AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Det er mange delte meninger rundt dette, og lurer på hva dere mener? Personlig mener jeg man som kvinne bør ha billappen og en jobb før man planlegger graviditet men viktigst av alt, en mann man har kjent i noen år og blitt godt kjent med. Anonymkode: fc0a9...13a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 En trygg og god mann som tar vare på dere. Greit at du er såpass oppegående at du greier deg sjøl og😊 Anonymkode: 7b61e...0c1 6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Tror det aller viktigste er å vite det at man aldri kan planlegge noe som helst i forhold til å bli gravid. Du kan være klar, ha alt på stell, hus, bil, fast jobb, og så kommer kroppen og sier «ha! Det er jeg som bestemmer her». Det aller viktigste å ha på stell er kunnskapen om at man kun har rundt 20% sjanse hver mnd til å bli gravid, og at det fort kan ta mye lengre enn man trodde det skulle. Anonymkode: 99cff...713 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 Trygghet på seg selv og et godt nettverk, det kommer man langt med Anonymkode: e7a2c...c49 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 Har verken lappen eller jobb. Men har vært sammen med samme mann i 15 år, eier stor bolig, stort nettverk og familie i nabolaget. Og ikke minst er vi rik. 😅 Anonymkode: 0e9d3...b2f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 Nettverk! Alt annet ordner seg Anonymkode: 3923b...9d1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har verken lappen eller jobb. Men har vært sammen med samme mann i 15 år, eier stor bolig, stort nettverk og familie i nabolaget. Og ikke minst er vi rik. 😅 Anonymkode: 0e9d3...b2f Lol.. det at du sier at dere er rik, forteller bare hvor umoden du høres ut Anonymkode: fc0a9...13a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Lol.. det at du sier at dere er rik, forteller bare hvor umoden du høres ut Anonymkode: fc0a9...13a Deg om det. Da bør du heller forsøke å sette ord på hvorfor du mener lappen er et kriterium. Stabilt forhold, god økonomi og stort nettverk er ting som er viktigere enn sertifikat. Anonymkode: 0e9d3...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 Du må ha det som trengs for å skape et trygt og kjærlig oppvekstmiljø for barnet og økonomi til å ta vare på det. Om det er alene eller med en mann, om du har bil, fast jobb, utdannelse eller hus er ikke viktig. Anonymkode: e59fe...7e3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 En kropp som er mest mulig klar til 0 gi barnet en god start (ok form, normal vekt, ikke nikotin/rus/unødvendige medisiner), en stabil psyke. En god partner og/eller et godt nettverk. Stabil nok økonomi til å ta vare på familien. Anonymkode: 2ae82...c14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Trygghet og godt forhold til partneren du skal få barn med. Livet tilbyr mange oppturer og nedturer, og mye en ikke kan være forberdt på. Feks vi tenkte at nå hadde vi «alt» før vi fikk barn. Hadde leilighet, bil, begge faste jobber, god buffer, nettverk osv. det vi ikke var forberedt på var at mannen mistet jobben pga korona, var arbeidsledig så pass lenge at bufferen forsvant, at nettverket ikke kunne brukes på samme måte pga pandemien, at en av våre nærmeste familie skulle få alvorlig kreftsykdom, at jeg også var gravid under alt dette og hadde et høyrisiko svangerskap. det er utrolig hva en klarer hvis en har en trygg og god partner Anonymkode: fa948...37a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Hvis man leser alle trådene her på KG om alle de late mennene som ikke bidrar etter fødsel og som tror de kan fortsette sitt vanlige liv i tiden rett etter barnet har kommet til verden, så vil jeg si at det aller aller viktigste er å snakke sammen om slike problemstillinger FØR man får barn. Problemet er jo dessverre at man aldri vet hvordan det blir og det er vanskelig å sette seg i den situasjonen før man er der. Men jeg og mannen hadde mange samtaler rundt «hva hvis». Mannen syns det til tider var å ta litt «sorger på forskudd» men jeg syns det er utrolig viktig å snakke om hvilke forventninger man har til hverandre. tenker som så: om du har lappen eller ikke kommer til å være ditt minste problem hvis du får barn med kolikk som er våken hele natten og bare sover når du beveger deg og du har en mann som mener det er ditt problem alene fordi han må sove om natten fordi han skal på jobb... Anonymkode: 38d02...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man leser alle trådene her på KG om alle de late mennene som ikke bidrar etter fødsel og som tror de kan fortsette sitt vanlige liv i tiden rett etter barnet har kommet til verden, så vil jeg si at det aller aller viktigste er å snakke sammen om slike problemstillinger FØR man får barn. Problemet er jo dessverre at man aldri vet hvordan det blir og det er vanskelig å sette seg i den situasjonen før man er der. Men jeg og mannen hadde mange samtaler rundt «hva hvis». Mannen syns det til tider var å ta litt «sorger på forskudd» men jeg syns det er utrolig viktig å snakke om hvilke forventninger man har til hverandre. tenker som så: om du har lappen eller ikke kommer til å være ditt minste problem hvis du får barn med kolikk som er våken hele natten og bare sover når du beveger deg og du har en mann som mener det er ditt problem alene fordi han må sove om natten fordi han skal på jobb... Anonymkode: 38d02...8a8 Dette er jeg uenig i. Jeg hadde selv en baby som hadde kolikk. Og på nettene var det å kjøre bil, det eneste som hjalp å få babyen til å sovne. Og jeg som var alenemor har 100% avhengig av å ha lappen og bil. Anonymkode: fc0a9...13a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 Vi er vel kommet såpass langt at vi vet at det finnes andre måter å være par på enn kvinne og mann? Jeg kjenner mange som har blitt godt planlagt gravide både som enslig kvinne eller i forhold med en annen kvinne. Selv har jeg blitt gravid uten lappen. Har ingen planer om å ta den, og her jeg bor er det heller ikke nødvendig. Anonymkode: e0758...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi er vel kommet såpass langt at vi vet at det finnes andre måter å være par på enn kvinne og mann? Jeg kjenner mange som har blitt godt planlagt gravide både som enslig kvinne eller i forhold med en annen kvinne. Selv har jeg blitt gravid uten lappen. Har ingen planer om å ta den, og her jeg bor er det heller ikke nødvendig. Anonymkode: e0758...8e5 Hva hvis du får en baby med kolikk hvor ingenting annet enn kjøreturer funker? Hva gjør du da? Anonymkode: fc0a9...13a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 Nettverk er viktigst. Jeg fikk lappen, kjøpte leilighet og fullførte mastergraden etter at jeg fikk barn takket være nettverk. Anonymkode: d1725...128 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Deg om det. Da bør du heller forsøke å sette ord på hvorfor du mener lappen er et kriterium. Stabilt forhold, god økonomi og stort nettverk er ting som er viktigere enn sertifikat. Anonymkode: 0e9d3...b2f Lappen trenger man ikke hvis man bor i en storby. Anonymkode: d1725...128 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva hvis du får en baby med kolikk hvor ingenting annet enn kjøreturer funker? Hva gjør du da? Anonymkode: fc0a9...13a Da kjører du jo ikke bil, fordi du har ikke lappen 🙄 Da finner man jo på andre ting. Vi er mange med kolikkbarn som ikke har hatt bil. Anonymkode: 3923b...9d1 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da kjører du jo ikke bil, fordi du har ikke lappen 🙄 Da finner man jo på andre ting. Vi er mange med kolikkbarn som ikke har hatt bil. Anonymkode: 3923b...9d1 Veldig mange bor ett stykke unna helsestasjon osv hvor det ikke går buss. Feks der jeg bor er det vanlig at det tar 30 min med bil til helsestasjon, og her er man avhengig av lappen. Vekdig mange kommuner er som min. Anonymkode: fc0a9...13a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig mange bor ett stykke unna helsestasjon osv hvor det ikke går buss. Feks der jeg bor er det vanlig at det tar 30 min med bil til helsestasjon, og her er man avhengig av lappen. Vekdig mange kommuner er som min. Anonymkode: fc0a9...13a 😅 Så har du oss som har bosatt oss sentralt, og ikke er avhengig av bil. Hadde du vært rik, hadde nok du hatt råd til bolig litt mer sentralt 🤗 Anonymkode: 0e9d3...b2f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå