AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Jeg jobber 90% stilling, merker at det er for mye pga veldig krevende familiesituasjon (barn m flere diagnoser). Er stresset og sliten. Jeg vurderer å gå ned til 80% stilling fast, men lurer på om det heller er lurt å sykemelde meg f.eks. 20%. Hva er ulempen med det ene eller det andre? Bortsett fra det økonomiske. Anonymkode: 0841c...5af
Gjest Smeltemann Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 (endret) Er du syk da? En kan ikke sykmelde seg for at en er sliten. Da må du gå ned i stillings % Endret 9. mai 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Er du syk da? En kan ikke sykmelde seg for at en er sliten. Da må du gå ned i stillings % Legen har sagt at i min situasjon, hvor jeg har klare tegn på utbrenthet, så får jeg full sykemelding. Om jeg ønsker. TS Anonymkode: 0841c...5af 1
Gjest Smeltemann Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen har sagt at i min situasjon, hvor jeg har klare tegn på utbrenthet, så får jeg full sykemelding. Om jeg ønsker. TS Anonymkode: 0841c...5af Da hjelper 20 %?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Smeltemann skrev (8 minutter siden): Da hjelper 20 %? Ja, jeg mener det skal hjelpe meg å holde hodet over vannet. Da tenker jeg akkurat her og nå, om noen uker eller mnd kan ting være annerledes. Anonymkode: 0841c...5af 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Sykemelding vil i tillegg til det økonomiske akkurat nå, også påvirke pensjonen din. I tillegg til en sykemelding bør du få hjelp til å organiserer hverdagen på en bedre måte, særlig om det er slik at du er på grensen til å bli utbrent. Dit vil du ikke. Da er det ikke snakk om en kort sykemelding. Da kan du fort bli borte fra arbeidslivet i lang tid. Snakk med legen om sykemelding, hvilke muligheter du har til å få hjelp med barnet (nav? andre?). Har jobben mulighet til å legge til rette på noe vis? Jeg tror kanskje du kan ha rett på å få jobbe 80% pga stor belastning med barnet, men jeg er usikker på reglene der. Og da er du jo tilbake til 80%... Jeg tenker du bør se på helheten i hverdagen, hvilke muligheter du har for hjelp og tilrettelegging, og hva du klarer å utrette selv, om du skulle bli utbrent. Det er det virkelig ikke verdt. Start med en (100%) sykemelding for å få hodet over vannet, og bruk den tiden godt. Det trenger ikke å være langvarig. Anonymkode: 9463c...a39
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Hvis du kan få sykemelding er det jo veldig tullete å velge å heller redusere stilling og inntekt. Anonymkode: 3f7f8...9c3 4
Gjest Smeltemann Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg mener det skal hjelpe meg å holde hodet over vannet. Da tenker jeg akkurat her og nå, om noen uker eller mnd kan ting være annerledes. Anonymkode: 0841c...5af Er man utbrent eller på vei til å bli utbrent hjelper det ikke å ha hode over vannet. Da må en prøve å få hele kroppen på land.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Sykemelding vil i tillegg til det økonomiske akkurat nå, også påvirke pensjonen din. I tillegg til en sykemelding bør du få hjelp til å organiserer hverdagen på en bedre måte, særlig om det er slik at du er på grensen til å bli utbrent. Dit vil du ikke. Da er det ikke snakk om en kort sykemelding. Da kan du fort bli borte fra arbeidslivet i lang tid. Snakk med legen om sykemelding, hvilke muligheter du har til å få hjelp med barnet (nav? andre?). Har jobben mulighet til å legge til rette på noe vis? Jeg tror kanskje du kan ha rett på å få jobbe 80% pga stor belastning med barnet, men jeg er usikker på reglene der. Og da er du jo tilbake til 80%... Jeg tenker du bør se på helheten i hverdagen, hvilke muligheter du har for hjelp og tilrettelegging, og hva du klarer å utrette selv, om du skulle bli utbrent. Det er det virkelig ikke verdt. Start med en (100%) sykemelding for å få hodet over vannet, og bruk den tiden godt. Det trenger ikke å være langvarig. Anonymkode: 9463c...a39 Jeg har orientert meg godt, og søkt om det jeg kan. Har fått 1 helg avlasting i mnd, samt hjelpestønad. Barnets behov er omfattende, og blir ikke mindre uansett hvordan hverdagen organiseres. TS Anonymkode: 0841c...5af
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Ikke gå ned i stilling om du ikke absolutt må. Det taper du på. Velg sykemelding, få hodet over vannet og ta i mot all hjelp du kan få. Anonymkode: f7bcc...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ikke gå ned i stilling om du ikke absolutt må. Det taper du på. Velg sykemelding, få hodet over vannet og ta i mot all hjelp du kan få. Anonymkode: f7bcc...4c4 Men da er det jo så mye styr med NAV, er det ikke. Jeg er for sliten til å orke masse greier. Anonymkode: 0841c...5af
