Al3657 Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Hei Vi har fått regning på vannavgift, og vi tenker at summen er astronomisk høy. Vi bor i Oslo, ca 55 kvm, to voksne, vi dusjer en gang hver pr dag, bruker oppvaskmaskin en til to ganger i uka, og vaskemaskin en gang i uka. Ellers bruker vi forholdsvis lite vann, 56 m3 på et år. Regningen kom på kr 17000 for siste år. Regningen for året før var også høy, men tidligere regninger var omlag 2/3 lavere. Dette kan vel umulig være riktig? Vårt borettslag bruker et firma som heter Brunata for måling og det er de som fakturerer. Er det noen i Oslo som har omtrent samme forbruket som kan si hva regningen kom på? Eller er det noen som har høy regning som kan si hvor stort forbruk dere har, evnt, kvm hvis forbruket blir beregnet ut fra det? (Vi betaler vannavgift separat fra kommunale avgifter, om det har betydning.) Har noen erfaring med Brunata? Vi har prøvd å finne info som kan hjelpe oss å forstå om dette kan være riktig, men det er lite å finne. Oslo kommune har eksempler på vannavgift. Kostnaden i eksemplet med samme forbruk som vårt er en brøkdel av summen vi betaler. Vi skjønner ingenting. Her er bilde av regningen. Tok ikke med personopplysninger øverst og tusjet over en adresse. Endret 9. mai 2021 av Al3657 La til bilde
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Står det ikke spesifisert på regningen? Står det kun 56m3 og 17000kr. Ikke noe fastledd eller pris per m3? Anonymkode: 7b7db...810 1
stan Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Det var mye. Vi fikk en regning på tilsvarende når vi tok over huset vårt. Men det er omlag 250 kvm, med to husstander. Der viste det seg at det var tidligere eier som ikke hadde lest av måler gjennom flere år. Hva er liter eller kubikk prisen hos dere? 1
Al3657 Skrevet 9. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Står det ikke spesifisert på regningen? Står det kun 56m3 og 17000kr. Ikke noe fastledd eller pris per m3? Anonymkode: 7b7db...810 Jeg la til bilde av regningen, så det kan ses hva som står på den.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Vann, strøm og luft er blitt de nye skatteobjektene. Politikerne har overtatt universet. Sikre skatteobjekter dette. Anonymkode: 954d8...5fb
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vann, strøm og luft er blitt de nye skatteobjektene. Politikerne har overtatt universet. Sikre skatteobjekter dette. Anonymkode: 954d8...5fb Vann og strøm blir jo levert av infrastruktur, som politikerne i større og større grad ønsker å privatisere (høyresiden i hvert fall). Tidligere var det uaktuelt å ha private inn for å tjene penger på at folk trenger vann og strøm til husene sine. Profittjegerne har tatt over "universtet", politikerne har gitt det fra seg/solgt det. Anonymkode: 42412...455 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Regningen du viser inneholder varmtvann og oppvarming i tillegg til vannforbruk. 2300 kr er varmtvann 4000 kr er oppvarming 11000 kr er vann. Vannet koster 190 kr per m3 og du har brukt 59 m3 vann. Er det noen av disse tallene som ikke stemmer? Anonymkode: 7b7db...810 1
Al3657 Skrevet 9. mai 2021 Forfatter #8 Skrevet 9. mai 2021 Det er primært prisen per kubikk for vannforbruk jeg stusser på. Vannprisen per kubikk kan umulig være 190. I Oslo kommune koster det 19 per kubikk. Jeg har lest alt jeg kunne finne av info, og aldri har jeg sett en så høy pris for så lavt forbruk. Disse nyhetshistoriene om sjokkregninger for vann, var alle av den typen at det viste seg at de brukte mye mer vann enn de trodde. Denne saken er motsatt. Vi får en astronomisk høy regning, høyere vannregning enn de aller fleste, men forbruket vårt er mye lavere enn normalt forbruk for to personer.
Ulven Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Vi betaler 28 kroner pr kubikk vann og vi er en dyr kommune når det gjelder avgifter.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Jeg betaler kr. 11,- per m3 vannforbruk. Kr. 190,- per m3 høres vanvittig ut. Du bør ta kontakt med fakturautsteder å spørre om prisen virkelig kan stemme. Anonymkode: db693...6c0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Al3657 skrev (18 minutter siden): Vannprisen per kubikk kan umulig være 190. I Oslo kommune koster det 19 per kubikk. Da bør du jo ta kontakt med de som har sendt regningen. Anonymkode: 7b7db...810
Lycka Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Al3657 skrev (20 minutter siden): Det er primært prisen per kubikk for vannforbruk jeg stusser på. Vannprisen per kubikk kan umulig være 190. I Oslo kommune koster det 19 per kubikk. Jeg har lest alt jeg kunne finne av info, og aldri har jeg sett en så høy pris for så lavt forbruk. Disse nyhetshistoriene om sjokkregninger for vann, var alle av den typen at det viste seg at de brukte mye mer vann enn de trodde. Denne saken er motsatt. Vi får en astronomisk høy regning, høyere vannregning enn de aller fleste, men forbruket vårt er mye lavere enn normalt forbruk for to personer. Du må ta kontakt med Brunata. Virker som de har lagt på en null for mye, altså at 19 kr. pr kubikkmeter har blitt til 190. Sikkert en tastefeil. Ingen betaler så mye for vann. Det er hårreisende.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vann og strøm blir jo levert av infrastruktur, som politikerne i større og større grad ønsker å privatisere (høyresiden i hvert fall). Tidligere var det uaktuelt å ha private inn for å tjene penger på at folk trenger vann og strøm til husene sine. Profittjegerne har tatt over "universtet", politikerne har gitt det fra seg/solgt det. Anonymkode: 42412...455 Vann er jo gratis - du står helt fritt til å samle det inn i en tønne koblet til takrenna di bak huset. Gratis vann. Det kommer med mose, fugledritt og endel smuss. Men det er gratis. Skal du ha hygienisk sikkert vann pumpet fra dypet i innsjøer som må sikres mot utbygging i nedbørssonen, pumpet gjennom milevis av rør som i sentrum av Oslo koster sånn ca 1 mill per meter? Da koster det penger. Hvor mye penger? Mindre enn det er verdt å ikke dø av noe i vannet fra takrenna, etter min mening. Din mening kan selvsagt avvike. I så fall velger du takrenna. Anonymkode: 04671...9db 1
Al3657 Skrevet 9. mai 2021 Forfatter #14 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vann er jo gratis - du står helt fritt til å samle det inn i en tønne koblet til takrenna di bak huset. Gratis vann. Det kommer med mose, fugledritt og endel smuss. Men det er gratis. Skal du ha hygienisk sikkert vann pumpet fra dypet i innsjøer som må sikres mot utbygging i nedbørssonen, pumpet gjennom milevis av rør som i sentrum av Oslo koster sånn ca 1 mill per meter? Da koster det penger. Hvor mye penger? Mindre enn det er verdt å ikke dø av noe i vannet fra takrenna, etter min mening. Din mening kan selvsagt avvike. I så fall velger du takrenna. Anonymkode: 04671...9db Ja det der hørtes sannelig ut som en drømmetilværelse, du. Jeg må nok bare innse at jeg etterhvert har blitt en så utopisk eller knusktørr type (alt etter hvordan man ser på det), at jeg fortsatt har en mening om at vi, som alle andre, skal betale det samme for samme tjeneste. Så tenker jeg at med tempoet til rørfornyelsen til Oslo kommune, går det nok 100 år til før det nærmer seg ferdig. Hvis etterkommerne våre er riktig heldige. Imens er rensefilteret på krana vår beste venn. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Det her er jo galskap! Jeg bor i en 50kvm i Trondheim Kommune og betaler mye mindre. Pris her er 14,17 per m3 og ikke 190 kr. Ring til dem og klag, dette er ikke en grei pris... Sjekka vannmåleren og har brukt mye mindre enn det som er beregnet. Anonymkode: 29cc7...070
Illuminatum Skrevet 10. mai 2021 #16 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vann og strøm blir jo levert av infrastruktur, som politikerne i større og større grad ønsker å privatisere (høyresiden i hvert fall). Tidligere var det uaktuelt å ha private inn for å tjene penger på at folk trenger vann og strøm til husene sine. Profittjegerne har tatt over "universtet", politikerne har gitt det fra seg/solgt det. Anonymkode: 42412...455 Må innrømme at jeg ikke har fått med meg at høyresiden ønsker å privatisere vann og strøm. Derimot ser man blant annet i Drammen er det er Høyre som ønsker å sikre at borgerne også om 50 år ikke selger arvesølvet Kronikk, Meninger | Glitre-fusjonen: Det må være kraft i Drammens eierskap (dt.no)
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #17 Skrevet 10. mai 2021 Som mange andre skriver, 190kr pr m3 vann må være feil, vi betaler 9,25kr pr m3 her jeg bor. Anonymkode: 782a7...15a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #18 Skrevet 10. mai 2021 Kommunale avgifter skal fakturere etter selvkostprinsippet. Selv vår Økonomisk skakkjørte kommune tørr ikke fakturere mer en snaue 20kr pr m3 vann, så her er det noe som skurrer. Hva kostet vannet pr m3 tidligere, og har du fått noen info om prisstigning? Anonymkode: 838cd...26e
MalloryK Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Fra tv2 på fb TV 2 Nyhetene Har du eller kjenner du noen som har mottatt en mye høyere regning på vann- og avløp i år enn tidligere år? Ta kontakt med oss på [email protected] eller 971 47 477 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå