AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Del Skrevet 9. mai 2021 Jeg sluttet i min forrige jobb i 2009. Gikk rett over i ny jobb og har vært der siden. I forbindelse med flytting for et par år senere forsvant mappa med attester og vitnemål. Nå vurderer jeg å søke ny jobb og da kom jeg på mappa som forsvant for snart 10 år siden. Vitnemålene kan jeg få kopier av fra utdanningsinstitusjonene, så det er uproblematisk. Det er attesten fra jobben jeg sa opp i 2009 som er viktigst, de andre attestene er fra deltidsjobber ved siden av studiene som ikke er relevante i forhold til jobbene jeg evt. skal søke nå. Firmaet jeg jobbet i finnes fortsatt, men de har fått nye eiere, ny ledelse og nytt navn siden jeg sluttet der. Er det håp tror dere? Anonymkode: 57fb9...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Del Skrevet 9. mai 2021 Mest sannsynlig kommer de ikke til å be om attest når det er så lange siden, men ja, de kan helt sikkert bekrefte at du har jobbet der med en attest. Anonymkode: bc5f0...3a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Del Skrevet 9. mai 2021 Ja kontakt HR avdelingen. Anonymkode: 73507...689 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Del Skrevet 9. mai 2021 Ny arbeidsgiver vil normalt ikke være interessert i en så gammel attest, kun referanser fra de/den siste jobben man har hatt. Med mindre det du gjorde den gangen var veldig spesialisert, og du nå skal tilbake til denne retningen. De kan neppe gi attest, men de kan mulig gi informasjon om at du har jobbet der, og med hvilke oppgaver. Anonymkode: 94a94...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 9. mai 2021 #5 Del Skrevet 9. mai 2021 Det er lov å spørre i allefall. Er du veldig jeldig har de arkivert slik, selv om de strengt tatt ikke har behov for den selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore H. Skrevet 9. mai 2021 #6 Del Skrevet 9. mai 2021 Du kan absolutt mulig å få. I min jobb har jeg vært borti mange som ønsker dette. Og jeg har en stor anbefaling for å få dette til. Du må gjøre jobben og da mener jeg slik: Du skriver attesten. Firmanavn, tittel attest, ditt navn med adresse etc. Og så kommer oppgaver du har utført. Du skriver hvilken rolle du hadde. Si hvilken arbeidsområder du hadde og hvordan du var som person. Skryt litt innafor. Så er det signatur neders. Den setter du åpen. Så kontakter du bedriften. Ofte har de ingen problem med å skrive under på en slik attest. De står ikke anvarlig for noe og de fleste ønsker å hjelpe. Ofte vet de hvem som jobbet der før så de føler det er greit. Så mitt tips. Skriv den selv. Ellers klarer eller vil de ikke lete i gamle papirer. Ofte blir papirer kastet etter 10 år. Lykke til 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Del Skrevet 9. mai 2021 Attest er ikke sannsynlig, men du kan kontakte lønnsavdelingen og be om TJENESTEBEVIS. Dette vil bekrefte sitt arbeidsforhold fra xx til xx, og sikre riktig ansiennitet når du skal i ny jobb 😊 Det vil også bevise at du snakker sant i CV. Anonymkode: 8eb53...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Del Skrevet 9. mai 2021 I henhold til ny GDPR lovgivning har man ikke lov å oppbevare personopplysninger etter ansatte har sluttet, med mindre det er spesielt behov for det. Regnskapsloven krever at man oppbevarer info i 10 år. Sannsynligheten for at de har informasjon om ditt ansettelsesforhold er med andre ord ganske liten hvis de følger gjeldende lovverk. Anonymkode: 1ca74...32f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 9. mai 2021 #9 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I henhold til ny GDPR lovgivning har man ikke lov å oppbevare personopplysninger etter ansatte har sluttet, med mindre det er spesielt behov for det. Regnskapsloven krever at man oppbevarer info i 10 år. Sannsynligheten for at de har informasjon om ditt ansettelsesforhold er med andre ord ganske liten hvis de følger gjeldende lovverk. Anonymkode: 1ca74...32f Ja, jeg fikk denne beskjeden når jeg ønsket meg en attest på at jeg hadde jobbet et sted i 2008. Fra kommunen gikk det fint, men ikke fra privat bedrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 9. mai 2021 #10 Del Skrevet 9. mai 2021 Tore H. skrev (47 minutter siden): Du kan absolutt mulig å få. I min jobb har jeg vært borti mange som ønsker dette. Og jeg har en stor anbefaling for å få dette til. Du må gjøre jobben og da mener jeg slik: Du skriver attesten. Firmanavn, tittel attest, ditt navn med adresse etc. Og så kommer oppgaver du har utført. Du skriver hvilken rolle du hadde. Si hvilken arbeidsområder du hadde og hvordan du var som person. Skryt litt innafor. Så er det signatur neders. Den setter du åpen. Så kontakter du bedriften. Ofte har de ingen problem med å skrive under på en slik attest. De står ikke anvarlig for noe og de fleste ønsker å hjelpe. Ofte vet de hvem som jobbet der før så de føler det er greit. Så mitt tips. Skriv den selv. Ellers klarer eller vil de ikke lete i gamle papirer. Ofte blir papirer kastet etter 10 år. Lykke til 🙂 Om de skriver under på en attest som er falsk risikerer de nok å være medvirkende til dokumentforfalskning. Så helt risikofritt er det neppe. Men stort sett så har de nok kontrollen på hvem som har jobbet der og hvilket arbeid de utførte, så det vil nok i de aller fleste tilfeller gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå