Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Barn uten foreldres samtykke? Og har de lov til å nekte barnet å være i barnehagen om de ikke (masse)testes?

Endret av Lilu
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har de ikke.

Anonymkode: 3a67e...916

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. De kan ikke kreve at foreldrene tester barna heller. 

Anonymkode: 25e0b...a0b

Skrevet

Det er virkelig det riktige spørsmålet her. Sett deg på bakbeina!

#ironi

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men man kan pålegges karantene da, eller ventekarantene, og kanskje hadde man sluppet karantene ved negativ test. Det er dog ikke noe barnehagen avgjør, men smittesporingsteamet. 

hadde selv valgt karantene for min toåring fremfor test. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (Akkurat nå):

Det er virkelig det riktige spørsmålet her. Sett deg på bakbeina!

#ironi

Å utsette små barn for unødvendig testing handler ikke om å sette seg på bakbeina. Å tenke selv og ta et valg basert på info er det eneste lure. Selv om ts kommer frem til å ta test, eller å ikke teste, vil et svar som ditt være det minst nyttige. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men man kan pålegges karantene da, eller ventekarantene, og kanskje hadde man sluppet karantene ved negativ test. Det er dog ikke noe barnehagen avgjør, men smittesporingsteamet. 

Er verken smitte på huset eller nærkontakt 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Å utsette små barn for unødvendig testing handler ikke om å sette seg på bakbeina. Å tenke selv og ta et valg basert på info er det eneste lure. Selv om ts kommer frem til å ta test, eller å ikke teste, vil et svar som ditt være det minst nyttige. 

Enig. 
Jeg er så lei av at det ikke skal være lov å stille spørsmål ved helt ekstrem praksis som ikke er hjemlet i noe som helst annet enn ullen moralisering. 

Vi hadde en situasjon der testing ikke var mulig på grunn av at teststasjonen vi sognet til brøt sammen, og vi fikk ikke lov til å benytte andre stasjoner i distriktet. Så vårt barn gikk hele nærkontaktkarantene-tiden uten å få tilgang til test. Da tiden var utløpt sa smittevernoverlegen og et sentralt team at barnet kunne gå tilbake til skolen uten å testes, mens REKTOR og andre FORELDRE på skolen mente at barnet likevel skulle testes «for å være på den sikre siden». Uten at de hadde belegg for å mene noe om saken; vi hadde jo ekspertenes godkjenning. 

Det var et lite helvete å «sette seg på bakbeina» mot skolen på den måten, og vi ble faktisk uglesett selv om vi gjorde absolutt alt etter ekspertenes råd. Vi gjorde ikke noe galt, men bygdedyret var ikke enig. 

Anonymkode: 8dbb5...903

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har testet veldig mange barn. Flere 1, 2 og 3 åringer. Vår erfaring er at det går veldig fint.

Vanskeligste gruppen å teste er faktisk faktisk voksne menn.

• Liker 13
Skrevet

Å utsette små barn for unødvendig testing handler ikke om å sette seg på bakbeina. 

Etter min erfaring er det i mange tilfeller verre å utsette barn for karantene/isolasjon en testing. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (7 minutter siden):

Jeg har testet veldig mange barn. Flere 1, 2 og 3 åringer. Vår erfaring er at det går veldig fint.

Vanskeligste gruppen å teste er faktisk faktisk voksne menn.

Det er vel ikke bare der og da når du står der ned testen det er snakk om. Det går an å se utenfor sin egen jobb. 

Nei til testing av barn. 

Anonymkode: ed969...b48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (5 minutter siden):

Etter min erfaring er det i mange tilfeller verre å utsette barn for karantene/isolasjon en testing. 

Hvilken erfaring har du på dette. Du jobber med tester. Du har vel ikke observert barn som er testet vs barn som var i ventekatantene over tid du eller?! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke bare der og da når du står der ned testen det er snakk om. Det går an å se utenfor sin egen jobb. 

Nei til testing av barn. 

Jeg har testet mine 2 egne barn...flere ganger. 

Det går an å tenke selv, og ikke være så jævla arrogant. Du beviser meget godt hvorfor barn ofte er lettere å teste en foreldrene.

ja til testing av alle.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken erfaring har du på dette. Du jobber med tester. Du har vel ikke observert barn som er testet vs barn som var i ventekatantene over tid du eller?! 

Jo det har jeg. Jeg har selv 2 barn som begge er testet flere ganger grunnet utbrudd på skole/barnehage etc. begge har også hatt karantener.

helt uproblematisk for barna mine å teste seg. De syntes ikke det er noe gøy, og syntes det er ubehagelig de 3 sekundene med dyp neseprøve. Men helt uproblematisk. De opplever karantene som langt mer inngripende, i likhet med veldig mange andre.

hvor vanskelig det er for barn, henger ofte sammen med foreldrene sine holdninger.

Tror dere det er sånn at ingen som jobber med testing etc har barn?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Klart de kan nekte de å komme 

Anonymkode: e8be8...63f

• Liker 4
Skrevet

Enig. 
Jeg er så lei av at det ikke skal være lov å stille spørsmål ved helt ekstrem praksis som ikke er hjemlet i noe som helst annet enn ullen moralisering. 

Vi hadde en situasjon der testing ikke var mulig på grunn av at teststasjonen vi sognet til brøt sammen, og vi fikk ikke lov til å benytte andre stasjoner i distriktet. Så vårt barn gikk hele nærkontaktkarantene-tiden uten å få tilgang til test. Da tiden var utløpt sa smittevernoverlegen og et sentralt team at barnet kunne gå tilbake til skolen uten å testes, mens REKTOR og andre FORELDRE på skolen mente at barnet likevel skulle testes «for å være på den sikre siden». Uten at de hadde belegg for å mene noe om saken; vi hadde jo ekspertenes godkjenning. 

Det var et lite helvete å «sette seg på bakbeina» mot skolen på den måten, og vi ble faktisk uglesett selv om vi gjorde absolutt alt etter ekspertenes råd. Vi gjorde ikke noe galt, men bygdedyret var ikke enig. 

Glad det er flere enn meg som tenker det er greit å "sette seg på bakbeina". En ting er å teste seg fordi det er et behov, man når man skal testes kun for sikkerhets skyld er det ikke greit lengre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rart at covid-19 ikke forsvinner. Nå er det altså blitt et overgrep å teste barn for sykdom også. 

Anonymkode: 4cb4e...4ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke rart at covid-19 ikke forsvinner. Nå er det altså blitt et overgrep å teste barn for sykdom også. 

Anonymkode: 4cb4e...4ca

Det er ikke et overtramp å teste barn for sykdommer, men det er HELT KLART et overtramp å teste barn for sykdommer uten foresattes samtykke. Alt annet enn akutt helsehjelp til barn skal KUN skje etter informert samtykke fra foresatte. Det er en regel som er lovfestet, og det er helt nødvendig at dette er en del av foreldreansvaret. 

• Liker 1
Skrevet

Er dette en tenkt sak eller er det en barnehage som har koronatestet barn uten foreldres samtykke?

AnonymBruker
Skrevet

I Sverige tester de ikke barn under 2 år. 

Anonymkode: 803e4...d88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...