Gå til innhold

Hvordan vil du vaksineprioriteringen skal være i siste gruppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tankeeksperiment! Hvis du var helseminister for en dag og bestemte hvordan vaksinene skulle prioriteres for aldersgruppen 18-44 år. Hvem skulle fått først og sist. Si gjerne hvilken gruppe du tilhører også. 

Jeg begynner: 

1. Barnehagepersonell (de har ikke mulighet til å bruke maske, holde avstand og de får masse kos, snørr og tårer fra de små)
2. Lærere (må også omgåes barn og unge som ikke forholder seg til smittervern)
3. Taxisjåfører, bussjåfører
4. Folk som jobber i bar, restaurant, butikker
5. Folk som har barn i bhg/skolealder (siden de ikke vaksineres og kan dra med seg smitte hjem)
6. "annet helsepersonell" som tannleger, fysio, kiropraktor, osteopater osv som har 1 til 1 kontakt med mennesker tett på. 
7. Resten; eldste først og yngste sist

Tror jeg.. kan hende det er noe jeg ikke har tenkt på, eller at jeg endrer mening etter innspill fra andre. Jeg er selv i gruppe 5 av disse, så jeg prioriterer ikke meg selv først. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Omo skrev (3 minutter siden):

Tankeeksperiment! Hvis du var helseminister for en dag og bestemte hvordan vaksinene skulle prioriteres for aldersgruppen 18-44 år. Hvem skulle fått først og sist. Si gjerne hvilken gruppe du tilhører også. 

Jeg begynner: 

1. Barnehagepersonell (de har ikke mulighet til å bruke maske, holde avstand og de får masse kos, snørr og tårer fra de små)
5. Folk som har barn i bhg/skolealder (siden de ikke vaksineres og kan dra med seg smitte hjem)
6. "annet helsepersonell" som tannleger, fysio, kiropraktor, osteopater osv som har 1 til 1 kontakt med mennesker tett på. 

Tror jeg.. kan hende det er noe jeg ikke har tenkt på, eller at jeg endrer mening etter innspill fra andre. Jeg er selv i gruppe 5 av disse, så jeg prioriterer ikke meg selv først. 

Tror jeg sier meg enig med dette, de lister ganske opp greit de som er mest eksponert først, og så fra eldre - yngst i siste gruppe. Det er også greit, siden alder er den største predikatoren for sykdomsutvikling på gruppenivå alt annet likt mellom individene. 

• Liker 2
Skrevet
Omo skrev (1 time siden):

Jeg begynner: 

Alt av helsepersonell

Studenter og ungdommer 

Barnehageansatte og lærere på barneskole

Lærere på ungdomsskole og videregående

Folk i servicebransjer og transportbransjen

Yngste først og deretter eldre av resten

• Liker 3
Skrevet

Ønsker at de som er veldig redde får den raskt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns de bare skal åpne bestillingsboka for gruppen «friske folk mellom 18 og 44» og så er det bare å finne seg en time.

De reddeste vil være kjappest ute, og så fordeler resten seg litt her og litt der ettersom det passer for folk, og man får vaksinert litt overalt. Folk som jobber der det er mye folk vil antakelig også melde seg kjapt.

• Liker 5
Skrevet

Spedbarn og gravide først. Så kvinner som planlegger graviditet. Så barn i barnehagealder. Så barn i småskolealder. Så gradvis eldre barn og etterhvert tenåringer/ungdommer. Så må man bare jobbe seg videre oppover i rekkene. 

Det viktige er minst tre doser med vaksine hvert år, slik at man holder seg ajour med en permanent pandemi.

Og hvis man ikke klarer å vaksinere 100 prosent av befolkningen, men kun litt over åtti, kan det gå like ille som det har gått på Seychellene.

Gjest Sirisiri10
Skrevet
Psilocybe skrev (1 time siden):

Spedbarn og gravide først. Så kvinner som planlegger graviditet. Så barn i barnehagealder. Så barn i småskolealder. Så gradvis eldre barn og etterhvert tenåringer/ungdommer. Så må man bare jobbe seg videre oppover i rekkene. 

