Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen skade skjedd pr. nå, men jeg har i dag vært og kjøpt en helt ny sykkel til mitt barn på 6 år. Og den koster jo et par tusen kroner. Det jeg er redd for er at denne kan bli stjålet, for tviler på at barnet mitt kommer til å låse den under daglig bruk. Hun er for liten til å sykle til skolen, men hun vil bruke den til venner og "slenge" den fra seg utenfor der, og hjemme da. I den perfekte verden burde hun ha låst den ved hver anledning, men jeg vet at dette ikke blir å skje i praksis. Ikke 12-åringen min klarer dette en gang.

Så da ser jeg for meg scenarioet... At en tyv går inn på tomten vår og stjeler med seg sykkelen på f.eks natterstid. Hva skjer da? Er det noe vits å kontakte forsikringsselskapet og melde inn tyveri da? Eller fungerer sånt kun på ting som låses?

Anonymkode: 970c8...bdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På natten kan du jo sette sykkelen i boden, da. Jeg tror egentlig ikke at noen stjeler barnesykler, de er ikke verdifulle nok.

Anonymkode: de760...1c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På natten kan du jo sette sykkelen i boden, da. Jeg tror egentlig ikke at noen stjeler barnesykler, de er ikke verdifulle nok.

Anonymkode: de760...1c9

Selvfølgelig stjeler de barnesykler også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har mest sannsynlig egenandel på innboforsikringen som overgår verdien og ja, sykkelen må være låst. 

Anonymkode: 553fc...cbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får lære barna å ta vare på tingene sine da! Når de kommer hjem for dagen må de enten låse sykkelen fast i noe eller sette den inn i boden!

Anonymkode: de5a1...0f8

• Liker 1
Skrevet

Ting på være låst eller forsvarlig sikret for å få full erstatning. En på 6 klarer fint å lære å låse, at en på 12 ikke klarer det er bare slurv og latskap.

• Liker 1
Skrevet

De stjeler jo alt så jeg ville ikke tenkt at de ikke gidder å ta den med, de tar det de får tak i nå de først er på et tyveriraid.

Når det kommer til låsing av sykler, sparkesykkel og andre rullende ting så bør jo barna lære fra de er små at det skal låses. Guttungen har ordnet opp i det der selv fra han var siste året i barnehagen. Jeg var jo med men det var han som husket å låse og passe på nøkler og slikt. 

Og nå som fjerdeklassing har han full kontroll på låsing og tyverisikring. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det er for å slippe å tenke for mye på sånt at jeg bare kjøpte barnesykler brukt via finn.no. Har fått barnesykler til grei kvalitet for 300-500 kr. Og så selges de videre igjen noen år senere om de ikke allerede er stålet (skjedde bare en gang). Kanskje måtte jeg fikse bremser og dekk, men ikke mer enn 100-200 kr ekstra for det.

Anonymkode: 0a04d...044

AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi den ene ungen din er for lat til å låse sykkelen, betyr ikke at den andre kan og bør lære det. Det klarer hun sikkert helt fint. 

Anonymkode: 5c7b7...27c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

.............................

Så da ser jeg for meg scenarioet... At en tyv går inn på tomten vår og stjeler med seg sykkelen på f.eks natterstid. Hva skjer da? Er det noe vits å kontakte forsikringsselskapet og melde inn tyveri da? Eller fungerer sånt kun på ting som låses?

Anonymkode: 970c8...bdb

Forsikringen dekker bare låste sykler.  Om den ligger ulåst på tomten nattestid, er det flere enn seks- og tolvåringene som feiler.

AnonymBruker
Skrevet

Opplæring i å låse sykkelen fikk jeg før jeg fikk ta min første sykkel i bruk. Husker godt at jeg øvde sammen med pappa. Samtidig som jeg lærte om hvorfor jeg måtte bruke hjelm. Og hvordan man skulle sykle om det var trafikk på veien, eller fotgjengere. Hver ettermiddag var i med pappa og ryddet hage og oppkjørsel for leker, utstyr og sykler, så var dette i garasjen gjennom natta. 

Selvfølgelig kan 6-åringen lære dette, og det er helt utrolig at en 12-åring ikke har lært det. 

Er det også slik at de stadig glemmer eiendeler rundt omkring. At du må vekke dem for at de skal rekke skole, og passe på at de får med seg lunsj og gymtøy (12-åringen)? 

Du gjør ikke barna en tjeneste om dette er barneoppdragelsen du gir. 

Anonymkode: 06cdc...f4d

Skrevet (endret)

2000 for en sykkel? Du har antageligvis en egenandel på innboforsikringen som overstiger det, så det er ingenting å hente på forsikringen for så billige gjenstander. Hvis jeg ikke husker feil, har jeg en egenandel på 3000.

Småting erstattes altså ikke som regel.

Men ja, jeg støtter de andre som sier at det er dumt av dere å bare la syklene ligge og slenge om natten og når de er ferdige å bruke dem om kvelden. Lås dem da eller sett dem i boden på natten. Det er jo deres eget ansvar å sørge for at tingene deres ikke ligger og slenger så andre bare kan ta dem.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...