Gå til innhold

Hva skal dere barnefamilier I sommerferien? Hva er greit å love barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungene gleder seg veldig til ferie! Vi er bønder, så vi har kun denne ene uka i året hvor vi kan reise bort fra gården. Da er nesten alt eksotisk 😆(jada det er selvvalgt yrke). Har leid oss hytte og båt, og skal fiske, kose oss med god mat og bare ta FRI! Jeg gleder meg vanvittig mye, og det gjør ungene også. Resten av sommeren tar vi småturer på dagtid. Vi telter også hjemme (har jo stor "hage" så vi kan telte i skogen og likevel passe dyra morgen og kveld). Vi bader i elva hjemme, lager trehytte i hagen, og finner på ting hjemme. Sommeren er en fin men travel tid ☀️

Anonymkode: 733d2...1ea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så små barn får heller ikke noe særlig mer ut av utenlandstur enn de ville fått med tur på stranda, overnatting i skogen osv. 

Anonymkode: 7a0bf...63f

For noe reinspikka tøv. TS skriver at barna er 5 og 8 år! Ikke 5 og 8 måneder.

Om du har barn på 5 og 8 år som ikke merker forskjell på små dagsturer til skogen og en feriereise til et annet land, blir jeg bekymret for din omsorgsevne.

Anonymkode: 405c3...d86

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser på hytta i år som i fjor, ingen klager på det heldigvis! 

Anonymkode: 8727d...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Først en kommentar til TS; om barna dine ikke blir glad og fornøyd med tur til Hunderfossen, Dyreparken eller andre passer pga at de har vært der før, tenker jeg at dere foreldre har en jobb å gjøre.

Mine barn er superglad og fornøyd når vi drar på ferie, uavhengig av hvor. Selvfølgelig kan noen steder og ferier være mer spennende og nytt, men gleden er der alltid. Aldri om de klager, heller ikke hun på 13! De er glad vi drar på ferie, og vi alle man er i «ferie modus». Det er stemningen og forventningen. Ikke så mye om hvor og hva. 

Du kanskje skal snakke litt med barna om forventninger, hva ferie faktisk er. At man er heldig at man faktisk kan dra på ferie, og å ha tid sammen som familie. DET burde være det viktigste. Å høre at det å dra på hytten er «hverdagskost» og ikke bra nok som feriemål, er for meg noe jeg håper mine barn aldri føler eller tenker. Jeg vokste opp med å dra på hytta hver ferie. Og husker feriene som noe av det beste med hele barndommen. Aldri tenkte jeg at det ikke var bra nok. Vi hadde helt fantastiske ferier der! 

Vi skal ha base hjemme i år, som i fjor. Vil ikke utsette meg eller barna for mer smitte enn nødvendig, her vi bor har vi knapt merket noe av Covid. Derfor, hjemmeferie. Og barna, 13år og 4,5år har ikke klaget en gang!  Vi skal ha fri sammen også tar vi det derfra. Vi koser oss i hverandres selskap, og trenger ikke å reise bort for å ha en super ferie sammen!

Anonymkode: cfa22...b2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For noe reinspikka tøv. TS skriver at barna er 5 og 8 år! Ikke 5 og 8 måneder.

Om du har barn på 5 og 8 år som ikke merker forskjell på små dagsturer til skogen og en feriereise til et annet land, blir jeg bekymret for din omsorgsevne.

Anonymkode: 405c3...d86

Men i alle dager....  Det ble vel ikke sagt at barna ikke merker forskjell, men de trenger ikke nødvendigvis få mer ut av det.  Mine barn har f.eks. aldri vært spesielt opptatt av sydenturer selv om vi har kost oss masse der, og minnene derfra handler mest om bading og mye is 😄  Det har vi tilgang på hjemme også.  De tingene de husker best og snakker mest om, det er knyttet til teltturer i skog og mark (og en og annen campingplass).  På disse turene har de lært å fiske/ sløye fisk, de har lært å lage dyr av kongler og pinner, lage seljefløyte, jaktet på fine steiner til å lage steintroll el. male på, bygge lavvo osv. Nesten alt blir gøy hvis de voksne engasjerer seg i leken, og hos oss har det vært ekstra stas når vi har lært dem ting som vi drev med når vi var barn 😊  Vi besøkte også av og til bondegårder hvor ungene fikk være med å stelle/ mate dyr, og et par ganger fikk de til og med lov til å sitte på med traktor og "kjøre alene"  Det blir nok aldri glemt 😁

Anonymkode: f0ecd...2ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok hytta. Men de skal få ta med søskenbarn. Da blir det straks mye mer populært. 

Også blir det sikkert kjøpt inn artige leker.

Anonymkode: 24afc...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal en helg til dyreparken og så har vi lovet ungene en tur til Tusenfryd. De er 7 og 4 og har full forståelse for at vi ikke kan dra til Danmark slik vi pleier i år. De har jo levd med restriksjoner en stund de også (bor rett utenfor Oslo), og vet at det er mye vi ikke kan gjøre pga korona og at ting kan stenge ned igjen. Så lenge barn får en forklaring har de overraskende mye forståelse. 

Anonymkode: 325c7...0c0

• Liker 1
Skrevet

Det blir Norgesferie i år også og kanskje en tur til hytta. Vi lover ingenting annet enn is i varme dager. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

Chantielle mod.

Skrevet (endret)

Endret av Cleo88
Skrevet

Eg ville gått for morsomme aktivitetar i nærområdet i sommar, og heller planlagt Legoland i haustferien viss det let seg gjere. Forhåpentligvis er det mindre restriksjonar til hausten, og  det er garantert mindre kø. Legoland midt på sommaren er eit kømareritt....

AnonymBruker
Skrevet

Masse turer på stranden, ridetur, fisketurer, fjellturer, kanopadling... Pluss masse tid til å leke med barna i gata. Er vår plan for sommeren i år som i fjor.

Du må jo ikke si «i år må vi dessverre være hjemme og kjede oss i sommer», men noe ala «i år skal vi kose oss hjemme, med piknik, grilling i hagen, masse tid til å leke med barna i gata, vi skal trene/leke parkour både i skogen og i skateparken, vi skal spikke masse og kanskje vi skal finne en ny spikkekniv til deg? Og hva med et SUP-brett og senom vi klarer å lære å stå på hodet på det?»

Anonymkode: 4e87b...51e

AnonymBruker
Skrevet

Vi er helt ærlige, og sier at man ikke kan planlegge noen ting.

Anonymkode: 627a9...531

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er helt ærlige, og sier at man ikke kan planlegge noen ting.

Kan legge til at jeg forhåpentligvis blir fullvaksinert ila juni, og f.eks i Danmark behøver ikke barn under 15 å vise negativ test om de er med fullvaksinerte foreldre/foreldre med negativ test (ellers har stort sett alt i Danmark krav om negativ test maks 72 timer gammel). Så det kan fort bli Danmark om karantenekravet ved hjemreise endres. Eller Syden 🤷🏼‍♀️ 

Vanligvis planlegges ferie fra tidlig på året her, ferie er en stor greie! Men i år er ungene klar over at ingenting er som vanlig, og plutselig kan det endres. Barn i barneskolealder. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare sagt at vi ikke kan planlegge sommerferien enda.

Anonymkode: 09f5f...f9f

Annonse
Skrevet

Blir vel 2 uker på den ene hytta og 2 uker på den andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan legge til at jeg forhåpentligvis blir fullvaksinert ila juni, og f.eks i Danmark behøver ikke barn under 15 å vise negativ test om de er med fullvaksinerte foreldre/foreldre med negativ test (ellers har stort sett alt i Danmark krav om negativ test maks 72 timer gammel). Så det kan fort bli Danmark om karantenekravet ved hjemreise endres. Eller Syden 🤷🏼‍♀️ 

Vanligvis planlegges ferie fra tidlig på året her, ferie er en stor greie! Men i år er ungene klar over at ingenting er som vanlig, og plutselig kan det endres. Barn i barneskolealder. 

Synes det er tøft å tenke syden med barna i år jeg. Greit at man som voksen evt er vaksinert, men barna kan jo fortsatt bli syke? Og få etterfølger. Mer smitte i utlader evt, dårligere dekning på sykehus osv osv. 

Anonymkode: cfa22...b2b

Gjest Albbas
Skrevet

Sannsynligvis skal vi ingenting... 

Skal ta det på sparket, og erfaringsmessig fra i fjor er det umulig å finne bosted på de populære destinasjonene på sparket. 🤷‍♀️ Campingplassene er fullbooket i lang tid på forhånd. Har lyst til å leie campingvogn, men når det er vanskelig å finne en å leie uten å forplikte seg allerede nå blir det vrient. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...