Det viktige er minst tre doser med vaksine hvert år, slik at man holder seg ajour med en permanent pandemi.

Og hvis man ikke klarer å vaksinere 100 prosent av befolkningen, men kun litt over åtti, kan det gå like ille som det har gått på Seychellene.

Det vil være umulig å vaksinere hele befolkningen med mindre man tvangsvakskinerer. Samt smitten sprer seg selv om man er vaksinert, slik det også står i artikkelen. Ikke aner vi hvor lenge vaksinen varer og hvor godt med tanke på enkelte mutasjoner. Så det blir mye prøving og feiling til vi får en god nok vaksine. 

Skrevet

i din gruppe 6 (annet helsepersonell) har mange alt fått vaksine.  vet om flere fysio som har fått,  selv om de har mer hjemmekontor enn pasientkontakt 

ellers ganske enig med deg.  men tenker at butikk/restauranter kan komme før buss. De har mulighet til mer avstand 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at annet helsepersonell må flyttes opp før alle andre. De jobber mot pasienter og risikogruppene er fortsatt ikke vaksinert. Under 45 med underliggende sykdommer (som gir risiko) er i gruppe 7. Skal denne gruppen fortsatt måtte vente lenge må de i det minste kunne gå trygt til behandling.

Den siste gruppen kan være de over 35 uten underliggende sykdommer som har mulighet til hjemmekontor og ikke har barn. Grunnen er at de skal kunne klare å holde avstand når det er nødvendig, med unntak for egen kohort.

Logisk sett blir vaksinenektere sist. 

• Liker 1
Skrevet

Først alle i risikogruppen fra 18-44.

deretter i puljer ut i fra alder. Starter med de yngste. Synes det er på tide vi prioriterer ungdommen, de har ofret mye det siste året for en sykdom som mest sannsynlig ikke ville gjort dem særlig syk. Det er også de som beveger seg mest rundt i samfunnet nå, så tror det er der vi hadde sett effekten tidligst.

• Liker 1
Skrevet
Pasha skrev (36 minutter siden):

i din gruppe 6 (annet helsepersonell) har mange alt fått vaksine.  vet om flere fysio som har fått,  selv om de har mer hjemmekontor enn pasientkontakt 

ellers ganske enig med deg.  men tenker at butikk/restauranter kan komme før buss. De har mulighet til mer avstand 

På sykehuset hvor jeg jobber er vi mange som fremdeles ikke har sett snurten av en eneste vaksine. Vi jobber på kreftklinikken og treffer svært syke pasienter hver eneste dag.

Og så har vi kollegaer som er på hjemmekontor eller som har kontorarbeid på sykehuset som er fullvaksinert..

Så her er vi mange som enda ikke har fått. Hadde vært interessant å fått tall på hvor mange i helsevesenet med pasientkontakt som er vaksinerte.

Ikke meningen å kuppe tråden men tror faktisk vaksineringen av helsepersonell ikke har gått helt etter boka...

• Liker 6
Skrevet
Salmonella skrev (4 minutter siden):

På sykehuset hvor jeg jobber er vi mange som fremdeles ikke har sett snurten av en eneste vaksine. Vi jobber på kreftklinikken og treffer svært syke pasienter hver eneste dag.

Og så har vi kollegaer som er på hjemmekontor eller som har kontorarbeid på sykehuset som er fullvaksinert..

Så her er vi mange som enda ikke har fått. Hadde vært interessant å fått tall på hvor mange i helsevesenet med pasientkontakt som er vaksinerte.

Ikke meningen å kuppe tråden men tror faktisk vaksineringen av helsepersonell ikke har gått helt etter boka...