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men da er det jo så mye styr med NAV, er det ikke. Jeg er for sliten til å orke masse greier. Anonymkode: 0841c...5af Å være sykemeldt gir ikke masse styr med NAV. Heller lite styr sånn egentlig, påkrevd et par dialogmøter over rimelig lang tid, hvis du ender med å være sykemeldt lenge. Stort mer er det ikke. Anonymkode: 1c572...5be 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Om du nærmer deg utbrent er det helt sykemeldt du bør være, i minst en måneds tid hvor du faktisk roer ned. En måneds sykemelding er ikke mye styr med nav. Det er først når det blir mange måneder at du kanskje hører fra dem. Anonymkode: 7e74a...212 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 Tror nav er litt mer på tidlig inn i sykefraværet. Som regel når man er 100 % sykmeldt. Så lenge legen er flink og skriver utfyllende informasjon om diagnose osv, så går det nok bra. Nav vil unngå langvarig sykefravær og spesielt at man skal over på aap. Anonymkode: 66e4c...de3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Det eneste styret du får med NAV er at du må digitalt følge opp, ved å svare på spørsmål på nettsidene til NAV. Blir det mer langvarig må du kanskje fylle inn litt mer info/ha dialogmøte med arb.giver og NAV. Er du på vei til å bli utbrent, gjør du klokt i å lytte til legen din og takke ja til feks 100% sykemelding. Muligens bare en ukes tid... så kanskje du kan klare deg med 75% sykemelding uka etter, 50% uka etter der igjen osv. Så jobber du deg gradvis opp til å jobbe i full stilling (som vil si 90% for deg). Min lege anbefaler meg heller en uke sykemelding (fullt eller delvis) et par ganger i halvåret, for å forebygge eventuelt langtidssykemelding. Jeg har en funksjonshemming som i perioder gir store plager. Dette hjelper i hvert fall for min del, i perioder der jeg merker tegn til utbrenthet. Lykke til! Anonymkode: cecb2...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 Jeg ville tatt imot en 100 % sykmelding og brukt tiden på alle de tingene som hjelper mot utbrenthet. Sove mye, gå lange turer i skogen uten lyd på øret, yoga, mindfulness, spise sunt, få unna alt som stresser deg eller tynger deg ned som det er mulig å gjøre noe med, skrevet enda flere søknader om hjelp og støtte, brukt hele nettverket mitt (barnepass, DIY, hva de nå enn kan hjelpe deg med). Du må roe kropp og sinn helt ned. Så må du rigge livet ditt slik at du takler 90 % stilling. Hvis det ikke går, må du ned i stilling, men da må resten fylles med den stønaden du har rett til i din situasjon. Har du mann/samboer? Anonymkode: 3b044...343 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville tatt imot en 100 % sykmelding og brukt tiden på alle de tingene som hjelper mot utbrenthet. Sove mye, gå lange turer i skogen uten lyd på øret, yoga, mindfulness, spise sunt, få unna alt som stresser deg eller tynger deg ned som det er mulig å gjøre noe med, skrevet enda flere søknader om hjelp og støtte, brukt hele nettverket mitt (barnepass, DIY, hva de nå enn kan hjelpe deg med). Du må roe kropp og sinn helt ned. Så må du rigge livet ditt slik at du takler 90 % stilling. Hvis det ikke går, må du ned i stilling, men da må resten fylles med den stønaden du har rett til i din situasjon. Har du mann/samboer? Anonymkode: 3b044...343 Ja er sammen med barnefar. Han er en god mann, men oppfølging av jenta med utfordringer, faller mest på meg. Jeg har feks. aldri en hel natts søvn. TS Anonymkode: 0841c...5af
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg mener det skal hjelpe meg å holde hodet over vannet. Da tenker jeg akkurat her og nå, om noen uker eller mnd kan ting være annerledes. Anonymkode: 0841c...5af Da ville jeg heller hatt dialog med legen og fått en gradert sykemelding så du får hodet over vannet igjen. Men det kan hende at et par uker med helt fri kan være lurt. Fint å få nullstilt seg litt om du er utbrent. Anonymkode: 81a6d...16b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja er sammen med barnefar. Han er en god mann, men oppfølging av jenta med utfordringer, faller mest på meg. Jeg har feks. aldri en hel natts søvn. TS Anonymkode: 0841c...5af Hmmm, da endrer jeg svaret mitt. Du kan ikke sykmelde deg fordi barnefar melder seg ut?! Bli utbrent fordi faren ikke kan ta nettene mens du er syk? Jeg trodde du var alenemor eller ev. at samboeren din ikke var jentas far. Hvorfor får du ikke en hel natts søvn? Anonymkode: 3b044...343 1
Gjest Smeltemann Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja er sammen med barnefar. Han er en god mann, men oppfølging av jenta med utfordringer, faller mest på meg. Jeg har feks. aldri en hel natts søvn. TS Anonymkode: 0841c...5af Kanskje får kan ta noen netter sånn at du får sove?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå