Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva andelsleilighet er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å bli klok på hva en andels leilighet er.. 

Jeg ser etter leilighet og ser jo at jeg får veldig mye mer for pengene ved å kjøpe andelsleilighet. 

Det eneste jeg vet er at man ikke kan leie ut boligen?? Men kan man leie ut et rom der hvis man bor der selv? 

Er det noen andre ulemper ved andelsleilighet? Lettere å tape på det eller noe sånt? 

Anonymkode: 975ad...280

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere ulemper, og den største er at styret bestemmer alt, og alt du har lyst på må godkjennes av styret. 

Anonymkode: 7f099...332

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Andelsleilighet er borettslagsleilighet vanligvis. Du eier en del av borettslaget og derfor kalles det også andelsleilighet. Du kan også leie ut boligen dersom vedtektene i borettslaget tilsier det. Du kan også leie ut rom i din egen leilighet, det er det ingen som kan si noe på. Fordelen med andelsleilighet er at det er flere mennesker som deler på utgiftene som går til å drifte bygget og eiendommen. Bor du i borettslag har du et lovpålagt styre som må drive borettslaget på vegne av alle andelseierne. Styret og driften er underlagt borettslagsloven som beskriver hva som er lovlig og ikke lovlig å gjøre i et borettslag. Er styreleder i et borettslag og syns det er en veldig grei og enkel boform der mange deler på felles utgifter.

Anonymkode: 114a8...563

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Andelsleilighet er når du kjøper deg inn i et borettslag. :) Ulempen er at du må forholde deg til borettslaget sine regler, men det er også en fordel at det er regler og at alle andelseiere kan påvirke ved å møte opp og si din mening. En annen fordel er at leiligheter/rekkehus i borettslag ofte er veldig barnevennlige og har ulike tjenester og goder knyttet til seg, som vaktmester, osv og du slipper som regel alt av utvendig vedlikehold. Vi syntes det er veldig deilig å slippe å tenke på det. 

Det er ikke nødvendigvis noe problem å leie ut leiligheten, men da må man sjekke borettslagets regler. 

Anonymkode: 6f7e3...147

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flere ulemper, og den største er at styret bestemmer alt, og alt du har lyst på må godkjennes av styret. 

Det er ikke korrekt. Det er beboerne som bestemmer alt. Det er lover og regler som bestemmer hvilke type saker og forslag som skal stemmes over av andelseierne. Dette er ikke noe som styret bestemmer selv. Styret drifter borettslaget etter borettslagsloven og forholder seg til den. Styre er ansvarlig for å opprettholde den daglige drift og vedlikehold (vedlikeholdsplikten) og står fritt til dette. Styret er folkevalgt og representerer andelseiernes interesser og er personlig ansvarlig for det de gjør. Så nei, det er ikke sånn at styret bestemmer alt. Hilsen styreleder.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke korrekt. Det er beboerne som bestemmer alt. Det er lover og regler som bestemmer hvilke type saker og forslag som skal stemmes over av andelseierne. Dette er ikke noe som styret bestemmer selv. Styret drifter borettslaget etter borettslagsloven og forholder seg til den. Styre er ansvarlig for å opprettholde den daglige drift og vedlikehold (vedlikeholdsplikten) og står fritt til dette. Styret er folkevalgt og representerer andelseiernes interesser og er personlig ansvarlig for det de gjør. Så nei, det er ikke sånn at styret bestemmer alt. Hilsen styreleder.

Styret er ofte «selvvalgt» fordi ingen andre gidder å sitte i styret. Det at styret må godkjenne utleie eller husdyr er et faktum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor man i en blokk med selveierleiligheter så er det også et styre som "bestemmer alt". Som noen skriver så er det ofte greit å ha regler å forholde seg til, om du ikke er av typen som liker å bryte disse reglene da...

Så egentlig er det ikke noen forskjeller, kjøp den du liker, eieform spiller liten rolle.  

Anonymkode: e392c...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bor man i en blokk med selveierleiligheter så er det også et styre som "bestemmer alt". Som noen skriver så er det ofte greit å ha regler å forholde seg til, om du ikke er av typen som liker å bryte disse reglene da...

Så egentlig er det ikke noen forskjeller, kjøp den du liker, eieform spiller liten rolle.  

Altså, jeg er en ung person som liker å høre på musikk og ha besøk og selskap. Jeg er ikke ekstrem. Men orker ikke å måtte gå på tå heller. Vil kunne ha selskaper og kunne ha rom for litt støy. Jeg må kunne leve der jeg bor, men selvfølgelig til en viss grad, det skjønner jeg jo... hvordan er sånne ting i andelsleilighetet fremfor selveie? 

Jeg bor nå i enebolig og har ikke trengt å tenke på sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Joda. Har du selveier, trenger du ikke å spørre styret om lov til å leie ut eller ha kjæledyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Valgt styre begge steder og regler

men i selveie kan du leie ut så lenge du vil

å ikke lage unødig støy er likt på begge steder. Når en bor sammen andre må en ta hensyn 

Anonymkode: cf6e2...7ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, jeg er en ung person som liker å høre på musikk og ha besøk og selskap. Jeg er ikke ekstrem. Men orker ikke å måtte gå på tå heller. Vil kunne ha selskaper og kunne ha rom for litt støy. Jeg må kunne leve der jeg bor, men selvfølgelig til en viss grad, det skjønner jeg jo... hvordan er sånne ting i andelsleilighetet fremfor selveie? 

Jeg bor nå i enebolig og har ikke trengt å tenke på sånt. 

Når det gjelder støy har det ingenting å si om du bor i en andelsleilighet eller selveierleilighet.

Bor man i blokk må man ta hensyn til naboer og hvis du forstyrrer naboene med for mye støy så ringer de politiet uansett om hva slags eierforhold det er. Om du ikke viser hensyn og sender ut nabovarsel blir du uansett upopulær.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Store forskjellen er vel :

selveie har ofte lavere husleie men du har selv ansvar for mye økonomisk ved vedlikehold

borettslag : dyrere husleie fordi en sparer til felles vedlikehold og oppgraderinge 

selveie: du eier boligen

borettslag: du eier en del av borettslaget og har kontrakt på at du har borett til leiligheten du skal bo 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ett fett om jeg velger selveie eller andel? Jeg skal ikke leie ut leiligheten, men veldig mulig jeg vil leie ut et rom. 

Er det noe forskjell i økning av prisene på selveier eller andel ? Tjener jeg mindre i lengden på andel f eks ? 

- ts 

AnonymBruker
Skrevet

Selveierleiligheter er ofte litt dyrere og det er høyere betyr ved kjøp

ofte mindre fellesgjeld 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gebyr ikke betyr

Du må jo bestemme om du kan bære vedlikehold økonomisk selv eller vi spare samme borettslaget

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mye si for deg nei, men jeg vil egentlig si det er tryggere å kjøpe andel, spesielt om det er et veletablert borettslag. Jeg har vært veldig fornøyd med  borettslag jeg har bodd i, alle er borettslag som har blitt drevet godt siden 60-70tallet.  De sørger for at alt vedlikehold og inspeksjoner og sånt blir fulgt opp skikkelig, alt er ryddig og ålreit og om noe går galt dekker ofte borettslaget sin forsikring det. 

Sjekk at det virker som et hyggelig og veldrevet borettslag, dette kan du også spørre megler om. Sjekk hva fellesutgiftene er på og hva de dekker. Sjekk også om det er noen spesielle regler i borettslaget, som feks at dyrehold ikke er tillatt som er dumtnå ikke se før etter kjøp om du har en hund ;)

AnonymBruker
Skrevet

Begge lelighetstyper stiger ca likt i pris. Men om du skal bo kort vil jo det at du betaler mer i dokumentavgift ved kjøp av selveier ha noe å si. 2,5 % av kjøpesum. Om du tenker du skal flytte mye vil det jo bli penger ut av det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...