Gå til innhold

Dyrke solsikker og få frø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne prøve å så solsikker og få frøene til fuglene i vinter, men hvordan gjøre det og når vet man at de er modne for plukking? Har ikke hage å sette de i, men dype kar. 

Anonymkode: 88075...fb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel bare å så inne og plante ut når det blir mildere ute. Husk å støtte dem godt opp :) Har mista noen til vinden når jeg har slurvet med støtten... 

synes det er ganske lett å se når frøene er modne, men noen år har jeg vært for treig og da har småfuglene allerede forsynt seg kraftig😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pantoten skrev (1 time siden):

Er vel bare å så inne og plante ut når det blir mildere ute. Husk å støtte dem godt opp :) Har mista noen til vinden når jeg har slurvet med støtten... 

synes det er ganske lett å se når frøene er modne, men noen år har jeg vært for treig og da har småfuglene allerede forsynt seg kraftig😄

Takk for svar, kanskje jeg bare skal la de være så kan småfuglene finne maten selv.. 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om alle typer solsikker er spiselige eller om noen er giftige.

Anonymkode: 028ab...81a

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil gjerne prøve å så solsikker og få frøene til fuglene i vinter, men hvordan gjøre det og når vet man at de er modne for plukking? Har ikke hage å sette de i, men dype kar. 

Det beste er bare å la planten henge og fikse det selv. Det liker fuglene aller best. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet ikke om alle typer solsikker er spiselige eller om noen er giftige.

Anonymkode: 028ab...81a

DEN NAKNE GARTNER skrev (5 minutter siden):

Det beste er bare å la planten henge og fikse det selv. Det liker fuglene aller best. 

Tok bare noen fra sekken med frø fra plantasjen, høres det ok ut? 

Hvordan får jeg de til å spire? Har vætet noen, men hvor lang tid tar det?

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg dyrker solsikker hvert år - for å få blomster. Vi du ha blomster så vil jeg anbefale deg å kjøpe frø på nett eller hos plantasjen, hageland eller andre. 

Du legger frøet i en liten potte og lar det stå varmt - det må ikke tørke ut. Når det begynner å spire, altså når du ser noe grønt så setter du det kaldt og lyst. Med lys menes utendørs eller under plantelys. Ikke inne i vindu, da får du tynne kjipe planter som ikke tåler noe. Du kan også så rett på det stedet du vil de skal vokse. Da må du vente til etter 17 mai sånn cirka. 

AnonymBruker
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (8 minutter siden):

Jeg dyrker solsikker hvert år - for å få blomster. Vi du ha blomster så vil jeg anbefale deg å kjøpe frø på nett eller hos plantasjen, hageland eller andre. 

Du legger frøet i en liten potte og lar det stå varmt - det må ikke tørke ut. Når det begynner å spire, altså når du ser noe grønt så setter du det kaldt og lyst. Med lys menes utendørs eller under plantelys. Ikke inne i vindu, da får du tynne kjipe planter som ikke tåler noe. Du kan også så rett på det stedet du vil de skal vokse. Da må du vente til etter 17 mai sånn cirka. 

Skal jeg sette de ut og ta den om natta hvis det er kaldt? Her jeg bor er det litt kaldt om nettene, 0 eller -1. 

AnonymBruker
Skrevet

Du setter solsikkefrø ca. 1cm dypt, dekker med jord og vanner. 

Ha de på varmt sted og vann ofte. Etter 1 uke spirer de.

Så flere frø en du trenger ,ikke sikkert at alle spirer. 

Trenger ikke å ha de ute ,før de spirer eneste de trenger er vann og varme.

Har selv så 5 frø fra "fugle posen ". 3 har spiret og vokser bra. 

Nå er de ca. 14 dager gamle siden spiring.

20210509_125851.jpg

Anonymkode: 48955...b85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De solsikkene jeg har, er sådd av mus og fugler i løpet av vinteren når jeg mater fuglene. Så de solsikkene som kommer opp på våren lar jeg bare være så kan fuglene selv forsyne seg av det de vil. 

Anonymkode: afcb5...dac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her ble det dyrket solsikker fra sekk kjøpt som fuglefrø . Ingen bløtlegging eller noe. Bare kastet frå utover åker og på sensommer fikk vi masse flotte solsikker. Helt unødvendig å kjøpe dyre frø!

Anonymkode: 36e45...369

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du setter solsikkefrø ca. 1cm dypt, dekker med jord og vanner. 

Ha de på varmt sted og vann ofte. Etter 1 uke spirer de.

Så flere frø en du trenger ,ikke sikkert at alle spirer. 

Trenger ikke å ha de ute ,før de spirer eneste de trenger er vann og varme.

Har selv så 5 frø fra "fugle posen ". 3 har spiret og vokser bra. 

Nå er de ca. 14 dager gamle siden spiring.

20210509_125851.jpg

Anonymkode: 48955...b85

Oi så flotte!! Takk, nå er jeg skikkelig inspirert! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her ble det dyrket solsikker fra sekk kjøpt som fuglefrø . Ingen bløtlegging eller noe. Bare kastet frå utover åker og på sensommer fikk vi masse flotte solsikker. Helt unødvendig å kjøpe dyre frø!

Anonymkode: 36e45...369

Samme her. Fuglematingen min gir solsikker hvert år, både her og der 😅

Anonymkode: bff05...650

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal jeg sette de ut og ta den om natta hvis det er kaldt? Her jeg bor er det litt kaldt om nettene, 0 eller -1. 

Ja unngå frost, da er det lurt å ta dem inn. 

AnonymBruker
Skrevet
DEN NAKNE GARTNER skrev (På 9.5.2021 den 17.01):

Ja unngå frost, da er det lurt å ta dem inn. 

Jeg plantet et frø i fuktig jord og satte varmt, jeg hadde bare en potte der og da, resten la jeg i vått papir og holdt fuktig, alle spiret etter noen dager. Den som fikk komme i jord har vokst et par cm og jeg er spent, de som spira har nå kommet i potter, blir artig å se. :) de står ute nå og inne i gangen om natta i tilfelle frost 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg plantet et frø i fuktig jord og satte varmt, jeg hadde bare en potte der og da, resten la jeg i vått papir og holdt fuktig, alle spiret etter noen dager. Den som fikk komme i jord har vokst et par cm og jeg er spent, de som spira har nå kommet i potter, blir artig å se. :) de står ute nå og inne i gangen om natta i tilfelle frost 

Man kan spire på mange måter. Legge i vann til bløt, i papir som du har prøvd, i jord osv osv. Kommer det noe ut av frøskallet er målet nådd :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...