Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser hva som blir sendt på TV. Det er ikke programmer som kanskje stiller de viktigste spørsmålene i livet, men likevel er vi lykkeligere enn aldri før, økonomien blomstrer, folk lever lenger, vi har råd til å gjøre som vi vil. Derfor er spørsmålet mitt: er kultur viktig i et samfunn, eller kan man få et godt samfunn uten kultur?

Anonymkode: c849d...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kultur er viktig. Grunnen til at samfunnet vårt er et godt samfunn, er at vi har tilgang på uendelige kilder som gir oss kulturelle inntrykk og dannelsesmuligheter. Jeg ser du skriver at gullrekka kanskje ikke telles som kultur (satt litt på spissen), men det er ikke helt korrekt slik jeg ser det. Selv gullrekka kan lære oss mye om det som finnes i oss og rundt oss. Meningen med kulturen er at den skal lære oss selv bedre å kjenne. Kulturen er der selv om den ikke er høykulturell. Bor du i en by? Da er alt rundt deg menneskeskapt. Det er vel litt fantastisk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si at alt rundt oss er kultur, men jeg tenker på den virkelige kulturen. Gullrekka er ikke kultur, det er et langt steg fra Beat for Beat til Shakespeare. Kulturen er ikke bare det som er menneskeskapt, den har også bestemte estetiske kvaliteter.

Arkitektur er kultur, ja, men jeg tenker på den kulturen som skal gjenspeile alt som er vakkert og vondt, den mimetiske kulturen. Av alle filmene som gikk på kino i fjor, var det ingen som fikk meg til å føle noe. Alt er masseprodusert for å tjene penger, og det merkes i hvert eneste ledd. 

Skrevet

Hm? Et samfunn uten film og musikk? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er din definisjon av kultur, tror jeg du må senke kravene dine. Det er 300 år mellom hver Shakespeare, og hvis det var den eneste gyldige kulturen, hadde ikke vi mennesker kommet langt. Kulturen rommer så mye mer enn greske tragedier og Molière. Hører du på musikk? Det tror jeg nok at du gjør. Vil du ikke kalle det kultur?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dere begge skriver musikk. Det er greit. Jeg hører på musikk, men primært klassisk musikk og progressiv rock, det vil jeg anse som kultur. Men pop-musikken i disse dager har jeg ikke noe til overs for, og vil ikke kalle det kultur. Jeg vil knapt kalle det musikk, for det er bare basert på formler og algoritmer, det er nesten ikke noe menneskelig igjen. 

Nesten ingenting av det som lages i disse dager har noen estetisk verdi. Det eneste er kanskje bøkene, det kommer fortsatt ut bøker som får meg til å tenke. Men folk flest leser ikke bøker, og hvis de gjør det hører de på lydbok. Da mister man noe vesentlig i leseopplevelsen, for alt blir fordøyd helt gratis. 

Så kom ikke her og si at folk flest er interessert i kultur, for det er de ikke.

Skrevet

Folk har aldri konsumert mer kultur enn nå. Bare fordi kulturen er mer tilgjengelig gjør det den ikke ugyldig. Du kan ikke avskrive kulturelle uttrykk bare fordi du ikke liker dem selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ordinært skiller vi mellom kunst og kultur som to forskjellige konsept (som ofte påvirker eller preger hverandre), men akkurat dette skillet har blitt svært flytende de siste tiårene i Norge, særlig i den retning at kunst ofte omtales som kultur.

Kultur er opprinnelig en samling menneskelige atferder som tilhører en bestemt gruppe eller innenfor et geografisk område; tradisjoner, språk, etikk, skikker, ritualer (bryllup, barnedåp, begravelse, etc), evt trosretning, matvaner, kommunikasjon, etc. Feks kan vi si at det er en felles norsk kultur, men det er også egne kulturer i forskjellige deler av landet. En arbeidsplass, familie eller vennegjeng kan ofte ha sin egen kultur.

Kunst er et samlebegrep for utrykk innen en hel rekke medier; litteratur, musikk, teater, dans, film, TV, klesdesign, grafisk design, billedkunst, skulpturkunst, fotografi, installasjon, poesi, arkitektur, performance, dataspill, osv, osv, osv. Ofte er kunst påvirket av kultur, noen ganger er kulturen påvirket av kunst, og svært ofte er begge deler påvirket av politikk, religion og filosofi, og generelt hva som skjer i verden rundt oss.

Det er absolutt ingen som helst tvil om at kunst har en stor nytteverdi i samfunnet. Feks ser vi at barn lærer raskere gjennom musikk, dans, teater og andre utøvende kunstarter, mye fordi det bygger på naturlige menneskelige egenskaper som mimesis og kreativitet/nysgjerrighet. Kunst har også den evnen at den kan reflektere store og små spørsmål om verden rundt oss gjennom et filter som gir inspirasjon, rom for refleksjon og nye innfallsvinkler. Den skaper naturlige plattformer for interaksjon mellom venner, kollegaer og bekjente, enten man snakker om en utstilling på Nordic Light, neste sesong av Stranger Things eller årets beste påskekrim. Noen stykker kunst koser vi oss med, andre skremmer oss litt, andre igjen utfordrer, beveger eller rører oss, og noen få kan til og med inspirere oss til å gjøre forandringer i liv og hverdag. For veldig mange er kunst en del av det å være menneske, en måte å plassere seg selv i samfunnet, i relasjoner og i historien, og en god kilde til læring, utforskning og kreativitet for alle aldersgrupper.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan si at alt rundt oss er kultur, men jeg tenker på den virkelige kulturen. Gullrekka er ikke kultur, det er et langt steg fra Beat for Beat til Shakespeare. Kulturen er ikke bare det som er menneskeskapt, den har også bestemte estetiske kvaliteter.

Arkitektur er kultur, ja, men jeg tenker på den kulturen som skal gjenspeile alt som er vakkert og vondt, den mimetiske kulturen. Av alle filmene som gikk på kino i fjor, var det ingen som fikk meg til å føle noe. Alt er masseprodusert for å tjene penger, og det merkes i hvert eneste ledd. 

Jeg er usikker på hva som ligger i sammenligningen mellom Beat for Beat og Shakespeare, de eksisterer jo innen vidt forskjellige kunstarter og blir litt merkelige å skulle måle opp mot hverandre i noe slags kvalitativ rangering. Men når det er sagt, et fellestrekk er jo kanskje at Shakespeare var veldig populær hos "massene", og Beat for Beat har definitivt blitt del av norsk helgekultur, så kanskje det ligger noe der.

Hvis spørsmålet handler om mimesis bør vi skille mellom kunst og kultur og være litt mer spesifikk. Uten at vi roter oss inn i verken Gebauer og Wulf sine 12 dimensjoner av mimesis eller Derridas orientering, så kan vi gå ut fra den enkleste definisjonen i vestlig historie (dvs Platon, Aristoteles og Auerbach) hvor mimesis er en literær, utøvende eller billedlig representasjon og/eller imitasjon av noe som enten finnes i virkeligheten eller i en tenkt virkelighet. Jeg har ennå til gode å snuble over en film som ikke er mimetisk. Film er kanskje den kunstformen som responderer aller best til en klassisk, forenklet forståelse av mimesis. (Om man drar inn Derrida blir det plutselig vanskelig å finne noe som helst av kunst som ikke er mimetisk, men la oss holde det enkelt i første omgang)

At du ikke fant en eneste film i fjor som bevegde deg er jo synd. 2020 var kanskje ikke det beste året for film pga covid og forsinkelser i utgivelser osv, men jeg har noen anbefalinger likevel sånn i tilfelle: One Night in Miami..., Never Rarely Sometimes Always, Minari, Rocks, i'm thinking of ending things, Ma Rainey's Black Bottom, Sound of Metal, The Forty-Year-Old Version, Farewell Amor og Promising Young Woman. Litt forskjellige sjangre og typer film (og tematikk), forhåpentligvis kan kanskje en eller flere av dem falle i smak.

Mange har også blitt glad i distribusjonsselskapet A24, som har gjort endel nyere "arthouse light" tilgjengelig for større publikum, som kanskje kan være verdt å sjekke ut hvis du er mindre begeistra for superhelter, remakes og rom-coms. (Personlige favoritter derfra inkluderer First Reformed, A Ghost Story, Enemy, Locke og Under The Skin.) Det kan også være verdt å se etter film som er laget i andre land enn USA, og utenfor de store produksjonsselskapene. Særlig er det mye god europeisk film laget med en blanding av offentlig støtte, crowdfunding, legat og fond, hvor det ikke henger grådige studio-gribber i nakken på det kreative teamet med en oppskrift på hva som selger, og kunstig plasserte merkevarer overalt i filmen. Offentlig støtte betyr selvsagt ikke ikke automatisk at filmen er den beste noensinne, men utgangspunktet er ofte litt friere for de involverte, med mer rom for kreativitet og mindre fokus på profitt.

Anonymkode: 8e742...f8e

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 3.21):

Derfor er spørsmålet mitt: er kultur viktig i et samfunn, eller kan man få et godt samfunn uten kultur?

Hva er alternativet? Kan du nevne eksempler på samfunn uten kultur?

Du stiller et spørsmål som impliserer at kultur har et behov for å rettferdiggjøre sin eksistens, mens sannheten er at kultur alltid eksisterer alle steder.

Skrevet

Sett på no' Creeden's 'a!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...