Det er betenkelig. Særlig siden gruppe 7 ikke har fått tilbud. Dette er jo pasienter som ofte har behov for både sykehus og annen behandling. Skal de måtte vente så lenge på vaksinen bør i det minste de som skal behandle dem få vaksinen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2ro skrev (6 minutter siden):

Det er betenkelig. Særlig siden gruppe 7 ikke har fått tilbud. Dette er jo pasienter som ofte har behov for både sykehus og annen behandling. Skal de måtte vente så lenge på vaksinen bør i det minste de som skal behandle dem få vaksinen. 

Jeg vet. Vi har klaget til ledelsen på avdelingen men føler oss ikke hørt. Og absolutt ingen vet når neste runde med vaksinedoser kommer.

Jeg tror det rett og slett har gått litt fort i svingene. Og nå så vil ingen svare på kritikken vår.

Vi får bare fortsette å håpe på at vi ikke får smitte inn på avdelingen vår 🤞

Endret av Salmonella
  • Liker 1
Skrevet
Salmonella skrev (7 minutter siden):

Det er min høyest subjektive oppfatning også, det er høyere andel vaksinerte blandet helsepersonell med administrativ funksjon en blandet de som har pasientnær funksjon, men hovedproblemet er jo at det har vært for få vaksinedoser tilgjengelig 

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (5 minutter siden):

Det er min høyest subjektive oppfatning også, det er høyere andel vaksinerte blandet helsepersonell med administrativ funksjon en blandet de som har pasientnær funksjon, men hovedproblemet er jo at det har vært for få vaksinedoser tilgjengelig 

Samtidig ser jeg at friske folk i 30 årene får tilbud om vaksine fra legekontorene sine. Det virker helt tilfeldig.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Snedig skrev (8 minutter siden):

Samtidig ser jeg at friske folk i 30 årene får tilbud om vaksine fra legekontorene sine. Det virker helt tilfeldig.

Ja, hva skjer. De følger jo ikke rekkefølge i det heletatt. 

De med pasientkontakt og de i risikogruppene + samfunnskritiske må få vaksine før de begynner å fordele tilfeldig. 

Men får de vaksinert de i områdene med vedvarende høyt press er det trolig bra for alle. Bare synd at disse er mer skeptiske til vaksinen enn andre. Vet om at enkelte land vurderer å ikke gi trygd til uvaksinerte (vaksinenektere). Uetisk, men det får nok fart på saken om de får gjennomslag.

Endret av 2ro
Skrevet
Salmonella skrev (32 minutter siden):

det er jo helt tragisk 

Skrevet
Apis skrev (23 minutter siden):

Det er vel ikke helt ukjent at toppene i flere organisasjoner har tatt for seg først. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vaksinert innvandrergruppene i Oslo først. Deretter andre i Oslo, om smitten var høy der også. Med de for risiko for alvorlige komplikasjoner først, og de med risiko for smitte neste.

Hele landet har levd med periodevis høye tiltak pga høy smitte i Oslo. Mens mye av resten av landet ikke har hatt smitte. 

Neste var grupper med høy smitte andre steder i landet. 

Så alle disse som har nødvendig arbeid  og reiser, som reiser fra smittesteder, uten å måtte i karantene. 

- Forsvinner smittebærerne, så forsvinner smitten også. 

Etter det risikogrupper for alvorlig sykdom, på steder i landet med mindre smitte. 

(Bor i by med lite smitte)

• Liker 2
Skrevet

Jeg som helseminister vil legge opp til at ektepar/samboere (i gruppen 18-44) får vaksinen samtidig så den ikke roter til ferien helt for veldig mange. Jeg tror årets ferie, selv om det blir norgesferie, er noe mange ser frem til. Derfor får begge ektefeller/samboere vaksine basert på den av de to som havner høyest opp på prioriteringsrekkefølgen.

1) Alt av helsepersonell (inkl. tannlege, fysioterapeut, psykolog mm)

2) Barnehageansatte og lærere

3) Butikk- og restaurantansatte

4) Buss- og taxisjåfører

5) Studenter/unge

...

Sist, når alle andre har fått vaksine) Folk som kan jobbe på hjemmekontor (her havner jeg og mannen min)

• Opprett ny...