å kjøre bil, fordi noen kjører i fylla eller over fartsgrensa. Ja, la oss ha skyldpresumsjon i stedet for uskyldpresumsjon og anta at alle er skyldige med mindre det motsatte er bevist 🤦♀️ Så hva er alternativet til karantenehotell akkurat nå? Ja, det er å sperre folk inne, men det er for å begrense at det ikke eksploderer importsmitte nå i en sårbar fase før sommeren, og der man da heller kan bruke ressurser på å vaksinere så mange som mulig. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #35 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (6 minutter siden): Så hva er alternativet til karantenehotell akkurat nå? Ja, det er å sperre folk inne, men det er for å begrense at det ikke eksploderer importsmitte nå i en sårbar fase før sommeren, og der man da heller kan bruke ressurser på å vaksinere så mange som mulig. Alternativet er at de tar karantene alene i sitt eget hjem. 3
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #36 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Alternativet er at de tar karantene alene i sitt eget hjem. Ja, men det fungerte jo ikke så bra. Det var nok folk som ikke overholdt karantenereglene til at mer smitte fikk spre seg, så når man først har disse karantenereglene så bør de jo overholdes. Karantenehotell er et middel til det. Og i disse dager er vi en sårbar fase der man på oppsiden kanskje greier å snu dette slik at vi får en relativt mye mer normal høst. Men slipper vi opp veldig nå og slipper inn f. eks. den indiske mutasjonen i for stor grad, så går minst resten av dette året også fløyten, om ikke flere år. Det koker vel egentlig ned til hva folk ønsker: Ønsker man en mulighet for en mer normal høst, eller ønsker man å garantere for at det blir en ny runde med tunge restriksjoner ennå en høst/vinter? 2
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #37 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Ja, men det fungerte jo ikke så bra. Det var nok folk som ikke overholdt karantenereglene til at mer smitte fikk spre seg, så når man først har disse karantenereglene så bør de jo overholdes. Karantenehotell er et middel til det. Og i disse dager er vi en sårbar fase der man på oppsiden kanskje greier å snu dette slik at vi får en relativt mye mer normal høst. Men slipper vi opp veldig nå og slipper inn f. eks. den indiske mutasjonen i for stor grad, så går minst resten av dette året også fløyten, om ikke flere år. Det koker vel egentlig ned til hva folk ønsker: Ønsker man en mulighet for en mer normal høst, eller ønsker man å garantere for at det blir en ny runde med tunge restriksjoner ennå en høst/vinter? Disse lovnadene fikk vi i fjor. Er vi friere nå? Nei. Vi sitter fortsatt på hjemmekontor, vi kan fortsatt ikke besøke familie i hjemlandet, 17 mai er avlyst osv. Du sier at ordningen ikke fungerte så bra? Med denne logikken så må alle menn få forbud mot å omgås kvinner. Fordi mange menn seksuelt trakassere og voldtar kvinner. Derfor bør all kontakt mellom kvinner og menn forbys. 4
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #38 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Disse lovnadene fikk vi i fjor. Er vi friere nå? Nei. Vi sitter fortsatt på hjemmekontor, vi kan fortsatt ikke besøke familie i hjemlandet, 17 mai er avlyst osv. Du sier at ordningen ikke fungerte så bra? Med denne logikken så må alle menn få forbud mot å omgås kvinner. Fordi mange menn seksuelt trakassere og voldtar kvinner. Derfor bør all kontakt mellom kvinner og menn forbys. Det stemmer, og jeg er helt enig i at det tar lang tid, og er som de fleste andre møkk lei. Og det har vært mye når det gjelder kommunikasjon som er er helt urealistisk. Men en vesentlig forskjell fra i fjor og nå er at vi faktisk har vaksine, derfor er sannsynligheten også høyere for at man kan finne en vei ut av det nå. Nei, den fungerte ikke så bra. Når så mange ikke gadd å etterlever reglene, så ble det jo innstramning da, men det kan jo utenlandske gjestearbeidere og norske turister som ikke brydde seg om reglene egentlig takke seg selv for. Eksempelet er ikke sammenlignbart, det er forskjell på å gjøre en handling som kan påvirke andre (spre smitte) og en enkelthandling man gjør mot et annet individ; det at noen menn er voldelige fører ikke til at andre menn blir det, så dermed holder det å kun påføre de som faktisk er gjerningsmenn restriksjoner (fengsel). 1
ItchyBitchySpider Skrevet 11. mai 2021 #39 Skrevet 11. mai 2021 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Det stemmer, og jeg er helt enig i at det tar lang tid, og er som de fleste andre møkk lei. Og det har vært mye når det gjelder kommunikasjon som er er helt urealistisk. Men en vesentlig forskjell fra i fjor og nå er at vi faktisk har vaksine, derfor er sannsynligheten også høyere for at man kan finne en vei ut av det nå. Nei, den fungerte ikke så bra. Når så mange ikke gadd å etterlever reglene, så ble det jo innstramning da, men det kan jo utenlandske gjestearbeidere og norske turister som ikke brydde seg om reglene egentlig takke seg selv for. Eksempelet er ikke sammenlignbart, det er forskjell på å gjøre en handling som kan påvirke andre (spre smitte) og en enkelthandling man gjør mot et annet individ; det at noen menn er voldelige fører ikke til at andre menn blir det, så dermed holder det å kun påføre de som faktisk er gjerningsmenn restriksjoner (fengsel). Men man utsetter kvinner for risiko ved å la voldelige menn omgås dem. 1
Capt. Obvious Skrevet 11. mai 2021 #40 Skrevet 11. mai 2021 ItchyBitchySpider skrev (55 minutter siden): Men man utsetter kvinner for risiko ved å la voldelige menn omgås dem. Ikke hvis de sitter i fengsel i det minste. Men dette er uansett en avsporing, for det sier seg selv at en smittesituasjon er en ganske annen enn der man setter folk i fengsel for å beskytte samfunnet fra dem.
Fremhevede innlegg