Boffen Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Selger en del saker på finn, har godt over 30 vellykede handler uten problem frem til nå. Solgte nylig noen greier via finn, kjøper ønsket billigste frakt måte som mulig altså konvolutt selv om verdien på varene var godt over 1000 kr. Skrev selv at helthjem / norgespakke ville være trygest med sporing og forsikring men denne personen skulle absolutt ha det sendt som brevpost. Nå 3 uker senere har "hen" enda ikke motatt pakken å ønsker pengene tilbake. Jeg har kvittering på at frimerke er kjøpt samt bilde av konvolutten når den ble levert.... Hvem vill være ansvarlig her?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 Du har jo selv anbefalt sporing, noe kjøper ikke ville betale for. Mener ansvaret da ligger på kjøper. Anonymkode: bf73d...f03 11
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Jeg mener ansvaret her ligger på kjøper siden du klart og tydelig har anbefalt å sende med sporing. Hva det juridiske vil si i denne saken vet jeg ikke. Anonymkode: 2c947...c6f 4
Minya Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 Tipper at kjøper insisterte på ikke-sporbar sending for å kunne si at pakken aldri kom fram og på den måten både ha kaken og spise den. 22
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 Hvor stor var denne pakken? Anonymkode: bf73d...f03
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2021 Er snakk om en liten boblekonvolutt så meget liten.
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2021 Kommer mest sannsynlig til å nekte en eventuell tilbakebetaling så får "hen" kjøre sak....
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 Boffen skrev (Akkurat nå): Kommer mest sannsynlig til å nekte en eventuell tilbakebetaling så får "hen" kjøre sak.... Tror du alle her vil forstå hvem det er om du skriver han eller hun? Anonymkode: 2c947...c6f 2
Morpheus Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 Selger har ansvaret til varen er fremme hos kjøper. 1
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #10 Skrevet 8. mai 2021 Nei tror egentlig ikke det men så er det vel heller ikke så relevant for spørsmålet mitt...
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Morpheus skrev (2 minutter siden): Selger har ansvaret til varen er fremme hos kjøper. Ikke slik jeg tolker loven. Det står tydelig at kjøper har ansvaret så sant at selger har sendt pakken på en forsvarlig måte å kan vise til dette. Så da blir vel spørsmålet om at min anbefaling om å velge forsikring / sporing samt at jeg har dokummentasjon på kjøp av frimerke samt levering av konvolutt er nok... Endret 8. mai 2021 av Boffen
Morpheus Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 Når jeg handler på ebay eller Aliexpress, så får jeg pengene igjen hvis pakken ikke dukker opp, eller innholdet er ødelagt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 Det er selger som har ansvaret om forsending blir borte i posten. Det er altså du som har tatt risiko her, ved å ikke sende sporbart. Ville aldri latt kjøper få velge forsendelsesmåte, om det ikke var vare jeg var innstilt på at kunne gå tapt - eller gå ‘tapt’. Anonymkode: 07868...2fd
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 Boffen skrev (51 minutter siden): Selger en del saker på finn, har godt over 30 vellykede handler uten problem frem til nå. Solgte nylig noen greier via finn, kjøper ønsket billigste frakt måte som mulig altså konvolutt selv om verdien på varene var godt over 1000 kr. Skrev selv at helthjem / norgespakke ville være trygest med sporing og forsikring men denne personen skulle absolutt ha det sendt som brevpost. Nå 3 uker senere har "hen" enda ikke motatt pakken å ønsker pengene tilbake. Jeg har kvittering på at frimerke er kjøpt samt bilde av konvolutten når den ble levert.... Hvem vill være ansvarlig her? Vedkommende har sikkert fått pakken. Men ville ikke ha sporing så vedkommende kunne ha pakke OG pengene tilbake. Ikke tro hva personen sier. Uansett ligger ansvaret på kjøper her nå som ikke ville ha sporing. Anonymkode: 921fe...cf7 1
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #15 Skrevet 8. mai 2021 Morpheus skrev (Akkurat nå): Når jeg handler på ebay eller Aliexpress, så får jeg pengene igjen hvis pakken ikke dukker opp, eller innholdet er ødelagt. Selger selv mye på ebay å de lar alltid kjøper vinne, men de følger heller ikke norsk lov. Norsk kjøpslov sier at: Grunnen til at frakten kan være kjøpers og ikke selgers ansvar, ligger i når varen anses å være levert. Ifølge kjøpsloven er varen levert når selgeren gir den til Posten. Dermed har selgeren gjort det han skal, salget er ferdig og selger trenger ikke bekymre seg for hvordan pakken klarer seg videre. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 Morpheus skrev (11 minutter siden): Selger har ansvaret til varen er fremme hos kjøper. Det stemmer ikke om man selger som privatperson. Da har kjøper all risiko. For firmaer er det selger som har ansvaret. Anonymkode: fe7ca...3c3 2
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #17 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er selger som har ansvaret om forsending blir borte i posten. Det er altså du som har tatt risiko her, ved å ikke sende sporbart. Ville aldri latt kjøper få velge forsendelsesmåte, om det ikke var vare jeg var innstilt på at kunne gå tapt - eller gå ‘tapt’. Anonymkode: 07868...2fd Det er iallefal feil
Kala Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Kjøp mellom to private reguleres av kjøpsloven. I dette tilfellet anses pakken som levert når selger har levert pakken til sending. Det ville også vært urimelig at selger skal bære risikoen når kjøper har bestemt type leveranse, uten sikring. se kjøpsloven paragraf 7 (2) for sendekjøp «skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet». Se også paragraf 12 risikoen går over til kjøper når tingen er levert. Kjøpers Betalingsplikt faller ikke bort når risikoen har gått over på kjøper, og tingen går tapt pga forhold utenfor selgers kontroll, jf. kjøpsloven paragraf 13 Endret 8. mai 2021 av Kala
Boffen Skrevet 8. mai 2021 Forfatter #19 Skrevet 8. mai 2021 Kala skrev (1 minutt siden): Kjøp mellom to private reguleres av kjøpsloven. I dette tilfellet anses pakken som levert når selger har levert pakken til sending. Det ville også vært urimelig at selger skal bære risikoen når kjøper har bestemt type leveranse, uten sikring. Riktig dette er slik jeg selv tolker reglene. Men da blir spørsmålet om min argumentasjon med at kjøper ønsket usporbart samt bilder av konvolutt / kvittering av frimerke vill være god nok dokumentasjon på at det ikke lenger er mitt problem men kjøpers.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #20 Skrevet 8. mai 2021 Kan TS dokumentere at pakken er sendt er dette kjøpers ansvar. Anonymkode: 90fbb...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå