Gå til innhold

Skrikemareritt hver gang baby venter på mme-flaske skal bli klar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Måtte dessverre gi opp amming, og baby på 9 uker får kun mme. Begynner å lage flaske idet babyen viser tegn på sult, men det tar gjerne 20min før den er klar. Babyen skriker seg halvt i hjel :( Koker vann, blander pulver, setter i kaldt vannbad. Tar 15min å kjøle ned flasken. 

Når begynner sånt å roe seg, og det blir mindre skriking? Både jeg og baby blir helt kjørt. Har forsøkt å lage flaske før babyen våkner/før den viser tegn på sult, men da blir det ofte mye flasker bortkastet fordi babyen plutselig sover en time til osv. 

Anonymkode: e8bcf...0bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha kokt avkjølt vann i kjøleskapet så halvblander du etter at det er ferdig oppløst. 

Anonymkode: 0d7e1...00f

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Som skrevet over; kokt avkjølt vann på en termos eller flaske og kokt varmt vann i en annen. Bland det sammen for å få drikkeklar melk, gjort det slik med begge mine og da er melka klar på under et minutt. Kjøp deg evt en babybrezza. 

Anonymkode: e7047...5a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Babybrezza

Anonymkode: 9b6e3...dfa

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som skrevet over; kokt avkjølt vann på en termos eller flaske og kokt varmt vann i en annen. Bland det sammen for å få drikkeklar melk, gjort det slik med begge mine og da er melka klar på under et minutt. Kjøp deg evt en babybrezza. 

Babybrezza varmer bare melken opp til 40 grader, og dreper dermed ikke alle bakteriene. https://www.tv2.no/a/11684654/

Anonymkode: cc5c9...20d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ha kokt avkjølt vann i kjøleskapet så halvblander du etter at det er ferdig oppløst. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Babybrezza

Anonymkode: 9b6e3...dfa

Ingenting av dette er anbefalt, dessverre da pulveret må blandes i ved 100 grader for å drepe bakterier. 

TS. Jeg ville prøvd å ha flaska klar litt før. Så får man heller tåle at man av og til må tømme ut. Blir lettere når baby blir eldre, da blir måltidene mer forutsigbare.

Anonymkode: 507c0...e0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

R

Ingenting av dette er anbefalt, dessverre da pulveret må blandes i ved 100 grader for å drepe bakterier. 

TS. Jeg ville prøvd å ha flaska klar litt før. Så får man heller tåle at man av og til må tømme ut. Blir lettere når baby blir eldre, da blir måltidene mer forutsigbare.

Nettopp :) derfor jeg blander rett etter koking og ikke tilsetter kjølt vann, men kjøler ned i vannbad. 

Spurte egentlig ikke om mme-råd, men om når babyer blir mer tålmodig mtp sånt? :) ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

70grader holder, som det står i artikkelen det linkes til. Du kan blanden utpulver i nykokt vann (sånn at bakterier dør,  også tilsette kaldt kokt vann for å få rett temperatur. Da tar det 5 min å koke vann og blande sammen.  Det er da drøyt lenge å bruke over 20 minutter på å gjøre klart en flaske som du gjør. 

Babyer er ikke tålmodige. De lever i nuet. :) 9 uker er kjempelite, selvfølgelig kan du ikke forvente at en så liten baby skjønner at den lå vente. Les deg opp på de små tegnene babyer gir når de er sultne :)

Anonymkode: 7bfa3...837

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønte du ikke hva vi sa?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Brukt babybrezza til mine. Null stress. Syntest folk er heilt hysteriske.

Anonymkode: 5d519...7da

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

dessverre da pulveret må blandes i ved 100 grader for å drepe bakterier. 

Skal ikke blandes i 100 grader , da forsvinner næring. Men min. 70 grader skal man ha.

Tommee tipee har maskin som fikser først 70, deretter ned til drikkbart på null Komma niks 

Anonymkode: 56ecd...c87

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Brukt babybrezza til mine. Null stress. Syntest folk er heilt hysteriske.

Anonymkode: 5d519...7da

Enig. Produsentene anbefaler selv ca 40 grader, ellers kan man risikere tap av næringsstoffer. Det er gjort slik i alle år. Bare pga en dårlig reportasje på TV2 hjelper deg, så er hele anbefalingen endret i hyrten og styrten hos helsedirektoratet. Det ble aldri bevist årsak i den reportasjen. Det kan være 1000 grunner for at den premature babyen fikk vondt i magen. Det er faktisk helt krise at det fikk så mye oppmerksomhet.

Jeg vil heller gi melk med nødvendig næring til babyen min, enn å være redd for to bakterier som ikke egt er farlige. I den forstand at ingen i Skandinavia har blitt alvorlig syke eller dødd av den, om jeg husker riktig.

Jeg varmer tidligere kokt vann til 40 grader i vannkoker med termostat, tar 2 minutt å lage en flaske. Ellers blander jeg 1/3 kokt vann i 2/3 avkjølt kokt vann (før 4-5 mnd) FØR jeg tar i pulver, om jeg er på tur. 

Har hatt Babybrezza til ett av barna, men det er ikke noe å ha på. Kjøp heller vannkoker med termostat. 

Anonymkode: 695f2...8b8

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Da bruker du enten ferdigblandet (de er drikkeklare og må ikke varmes) ellers gjør du som folk foreslår her, ha kokt varmt vann på termos som du blander ut pulveret i (evt ta oppi litt avkjølt kokt vann først om vannet er nykokt) og tar oppi mer kaldt vann til riktig mengde. Tar maks 2min. 

Anonymkode: 9af8f...f62

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nettopp :) derfor jeg blander rett etter koking og ikke tilsetter kjølt vann, men kjøler ned i vannbad. 

Spurte egentlig ikke om mme-råd, men om når babyer blir mer tålmodig mtp sånt? :) ts 

De blir aldri mer tålmodige med sånt, det er derfor man heller over kokt, avkjølt vann ETTER resten er oppløst i varmt vann for å få den drikkeklar. 

Anonymkode: 241b5...541

• Liker 17
Skrevet (endret)

Er dette seriøst et problem hos deg? 

ta pulver i flasken - hell over varmt kokt vann - fyll på med kaldt kokt vann - rist forsiktig - ferdig på ca 2 minutter, inkludert den tiden det tar å koke vannet. Tror ikke det kan bli så mye lettere?

Endret av Petra200
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Å, for en slitsom og vrien situasjon! 

Det virker som du må velge mellom to onder her, egentlig. Lage melk når babyen er sulten, og risikere gråting en lang stund - eller bite i det sure eplet og lage mat på forhånd men en gang i blant måtte slå ut melken fordi baby skal sove istedenfor, eller av andre grunner ikke spiser. 

Jeg skjønner det siste er kjipt, men siden du reagerer såpass på gråtingen er det kanskje like greit å heller "ta støyten" på bortkastet melk enn på å holde ut gråtingen? 

Det er jo best for babyen (slipper gråteanfallene), best for deg (får en gladere baby) og best for produsentene (selger mer MME), men selvfølgelig utrolig frustrerende for lommeboka og følelsen av å kaste bort både tid og penger. 

hva tenker du selv, da? Du skrev bare en kort setning om dette, kan du utdype tankene dine litt så vi forstår mer? 

Anonymkode: d15a9...f71

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (4 minutter siden):

Er dette seriøst et problem hos deg? 

ta pulver i flasken - hell over varmt kokt vann - fyll på med kaldt kokt vann - rist forsiktig - ferdig på ca 2 minutter, inkludert den tiden det tar å koke vannet. Tror ikke det kan bli så mye lettere?

Siden TS spør om råd så kan vi jo faktisk ta det seriøst, og anta at JA, dette er et problem for TS. Kan vi ikke heller prøve å hjelpe til, istedenfor å bagatellisere det? For henne er det ikke så lett! Da hadde hun ikke skrevet noe her!

Anonymkode: d15a9...f71

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg ble mamma for snart 3 uker siden og jeg gikk til innkjøp av babybrezza. Den er helt fantastisk og den gjør hverdagen din lettere! Men Om du ikke ønsker å kjøpe den så er det letteste å koke en termos med vann og avkjøle den i kjøleskapet. Så blander du varmt og kaldt på flaske slik at den er drikkeklar! Det er veldig lettvint ❤️
i starten brukte vi de ferdigblandet nan1 kartongene siden babyen spiste veldig lite de første dagene etter vi kom hjem. Da varmet vi bare flasken i vannbad og det tok ikke mange minuttene. Hører de sier at den kan drikkes uten at den varmes opp også, men vi varmet den opp først. Dette ordner seg Ts! Ikke stress eller ta til deg de negative kommentarene her!

You do you! ❤️ Lykke til! 

Anonymkode: 08de1...61e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke en sulten baby blir mer tålmodig. Hvis du vil følge alle retningslinjene ville jeg begynt å lage før den lille viser tegn på å være sulten. Min jente spiste ca hver 2,5 time. Du finner sikkert noe tilsvarende rytme for din. Ellers ville jeg hatt ferdigblandet som back up. 

Anonymkode: 221b5...d78

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke farlig å bruke KOKT MEN AVKJØLT VANN TIL å regulere temperaturen. Ellers så kan du kjøpe flasker med ferdigblandet MME som du varmer noen sek i mikroen (ikke farlig i det hele tatt om du sirkulerer melka noen runder så alt blir likt temperert, og deretter kjenner på melka). 20 min er altfor lenge å vente. 

Anonymkode: e7694...003

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...