AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Vi får bare nei, nei, nei uansett hvor mange ganger og hvor jeg søker... Hvordan skal vi ha håp om å noensinne få et boliglån når vi ikke engang kan få et kredittkort på et par tusen kroner? Det er jo ingen vits engang å spare opp mere egenandel. Jeg er klar over at ingen av oss har veldig mye utbetalt, men det er jo nok til at vi fint greier å spare 17 000 kr (noen ganger mer) i måneden og dermed har mange hundre tusen på sparekonto. Har ingen gjeld, ingen barn, ingen bil, ingen hytte. Hva skal egentlig til for å få et kredittkort? Jeg synes det virker som om "alle" får det uten problemer. Sjekket på Bisnode nå og har 2 av 5 i score der. Anonymkode: 08363...b40
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 Har du betalingsanmerkninger eller har partneren din det? Sikker på at han ikke skjuler noe? Anonymkode: b8ffa...9de 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Jeg trodde folk nesten fikk dem kastet etter seg. Anonymkode: 3979c...fbf 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trodde folk nesten fikk dem kastet etter seg. Anonymkode: 3979c...fbf Ja, dette er mitt inntrykk også, så føler det er noe snusk når Ts ikke får det. Anonymkode: b8ffa...9de 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du betalingsanmerkninger eller har partneren din det? Sikker på at han ikke skjuler noe? Anonymkode: b8ffa...9de Jeg har ingen betalingsanmerkninger og ikke samboer heller, ingen av oss har hatt det noensinne. Jeg har full tilgang til samboers nettbank, altinn, skatteetaten og kredittsjekker og vet det ikke er noen hemmeligheter. Anonymkode: 08363...b40
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg trodde folk nesten fikk dem kastet etter seg. Anonymkode: 3979c...fbf Det var mitt inntrykk også, derfor jeg lurer på hva i all verden som skal til for å få det som vi ikke har. Bortsett fra høy inntekt, selvfølgelig, men det har da ikke alle andre heller og vi er jo ikke akkurat fattige heller. Vi har drøyt 580 000 i samlet inntekt i året. Fast inntekt begge to. Anonymkode: 08363...b40
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 Hvor stor ramme har dere søkt på? Anonymkode: 58dba...cbb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det var mitt inntrykk også, derfor jeg lurer på hva i all verden som skal til for å få det som vi ikke har. Bortsett fra høy inntekt, selvfølgelig, men det har da ikke alle andre heller og vi er jo ikke akkurat fattige heller. Vi har drøyt 580 000 i samlet inntekt i året. Fast inntekt begge to. Anonymkode: 08363...b40 580 000,- samlet? Og likevel klarer dere både å forsørge dere selv og spare 17 000,- i måneden? Dersom dere har flere hundre tusen på sparekonto så forstår jeg ikke helt hva dere behøver kredittkort til, men dersom dere ønsker dere boliglån en dag så bør dere jo øke inntekten deres. Dere kan jo umulig jobbe 100% begge to. Anonymkode: 92cf0...0d5 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 Jeg fikk kredittkort som student, men har ingen betalingsanmerkninger eller gjeld ut over studielån. Anonymkode: 9223d...225 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 580 000,- samlet? Og likevel klarer dere både å forsørge dere selv og spare 17 000,- i måneden? Dersom dere har flere hundre tusen på sparekonto så forstår jeg ikke helt hva dere behøver kredittkort til, men dersom dere ønsker dere boliglån en dag så bør dere jo øke inntekten deres. Dere kan jo umulig jobbe 100% begge to. Anonymkode: 92cf0...0d5 Enig i dette. Høres meget snodig ut at de klarer seg på 8000 i mnd pr pers. Da lever de jo som skikkelig fattige studenter. Anonymkode: 9223d...225 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Jeg ville ringt banken du vil ha kredittkort fra for å spørre om hvorfor du får avslag. Kanskje det kan hjelpe å sende over siste lønnslipp for å vise at du har inntekt. Anonymkode: c80d2...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Sjekket på Bisnode nå og har 2 av 5 i score der. Kjenner ikke Bisnode sin modell men 2 av 5 høres lavt ut og kan være årsaken. Lav lønn er en faktor. Anonymkode: 1ac0d...47a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Jeg får kredittkort kastet etter meg, har aldri tatt noen i bruk og har måttet be banken fjerne de flere ganger da jeg ikke engang har søkt. Får derimot ikke mobilabonnement med binding fordi jeg er student uten fast jobb 😛 Anonymkode: abed2...187 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 Den samlede inntekten til husholdningen er jo relativt lav til å være for to personer i full jobb? Under 600 000, betyr under 300 000 pr person. Lav inntekt kan derfor være en årsak. Dere søker jo ikke som en enhet, men hver for dere. Et kredittkort utstedes som regel i én person sitt navn, og denne ene personen er juridisk ansvarlig for gjelden som påløper på kortet. Det hjelper altså ikke særlig mye å si "jamen jeg har jo samboer også". Han er ikke ansvarlig for gjelden du pådrar deg på dine kredittkort. Samme om han har ett kredittkort i sitt navn, du er ikke ansvarlig for det selv om dere er samboere eller gifte. Anonymkode: bea5e...b25 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Jeg fikk det som singel fattig student. Norwegian sitt kredittkort, 20.000 i ramme. Bruker det til å handle alt på det (mat, møbler etc nå som jeg ikke er singel eller student lengre) og betaler ned fullt hver måned. Syns det er rart at dere med ok inntekt ikke får. Anonymkode: f05d3...c4d
nurd Skrevet 15. mai 2021 #16 Skrevet 15. mai 2021 Jeg hadde brukskonto i DNB, men den er tydeligvis slettet da jeg ikke har brukt den. Har i hvertfall ikke fått tilsendt nytt bankkort. Det jeg derimot fikk tilsendt nylig var kredittkort. Så den kontoen er tydeligvis i bruk. Nå er det jo strengere krav før man kan få innvilget lån uten sikkerhet. Jeg har lest det kan påvirke negativt om man har flyttet mye, men vet ikke om det stemmer. Det jeg mistenker er antakeligvis at lønnen er lav, likevel merkelig dere ikke har fått innvilget 5000-10000 kr, som er de minste summene. Hvor gamle er dere? Det spiller jo litt inn. Mulig det går an å kontakte bankene dere har søkt om kredittkort hos, for å høre hva det er som gjør at dere har så dårlig kredittscore? Her kredittkortinfo.no/nyttige-tips/ kan du lese mer om innvilgelse av kredittkort og tips før man søker, kanskje du finner svar der? Hvor mange steder har dere søkt om kredittkort?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #17 Skrevet 15. mai 2021 Hva skal du med kredittkort hvis dere har 17.000 i pluss hver måned? Har du snakket med banken? Jeg fikk først avslag pga arbeidssituasjon, snakket med banken og forklarte situasjonen. Fikk da godkjent, men fikk mindre kreditt enn jeg opprinnelig søkte om. Anonymkode: a473a...b31
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Hva skal du med kredittkort hvis dere har 17.000 i pluss hver måned? Anonymkode: a473a...b31 Det kan da være mange grunner til det, rentefritt lån, bonuser, reiseforsikring (i normale tider) etc. Jeg har selv romslig økonomi og flere kredittkort. Det er jo heller de med dårlig økonomi som ikke bør ha det. Anonymkode: 365ad...15b 3
Million Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva skal du med kredittkort hvis dere har 17.000 i pluss hver måned? Har du snakket med banken? Jeg fikk først avslag pga arbeidssituasjon, snakket med banken og forklarte situasjonen. Fikk da godkjent, men fikk mindre kreditt enn jeg opprinnelig søkte om. Anonymkode: a473a...b31 Kredittkort fra ulike kortutstedere kan ha flere fordeler, bonuser og slikt. Poeng hos Trumf for eksempel, bonus hos Coop, opparbeidelse av bonuspoeng hos Norwegian (men disse kan i motsetning til Coop og Trumf ikke tas ut i kontanter, men må brukes hos Norwegian til reiser etc), ja, det kryr av kort på markedet med ulike fordeler og rabatter. Så lenge man har stålkontroll på økonomien og vet hva man gjør, er kredittkort kun en fornuftig ting å bruke. Man betaler da selvsagt ned hele saldoen på fakturaen hver måned, og utsetter ikke deler av den. Da koster det ikke en krone å ha det kortet. I alle fall er alle kredittkortene mine fakturagebyrfrie og fri for årsgebyr også. Renter løper på det beløpet man eventuelt utsetter og deler opp til senere måneders betaling. Og DET er ikke å anbefale! Da blir det dyrt. Saken er at når man bruker kredittkort, må man være sikker på at man har penger i bakhånd til å betale HELE fakturaen når den kommer måneden etter. Jeg for eksempel, fører alltid over samme beløpet jeg har handlet for på kredittkort, til regningskontoen min. Så bruker jeg kredittkortet 5 ganger en måned, gjør jeg 5 overførsler fra brukskonto til regningskonto i nettbanken min. Dermed står det 100% sikkert og garantert nok penger til kredittkortfakturaen når den kommer, og den blir betalt i sin helhet. Hver gang. Det er et velkjent råd fra økonomiske eksperter å alltid betale med kredittkort på nett, da står man sterkere beskyttet ved svindel etc. Jeg bruker ALDRI bankkortet mitt til å betale med på nettet. Endret 16. mai 2021 av Million 1
Jdz Skrevet 16. mai 2021 #20 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva skal du med kredittkort hvis dere har 17.000 i pluss hver måned? Anonymkode: a473a...b31 Det er en utbredt misforståelse blant nordmenn at kredittkort er for folk som er blakke. Det er da man absolutt ikke bør ha kredittkort. Har man orden på økonomien er det bare fordeler ved å betale med kredittkort, så lenge man gjør opp på forfall selvsagt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå