Gå til innhold

Plutselig mye mindre liv enn tidligere - uke 20 og redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De to siste ukene har jeg kjent MYE liv fra krabaten i magen, i dag er jeg 20+0. Jeg har kjent spark, og har også sett sparkene på utsiden, det er altså ikke snakk om "fjær som stryker på innsiden"-følelsen: det er definitivt bevegelse. Vi var på OUL tidlig i uken og fikk se at alt er bra, hun vokser normalt og perfekt etter kurven. Termindato satt til termindatoen jeg har regnet meg frem til selv mtp eggløsningsdag, siste menstruasjonsdag, samleie osv. 

I hele går var det nærmest helt stille, jeg fikk et par smådult når jeg satte meg ned og kjente etter, men ikke i nærheten av styrken som tidligere. Jeg hadde en veldig stressende dag i går, men slappet av på kvelden. Da pleier jeg alltid å kjenne masse romstering, men i går kveld... helt tyst. Jeg begynte å bli belymret på ettermiddagen, men tenkte "hun har sikkert snudd seg. Hun har sikkert sparket, jeg har bare ikke merket det" osv osv. da jeg la meg prøvde jeg virkelig å kjenne etter, men nei - ingenting. Kanskje en bitteliten vennlig dult, hvis jeg la godvilja til. Da ble jeg virkelig redd... 

Har følgelig ikke sovet i natt, og har prøvd å spise nugatti, is, drikke sjokolademelk, ligge på ryggen utstrakt, ligge på venstreside, dytte på magen osv osv. ingen respons. 

I dag tidlig har jeg kjent en liten dytt. Men ikke så mye som jeg pleier, mer som en slags glidende bevegelse enn spontan. 

føden sier det ikke er noe de kan gjøre siden jeg er så kort på vei, men at jeg kunne komme inn senere i dag for å høre etter hjertelyd hvis jeg ville det. 

er det noen som har beroligende ord på hvorfor hun plutselig er blitt så stille? Kan det være at hun har flyttet seg bare? Men burde hun ikke ha flyttet seg litt i løøpet av de to siste ukene og, hvor jeg har kjent henne hver dag? Er det bare stillingen? 

på OUL lå hun i seteleie. Morkaken har vært forliggende(ikke forANliggende!) helt siden starten, men hadde nå beveget seg litt oppover, så ingenting jordmor var bekymret for der. 

Anonymkode: 4b9ea...5be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 19 uker på vei nå og har kjent liv siden uke 15 (andregangsfødende), og jeg har hatt dager hvor jeg har kjent mye mindre liv, og alt har vært fint allikevel. Jordmor forklarte at det ofte dreier seg om at barnet ligger litt annerledes i magen, feks at de har ryggen mot magen din og sparker innover slik at man ikke kjenner så mye til bevegelsene. Men jeg forstår godt at du blir bekymret, jeg blir også det når jeg kjenner mindre liv. 

Anonymkode: 9fcde...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Baby kan ha snudd seg eller ligger og sparker inn i morkaka. Har selv morkaka foran, og har kjent mye mindre liv denne gangen ifht de gangene jeg har hatt morkaka bak. Kjenner bare spark på én side av magen bl.a. Husk også at det ikke er før i uke 24 man skal kjenne liv hver dag, nettopp fordi de har så god plass at de gjerne snur seg og sparker slik at du ikke kjenner det. Jeg ville tatt det helt med ro, plutselig kjenner su masse spark igjen. 

Anonymkode: 1c8a2...f09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ro ned. Det er helt normalt, og ikke noe å ringe føden for når du er i uke 20.

Anonymkode: efd70...77b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fint å lese her https://kjennliv.no

slik at du lærer hva som er normalt og ikke, Og når tid du skal kjenne liv etc

Anonymkode: 0bbfc...246

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du blir bekymret, men så tidlig, og med morkake på forsiden, er det fremdeles normalt å kjenne varierende liv :) Baby har god plass ligger mest sannsynlig og spreller inn i fostervæske eller i i morkaka di :)

Om du er veldig stresset ringer du bare jordmor på helsestasjonen i morgen og spør om du kan komme inn på en ekstra sjekk :)

Har hatt morkaka foran i begge svangerskap og opplevd ofte å bli stressa av lite liv i perioder, men det var aldri noe. Om du opplever det igjen etter uke 28+, lår man skal kjenne liv regelmessig, så er noen tips å  bevege deg, drikk kald saft, spill musikk tett inntil magen også sitt helt stille og kjenn etter en halvtime :)

Anonymkode: d99be...9ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner du blir bekymret, men så tidlig, og med morkake på forsiden, er det fremdeles normalt å kjenne varierende liv :) Baby har god plass ligger mest sannsynlig og spreller inn i fostervæske eller i i morkaka di :)

Om du er veldig stresset ringer du bare jordmor på helsestasjonen i morgen og spør om du kan komme inn på en ekstra sjekk :)

Har hatt morkaka foran i begge svangerskap og opplevd ofte å bli stressa av lite liv i perioder, men det var aldri noe. Om du opplever det igjen etter uke 28+, lår man skal kjenne liv regelmessig, så er noen tips å  bevege deg, drikk kald saft, spill musikk tett inntil magen også sitt helt stille og kjenn etter en halvtime :)

Ts har ikke morkaken foran, hun har forliggende morkake. Stor forskjell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts har ikke morkaken foran, hun har forliggende morkake. Stor forskjell. 

Hvis den var forliggende, men har beveget seg oppover vil den vel ligge foran? 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her, takk for svar! 

Vet det er tidlig, men siden jeg har kjent liv jevnt i flere uker og så plutselig stopper det ble jeg bekymret. 

Morkaken er som sagt forliggende, ikke forANliggende. Den hadde flyttet seg -litt-, altså er den ikke nå foranliggende, men utviklingen var riktig. Pga utviklingen var jordmoren lite bekymret, men det er altså ikke grunn til å tro at babysparkene dempes nå helt plutselig av forANliggende morkake. Beklager at jeg formulerte meg litt lite konkret. 

fått time på føden senere i dag, og håper på det beste. Jeg vet det er tidlig, men det er avvikene i denne graviditeten som gjør at 1) jeg blir bekymret og 2) sykehuset velger å ta meg inn på kontroll. 

Å fortelle at "det er vanlig" er lett når man ser alle graviditeter samtidig, men det er IKKE helt normalt at det går fra masse liv og røre til såogsi INGENTING i ett døgn, selv etter alle triksene i boka, som jeg har lest opp og ned. Jeg gikk tross alt bekymret i 12 timer FØR jeg ringte, så syns ikke akkurat at jeg ringte ved første bekymringstanke. Nettopp fordi jeg vet det er tidlig ventet jeg lenger enn jeg hadde gjort i feks uke 33. 

Takk for svar, nå forholder jeg meg heller til det føden sa på telefonen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet det er tidlig, men siden jeg har kjent liv jevnt i flere uker og så plutselig stopper det ble jeg bekymret. 

Morkaken er som sagt forliggende, ikke forANliggende. Den hadde flyttet seg -litt-, altså er den ikke nå foranliggende, men utviklingen var riktig. Pga utviklingen var jordmoren lite bekymret, men det er altså ikke grunn til å tro at babysparkene dempes nå helt plutselig av forANliggende morkake. Beklager at jeg formulerte meg litt lite konkret. 

fått time på føden senere i dag, og håper på det beste. Jeg vet det er tidlig, men det er avvikene i denne graviditeten som gjør at 1) jeg blir bekymret og 2) sykehuset velger å ta meg inn på kontroll. 

Å fortelle at "det er vanlig" er lett når man ser alle graviditeter samtidig, men det er IKKE helt normalt at det går fra masse liv og røre til såogsi INGENTING i ett døgn, selv etter alle triksene i boka, som jeg har lest opp og ned. Jeg gikk tross alt bekymret i 12 timer FØR jeg ringte, så syns ikke akkurat at jeg ringte ved første bekymringstanke. Nettopp fordi jeg vet det er tidlig ventet jeg lenger enn jeg hadde gjort i feks uke 33. 

Sa føden at det ikke er normalt å ikke kjenne regelmessig liv så tidlig? Heldig du er hvor sykehuset er villig til å ta deg inn så tidlig, her hvor jeg bor så får man ikke komme til sjekk på sykehuset ved lite liv før uke 24. Før det må man kontakte egen lege eller jordmor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De har jo sagt de ikke vil gjøre noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sa føden at det ikke er normalt å ikke kjenne regelmessig liv så tidlig? Heldig du er hvor sykehuset er villig til å ta deg inn så tidlig, her hvor jeg bor så får man ikke komme til sjekk på sykehuset ved lite liv før uke 24. Før det må man kontakte egen lege eller jordmor. 

de sa at det er vanlig at det varierer, ja, men siden jeg hadde kjent tydelig liv i flere uker og så brått veldig lite ville de sjekke allikevel. 

