Hundemamma97 Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Sikkert ingen som vet, men når tror dere at innreisekarantenen oppheves? Begynner å bli utålmodig.
Gjest Robin666 Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Blir neppe opphevet før tidligst over sommeren, men det blir nok endringer ift folk som er vaksinerte osv. Endret 8. mai 2021 av Robin666
Hundemamma97 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 8. mai 2021 Veldig synd om det ikke går an å besøke kjære i Sverige f eks, helt til neste år.. Er det lov å ha karantenen hjemme (hos foreldre) dersom man har eget rom å være isolert i? Fant ikke info om akkurat dette.
Gibralfaro Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 5 minutter siden, Hundemamma97 said: Er det lov å ha karantenen hjemme (hos foreldre) dersom man har eget rom å være isolert i? Fant ikke info om akkurat dette. https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/koronasituasjonen-ofte-stilte-sporsmal-om-karantene/id2702867/#tocNode_2
Hundemamma97 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2021 Gibralfaro skrev (16 minutter siden): https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/koronasituasjonen-ofte-stilte-sporsmal-om-karantene/id2702867/#tocNode_2 Jeg har lest der. Det var litt uklart. Jeg har en etasje for meg selv som en hybel hjemme og dermed mulighet for isolasjon. Men fant ikke noe om det
Psilocybe Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 Det oppheves når alle varianter av viruset er utryddet.
Skogstussa Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Det ble opplyst på den siste pressekonferansen regjeringen hadde, at det i begynnelsen av juni, skal komme et verifiserbart corona sertifikat. Slik med QR kode. Dette for vaksinerte. Da tror jeg innreisekarantene/ hotell for nordmenn blir opphevet. Men det kan hende du må testes på grensen. Jeg selv, venter i spenning, og setter kursen over til Sverige, så fort det skjer. Tror svenskene fortsatt krever negativ coronatest for å slippe inn i landet, men det fikser vi. Vi får håpe det beste, selv er jeg straks fullvaksinert.
Forundret.. Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Hundemamma97 skrev (12 timer siden): Veldig synd om det ikke går an å besøke kjære i Sverige f eks, helt til neste år.. Er det lov å ha karantenen hjemme (hos foreldre) dersom man har eget rom å være isolert i? Fant ikke info om akkurat dette. Det går jo selvsagt ann, du må bare følge reglene for karantenen... 1
Forundret.. Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Skogstussa skrev (50 minutter siden): Det ble opplyst på den siste pressekonferansen regjeringen hadde, at det i begynnelsen av juni, skal komme et verifiserbart corona sertifikat. Slik med QR kode. Dette for vaksinerte. Da tror jeg innreisekarantene/ hotell for nordmenn blir opphevet. Men det kan hende du må testes på grensen. Jeg selv, venter i spenning, og setter kursen over til Sverige, så fort det skjer. Tror svenskene fortsatt krever negativ coronatest for å slippe inn i landet, men det fikser vi. Vi får håpe det beste, selv er jeg straks fullvaksinert. Dette klarer ikke jeg å forstå. Det sies jo at til tross for at en er vaksinert så kan en få korona samt det å smitte andre.. Hvorfor skal man da kunne unngå karantene..? I bunn og grunn så blir vel det det samme som at det å vaksinere seg handler da kun om ens egen helse, altså om at en ved vaksinering har mindre sjanse til å bli alvorlig syk av korona. Eller har jeg missforstått ?? Hvis jeg ikke har missforstått dette så skjønner jeg overhode ikke poenget med koronapass osv. Vri en på det så vil jo de vaksinerte bli "farligere" i og med at de kanskje har mindre symptomer de kjenner på hvis de faktisk blir syke, og i tillegg med den falske tryggheten slapper mer av i forhold til anbefalingene vi følger for å unngå smittespredning. De blir vel da såkalte supersmittespredere? Er drittlei hele denne møkka pandemien, og alt det lite logiske oppstyret med den... 🤢 1
Gjest Rocka69 Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Trolig så vil innreisekarantene for EU/EØS/Schengen forsvinne både for nødvendige og fritidsreiser når coronapasset for EU/Schengen er på plass - altså i slutten av juni, og kanskje også UK. Kanskje USA, Canada også(her avhenger det faktisk hva EU-domstolen vil si om dette i sammenheng med Schrems 2 dommen. Selv om man har coronapass, og man ikke har hatt Covid-19 eller fullvaksinert, så vil man være avhengig av å teste seg hver dag mens man er i utlandet for at coronapasset skal fremdeles lyse grønt. Og her kommer problemet, testdataene må faktisk sendes hjem til FHI for at de skal inn i MSIS. Og det tviler jeg på om de teknisk klarer i FHI eller søsterorganisasjoner i EU/EØS på denne siden av nyttår. I tillegg så vil man kanskje måtte betale 1000 kroner per test for ikke bosatte. Dvs at en familie på 4 kanskje vil måtte betale 4000 kroner per dag for testing. Så jeg ville ikke hatt tatt en tur til utlandet, før jeg var fullvaksinert - jeg har ikke råd til å kanskje måtte betale 40-50000 i testing - da er faktisk karantenehotellet billigere (bare 5000 per pers for hele karantenen). Jeg har nok et håp om at karantenereglene slipper taket i løpet av sommeren, og at hele familien blir fullvaksinert i løpet av høsten - slik at man kan ta en tur til Kanariøyene i jula, eller i vinterferie/påska neste år - eller så får vi vente til sommeren 2022. Når det gjelder land utenfor EU/EØS/Schengen(India, Afrika, Nepal, Pakistan), så tror jeg at du vil ha innreisekarantene i hvertfall ut året for alle typer reiser, kanskje ut 2023 også for enkelte land.
Lana01 Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 (endret) Utifra signalene vil jeg tro tidlig juni, kanskje allerede 1. Juni for vaksinerte og gjennomgått covid-19. , for EU land og Norge, og senest slutten av Juni Forundret.. skrev (18 minutter siden): Dette klarer ikke jeg å forstå. Det sies jo at til tross for at en er vaksinert så kan en få korona samt det å smitte andre.. Hvorfor skal man da kunne unngå karantene..? I bunn og grunn så blir vel det det samme som at det å vaksinere seg handler da kun om ens egen helse, altså om at en ved vaksinering har mindre sjanse til å bli alvorlig syk av korona. Eller har jeg missforstått ?? Hvis jeg ikke har missforstått dette så skjønner jeg overhode ikke poenget med koronapass osv. Vri en på det så vil jo de vaksinerte bli "farligere" i og med at de kanskje har mindre symptomer de kjenner på hvis de faktisk blir syke, og i tillegg med den falske tryggheten slapper mer av i forhold til anbefalingene vi følger for å unngå smittespredning. De blir vel da såkalte supersmittespredere? Er drittlei hele denne møkka pandemien, og alt det lite logiske oppstyret med den... 🤢 Vaksinering har vist seg å ha veldig god beskyttelse mot videre spredning. ( minst 90% Israel som er langt fremme i forhold til vaksinering ,har nesten oppnådd flokkimmunitet til tross for at de under 16 år ikke er vaksinert. Dette er vedlig lovende, og det er viktig at folk tar sitt ansvar og tar vaksinen! Gjennom innføringen av vaksineprogrammet i Israel og den vaksinedekningen de etter hvert har oppnådd, har viruset nesten forsvunnet. De hatt en del tiltak i tillegg, men vaksinasjon er hovedårsaken til at de har nedkjempet epidemien, sier Aavitsland. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBkpnp/nye-vaksinefunn-i-israel-et-mirakel-mener-preben-aavitsland https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mB2pRp/stor-gladnyhet-om-pfizer-og-moderna-fhi-varsler-lettelser-for-de-vaksinerte En amerikansk studie anslår at vaksinene er 90 prosent effektive mot coronasmitte – og dermed hindrer de vaksinerte i å smitte andre. Endret 9. mai 2021 av Lana01 3
Anbefalte innlegg