AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Kan man kjøpe så mye alkoholholdig drikke på uteserveringene så lenge man kjøper et beger med nøtter? Det var nemlig fullt på uteserveringen her i byen. Ingen spiste mat og mange hadde bare nøtter ved siden av glassene. De kan selvfølgelig ha spist eller skal spise etterpå da, men jeg lurer. Noen som vet hva reglene rundt definisjon av matservering er nå? Anonymkode: 53706...ea0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan man kjøpe så mye alkoholholdig drikke på uteserveringene så lenge man kjøper et beger med nøtter? Det var nemlig fullt på uteserveringen her i byen. Ingen spiste mat og mange hadde bare nøtter ved siden av glassene. De kan selvfølgelig ha spist eller skal spise etterpå da, men jeg lurer. Noen som vet hva reglene rundt definisjon av matservering er nå? Anonymkode: 53706...ea0 Jeg tror reglene ble endret da de så hvor enorme mengder matsvinn spiseplikten genererte. Og heldigvis for det. Helt idiotisk at man ikke skal kunne ta en øl uten å måtte kjøpe mat. Anonymkode: a5400...4dc
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Dette står i veilederen på regjeringen.no: "Er det spiseplikt på serveringsstedene? Ja, kravet er at alkohol bare kan serveres til de som får servert mat. Man kan ikke bestille en liten rett og deretter fortsette å drikke hele resten av kvelden. Hensikten er at man skal kunne drikke alkohol i tilknytning til et måltid. Gjesten kan ikke selv ta med mat." Ordningen med spiseplikt har jo fått massiv kritikk pga at den genererer mye matsvinn, men jeg har ikke fått med meg at den har blitt lempet på til tross for kritikken. Det er mulig enkelte kommuner ikke er så nidkjære i tjenesten med å håndheve denne tullete regelen så lenge det ikke blir fyll og bråk på serveringsstedene. Jeg er helt enig i at det er en idiotisk regel og den har gitt mange idiotiske utslag. Strengt tatt burde vel regelen vært at kun steder som har matservering til vanlig får lov til å holde åpne, ikke at pubene kunne lage mer eller mindre kreative løsninger for å få servere alkohol med det resultatet at utallige pølser, pizzabiter e.l. går rett i søpla. Anonymkode: f5361...0ae 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Det defineres ikke fra myndighetenes side hva som går under "matservering", så derfor er det opp til den enkelte bedrift (mulig det finnes kommunale forskrifter også, hvem greier egentlig å følge med i dette virr-varret 😄) Noen steder ser de da sitt snitt til å selge øl kun til hovedretter/ helt måltid slik at de tjener mest mulig. De sikrer seg da også i stor grad at gjestene blir sittende på samme sted og drikke øl i stedet for å rusle videre til neste "øl-stasjon" 😒 Andre steder selger de pølse i brød eller andre mini-retter. Anonymkode: 5cff3...661
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå