AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Hei, Jeg skal snart etablere meg for annen gang. Vi planlegger både ekteskap og barn det kommende året. Jeg har to barn fra mitt tidligere ekteskap, som selvsagt skal være tilgodesett mtp. arv og alt. Når jeg flytter inn i ny bolig med min nye ektefelle, kommer jeg til å be barna signere på at min partner kan sitte i uskifte i vår nye bolig. I tilfelle noe skjer med meg, ønsker jeg ikke at boligen skal måtte selges for å realisere arven, og at partneren min blir tvunget til å flytte. Men mine barn er ennå ikke myndige. Det jeg lurer på er - må noen signere på deres vegne? Jeg frykter at dersom jeg må be min eks om dette, blir det vanskelig. Etter noen søk på nettet ser jeg det nevnt at Fylkesmannen muligens kan signere på deres vegne. Er det noen som vet hvordan dette foregår? Det virker også som om de kan ombestemme seg når de blir myndige - skal man da i så fall hente inn en ny signatur etter fylte 18? Setter pris på alle erfaringer rundt denne problemstillingen, spesielt ettersom jeg vet det er forskjell på liv og lære, mye følelser involvert, og at ting ikke alltid blir som planlagt. Anonymkode: f2025...88c
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 Her ville jeg spandert noen tusenlapper og gått til en god advokat. Anonymkode: 99068...21c 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Dropp det. Tegn heller gjensidige forsikringer som gjør at den gjenlevende kan kjøpe ut arvingene ved eventuelt dødsfall. Anonymkode: 6727a...cee 27
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dropp det. Tegn heller gjensidige forsikringer som gjør at den gjenlevende kan kjøpe ut arvingene ved eventuelt dødsfall. Anonymkode: 6727a...cee Hva slags forsikringer tenker du spesifikt? Jeg har livsforsikring, men utbetalingen av den eventuelle forsikringen fordeles jo mellom mine "arvinger" som øvrig arv, og er ikke nødvendigvis nok for min partner til å kjøpe ut mine barn av felles bolig. (Vår felles bolig blir forøvrig veldig dyr. Min partner har en del EK å legge inn, men lav inntekt, og mesteparten av midlene legges i boligen. Jeg legger inn mer i boligen ettersom mine barn skal ha egne rom der og det er grunnen til at vi må ha en dyrere bolig). TS Anonymkode: f2025...88c
Ulven Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 Statsforvalter vil ikke signere på noe som åpenbart gir dårlig vilkår for barna. Så den løsningen kan du la ligge. Løsningen er som over nevnt at dere forsikrer hverandre med gjensidig begunstigelse. 20
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva slags forsikringer tenker du spesifikt? Jeg har livsforsikring, men utbetalingen av den eventuelle forsikringen fordeles jo mellom mine "arvinger" som øvrig arv, og er ikke nødvendigvis nok for min partner til å kjøpe ut mine barn av felles bolig. (Vår felles bolig blir forøvrig veldig dyr. Min partner har en del EK å legge inn, men lav inntekt, og mesteparten av midlene legges i boligen. Jeg legger inn mer i boligen ettersom mine barn skal ha egne rom der og det er grunnen til at vi må ha en dyrere bolig). TS Anonymkode: f2025...88c Du setter opp begunstiget som du vil - det du sier stemmer ikke. Anonymkode: a1ea0...e89 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 Hvorfor ønsker du ikke å sikre særkullsbarna best mulig. Du kan forresten glemme dette med underskrift fra umyndige barn. Og nei ingen andre kan heller skrive under på deres vegne. Hvordan tenker du her? Jeg synes du skal være forsiktig med å presse på dette med barn som ennå ikke er voksne. Men sier som andre her, bruk advokat. Vi er forresten i samme situasjon, og vi har løst det med forsikring så ny mann kan løse ut barna. Anonymkode: bf08f...c01 13
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva slags forsikringer tenker du spesifikt? Jeg har livsforsikring, men utbetalingen av den eventuelle forsikringen fordeles jo mellom mine "arvinger" som øvrig arv, og er ikke nødvendigvis nok for min partner til å kjøpe ut mine barn av felles bolig. (Vår felles bolig blir forøvrig veldig dyr. Min partner har en del EK å legge inn, men lav inntekt, og mesteparten av midlene legges i boligen. Jeg legger inn mer i boligen ettersom mine barn skal ha egne rom der og det er grunnen til at vi må ha en dyrere bolig). TS Anonymkode: f2025...88c Livsforsikring går kun inn i boet hvis du ikke har satt opp noen som begunstiget. Hvis du setter din nye kone som begunstiget får hun hele livsforsikringen, den hører ikke til boet. Anonymkode: 4fcca...bb1 3
CAPS LOCK Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men mine barn er ennå ikke myndige. Det jeg lurer på er - må noen signere på deres vegne? Jeg frykter at dersom jeg må be min eks om dette, blir det vanskelig. Etter noen søk på nettet ser jeg det nevnt at Fylkesmannen muligens kan signere på deres vegne. Er det noen som vet hvordan dette foregår? Det virker også som om de kan ombestemme seg når de blir myndige - skal man da i så fall hente inn en ny signatur etter fylte 18? Anonymkode: f2025...88c Både vergen til de mindreårige særkullsbarna dine og Statsforvalteren må gi samtykke til at du kan sitte i uskiftet bo. Arvelova § 15 første avsnitt: "Den lengstlevende ektefellen har rett til uskifte med arvelaterens særskilte livsarving (særkullsbarn eller livsarving til særkullsbarn) bare hvis denne arvingen samtykker. Hvis den særskilte livsarvingen er mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og fylkesmannen." Når barna dine blir myndige, kan de kreve sin morsarv. § 28 tredje avsnitt: "Har vergen og fylkesmannen samtykket i uskifte på vegne av en livsarving etter § 15 første ledd annet punktum, kan livsarvingen kreve skifte for seg selv når han eller hun er blitt myndig." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Kapittel 5. Ektefellers rett til uskifte - Lovdata 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 Ulven skrev (12 minutter siden): Statsforvalter vil ikke signere på noe som åpenbart gir dårlig vilkår for barna. Så den løsningen kan du la ligge. Løsningen er som over nevnt at dere forsikrer hverandre med gjensidig begunstigelse. Det er jo ikke "dårlige vilkår" - å la partner sitte i uskiftet bo er jo ganske vanlig. Mine foreldre har selv den ordningen (jeg har en stefar). Dersom jeg og min eks fortsatt var gift, så hadde jo eksen arvet meg dersom jeg døde, og barna ikke arvet før gjenlevende forelder døde. Det er ikke noen grunn til at barna skal arve tidligere kun fordi vi er skilt. Et alternativ jeg tenker på er å kjøpe leiligheter til barna når de blir studenter, som forskudd på arv. Men det er klart at det går utover min likviditet i de årene, og vil avhenge av hvordan markedet og økonomien utvikler seg de neste ti årene. Dersom jeg har rom for det, gjør jeg gjerne det. TS Anonymkode: f2025...88c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor ønsker du ikke å sikre særkullsbarna best mulig. Du kan forresten glemme dette med underskrift fra umyndige barn. Og nei ingen andre kan heller skrive under på deres vegne. Hvordan tenker du her? Jeg synes du skal være forsiktig med å presse på dette med barn som ennå ikke er voksne. Men sier som andre her, bruk advokat. Vi er forresten i samme situasjon, og vi har løst det med forsikring så ny mann kan løse ut barna. Anonymkode: bf08f...c01 Jeg tenker ikke annet enn utifra det jeg har lest på nett, og hørt fra venner. Mine foreldre har selv en ordning med uskiftet bo ettersom jeg har en stefar uten egne barn. Jeg vet at dette er vanlig. I vårt tilfelle var barna (vi) voksne da dette ble en problemstilling, så det var noe annerledes. Jeg søkte rundt på nett og fikk opp resultater om at fylkesmannen skulle signere for barn som ikke var myndige. Dette er jeg ikke kjent med, og det var derfor jeg startet tråden. Utgangspunktet her er å være føre var. Vi "presser ikke på" noe som helst overfor barna, jeg har ikke nevnt det, og vil uansett ikke gjøre det før alt er klart. Jeg vet også - erfaringsmessig - at å forsøke å løse slike ting når ulykken først er ute, er langt, langt verre. Når en står der med et dødsbo er alt mye vanskeligere. Vi har også vært der. Jeg skal se grundigere på forskringer, som nevnt her. TS Anonymkode: f2025...88c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 Jeg kan bare snakke for min egen. Den loven er der for en grunn og det er jeg glad for. Jeg er særkullsbarn etter en forelder og dør min forelder først og da skal jeg ikke få arve noe etter min forelder. Ja ikke før lenge etterpå og da er gjerne alt skuslet vekk, om du skjønte dette. Anonymkode: 17fbc...1ff 9
