Gå til innhold

Hva betyr pandedokument i grunnbokutskrift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lastet ned grunnbokutskrift fra garden jeg er fra. Det er noe som har stor verdi, og som min far stadig hinter om at en av oss unger skal ta over en gang, så han kan flytte til en mindre leilighet. Det er etterhvert nå fallretter på gården knyttet til et kraftverk som snart er i drift, og som dermed betyr ekstrainntekt i mange år fremover. 

Faren min tok over gården noen få år etter bestefaren min døde.  Min mor, som nå er skilt med far, har alltid sagt at faren min ikke har noe lån på huset. 

Men faren min har drevet noe ENK tidligere og litt aksjespekulering som ikke gikk så bra og har vært skyldig penger. Han gikk en stund arbeidsledig rundt 2007-2008. Jeg ryddet loftet for ikke så lenge siden og fant gamle brev og dokumenter der det ble tydelig for meg at pappa slet veldig økonomisk, her snakker vi mange mange brev med purringer og inkassovarsel. Heldigvis fikk han seg fast jobb en stund etter og han har hatt stabil inntekt de siste 10 årene.

Når jeg ser i grunnbokutskriften ser jeg derimot at det står dette fra 2008: 

Pandedokument

Beløp: 1,2 mill

Pantehaver: Bank

Er dette noe som står i grunnboken også man har vanlig boliglån, eller betyr dette rett og slett at pappa er skyldig mye penger og at banken har krevd 1,2 av eigendommen for skyldig gjeld, som antageligvis ikke er boliglån? 

Hva slags konsekvenser har dette isåfall for eventuell overtakelse?

Betyr dette at dersom faren min plutselig faller fra, og vi skal fordele arv/verdier, så kan man ende opp med å takke ja til gjeld fordi man er uvitende om banken eier noe av huset?

Vil det stå i grunnboken dersom f.eks. denne gjelden nå etter 13 år er nedbetalt, altså vil det at det ikke står noe mer om pantdokument tyde på at det fortsatt er gjeld på eigendommen? 

Skjønner at det enkleste sikkert er å spørre faren selv, men tenker det er vanskelig tema dersom det faktisk er snakk om mye gjeld.

Takker for alle svar!

Anonymkode: 8205a...65e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at det står pandedokumentet to ganger, det skal selvsagt stå pantedokument, så ingen grunn til å kommentere det.

Anonymkode: 8205a...65e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har tatt opp et boliglån på maks 1,2mill. Lånet trenger ikke å ha vært like stort som pantesummen. Lånet er nok ikke helt nedbetalt siden pantet fortsatt står der, evt har han gjort en avtale med banken om at pantet kan bli stående i tilfelle han trenger et nytt lån senere. Hvis der hadde vært inkasso ville det stått utlegg 

Anonymkode: 90198...533

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...