De har en regel på uke 24 på sykehuset mitt, og uansett ingenting å få gjort hvis det går galt. Men det er noe med å vite hvor ståa er og, da. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra at du tas inn allerede i dag, det er jo veldig god service. Det er ekstremt uvanlig at føden tar inn noen som har kjent lite liv i uke 20, nettopp fordi det er normalt at det er uregelmessig så tidlig. Den vanlige praksisen er at føden ikke tar inn noen til kontroll før tidligst i uke 24. Det er fordi de ikke vil sette i gang tiltak for å redde baby før i uke 24. 

Du er heldig som har sykehus som følger så tett opp, det er ikke vanlig. De fleste som ringer føden før uke 24, som sikkert flere her inne har gjort, får beskjed om at det er helt normalt å kjenne lite liv så tidlig og at de eventuelt må ta kontakt med sin jordmor på helsestasjonen neste virkedag. 

Jeg har en kjempeaktiv baby i magen nå som jeg kjente tydelig fra uke 17 og som hamra løs hele døgnet. Plutselig i uke 28 var det nesten helt stille i to hele dager og jeg gjorde alle triks i boka. Jeg ringte føden og de mente at det var ikke noe å bekymre seg over så lenge jeg kjente noe og at det fremdeles var veldig tidlig og vanlig at man ikke kjente så mye i perioder.  Jeg ringte flere ganger og fikk til slutt komme inn, men jordmor lyttet dq bare til hjertelyd, da at alt var fint og sendte meg hjem uten skikkelig kontroll. Det er altså veldig ulik praksis. Jeg er ikke bekymret fordi dagen etter så ble baby aktiv som normalt igjen, mest sannsynlig har baby bare sparket slik at jeg ikke kjente det.

• Liker 4
Skrevet

Håper det går bra ❤️ Sannsynligvis ligger baby og sparker i morkaka eller har lagt seg i tverrleie, da kan man også kjenne mindre. Fint at sykehuset følger deg opp selv om det er tidlig. De fleste har noen episoder i løpet av svangerskapet der de blir bekymret, det går heldigvis nesten alltid bra! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en angel sound så slipper du uroe deg og vente på legetime når / dersom det er lite liv 

Anonymkode: edd90...151

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøp en angel sound så slipper du uroe deg og vente på legetime når / dersom det er lite liv 

Anonymkode: edd90...151

Nei, det er det motsatte av hva man bør gjøre 🙈 frarådes på det sterkeste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er i uke 22..ikke kjent mye de siste dagene 😕

Anonymkode: 0d94b...915

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fint å lese her https://kjennliv.no

slik at du lærer hva som er normalt og ikke, Og når tid du skal kjenne liv etc

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er i uke 22..ikke kjent mye de siste dagene 😕

Anonymkode: 0d94b...915

AnonymBruker
Skrevet

Alt stod bra til inni der, hun hadde snudd seg. Morkaken fremdeles forliggende, så ikke den som dempet alle spark og kaving. 

Har ikke kjent noe særlig liv i dag, men ble beroliget etter samtale med jordmor og sykepleier. Det må ha vært en rolig helg på avdelingen, fikk mye tid med begge tilstede, så det kan ha vært en opplæringsituasjon, så sånn sett var det kanskje greit for både meg, babyen og sykehuset at jeg kom på en kontroll. Jeg trodde jeg skulle høre hjertelyd bare, men fikk UL med gjennomgang av mål på babyen osv. 

Glad jeg tok kontakt og føler meg mye roligere nå, og føler meg ikke minst godt tatt vare på. Fikk et godt inntrykk av sykehuset (dette er sykehuset jeg skal føde på, og ikke sykehuset jeg hadde OUL på tidligere i uken). 

Da skal jeg bare slappe av fremover, og nå føler jeg at jeg faktisk kan det også. Håper på å kjenne mer liv igjen snart😁

• Liker 3
Skrevet

Det kommer nok av at den lille krabaten har lagt seg litt annerledes! Jeg hadde mange telefoner til min jordmor fordi jeg tidlig ble nervøs for at jeg ikke kjente nok liv og i følge henne så er det ikke alle som vil kjenne dagelig liv før uke 28, de er forsatt små. Men én nettside om dette (husker ikke hva den heter) sier man skal kjenne aktivt etter uke 24, om jeg ikke husker helt feil! Uansett, tenkte bare å tipse om at om du er veldig nervøs rundt dette kan du ta det opp med jordmor og høre om du kan få ekstra lyttinger til fosterlyden. Jeg fikk til en sånn ordning ettersom jeg hadde veldig mye angst rundt og trengte betryggelsen. Var gullverdt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...