Lønnesirup01 Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kan bare snakke for min egen. Den loven er der for en grunn og det er jeg glad for. Jeg er særkullsbarn etter en forelder og dør min forelder først og da skal jeg ikke få arve noe etter min forelder. Ja ikke før lenge etterpå og da er gjerne alt skuslet vekk, om du skjønte dette. Anonymkode: 17fbc...1ff Du har jo to foreldre, og under normale omstendigheter vil uansett den ene arve den andre. Edit: Man kan ikke "skusle" bort slike midler, det finnes regler for det. Dette gjelder uansett bolig. Endret 8. mai 2021 av Lønnesirup01 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 Personlig synes jeg dette er en ekstremt dårlig idé. I praksis risikerer du at barna dine ikke mottar noe arv. Siden barne dine er små antar jeg at det ikke er noe du har grunn til å ønske? Uskifte med særkullsbarn er oppskrift på bråk og dårlig stemning. Kjøp heller et billigere felleshus som hver av dere har råd til å sitte med alene. Anonymkode: fc557...f6b 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden): Du kan ikke "skusle" bort slike midler, det finnes regler for det. Dette gjelder uansett bolig. Det er helt usant. Det er overhodet ingen krav til vedlikehold eller forbud mot bruk som betydelig senker boligens verdi. Anonymkode: fc557...f6b 10
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 Jeg kan svare til deg over. Mine foreldre er skilt og giftet seg på nytt med andre personer. Ergo er jeg særkulls dersom de dør. Anonymkode: 17fbc...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 Hvordan skal man klare å kjøpe ut 2 særkullsbarn? La oss si man eier en bolig til 4 millioner,og mor/far til barna dør. Særkullsbarna ønsker arven,og skriver ikke under at stemor/far kan sitte i uskifte.. Anonymkode: 2980d...169
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 Jo de kan skulse bort verdien på boligen og la det gå til forfalls.. mye kan skje på 10, 20, 30 til den andre part dør... Anonymkode: 17fbc...1ff 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #19 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo de kan skulse bort verdien på boligen og la det gå til forfalls.. mye kan skje på 10, 20, 30 til den andre part dør... Anonymkode: 17fbc...1ff Det er klart, men vi er begge fra Oslo og kjøper i dette området. Det er snakk om 5-roms bolig i Oslo sentrum vest. Du kunne latt townhouse av denne typen forfalle fullstendig, og du får fortsatt en formue for det om du vil selge. Dersom min mann vil selge når jeg er borte, så skal jo arven i så fall realiseres. Om markedsverdien synker generelt er også utenfor vår kontroll. TS Anonymkode: f2025...88c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #20 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal man klare å kjøpe ut 2 særkullsbarn? La oss si man eier en bolig til 4 millioner,og mor/far til barna dør. Særkullsbarna ønsker arven,og skriver ikke under at stemor/far kan sitte i uskifte.. Anonymkode: 2980d...169 Om boligen koster 4 mill bør man klare å ha den nedbetalt når man er «eldre». I så fall kan en ta opp lån, både vanlig lån og lån som gjør at banken tar over boligen ved eiers død. Da er jo uansett boligen 50 % nedbetalt + den 1/3 av ektefellens del som kan testamenteres til mannen. Det er jo også mulig å ha livsforsikring som vil kunne bidra noe til dette. Pliktdelsarven er uansett kun 2/3 av verdien. Resten kan testanenteres til nye partner. Har man ikke penger til å sitte med huset, er det en bedre idé å flytte til leilighet/billigere bosted når den andre dør. Anonymkode: fc557...f6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå