Gå til innhold

Trenger tips til lørdagsmiddagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjørt oss fast i lasagne, pizza, taco, gryteretter.. 

Hva spiser dere som kosemat? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere barnefamilie eller kun voksne?

Når vi er kun oss voksne spiser vi ofte ost-/spekefat, loff m/reker eller krabbe, italiensk pizza, blåskjellpasta eller entrecôte.

Med barna blir det gjerne sushi, biff-/kyllingsnadder, hjemmelagd kebab(super avveksling fra tacoen), hamburger eller bakt potet m/masse tilbehør.

Også griller vi når det er vær til det😊

• Liker 1
Skrevet

Vi er voksne med 2 ungdommer i slutten av tenåra, sikkert derfor den faste menyen som går igjen. Nå er tiden moden for å komme oss litt videre 🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

I dag er det ferske sjøkreps med foccachia, dill og aioli. Forrige lørdag hadde vi tataki med fennikelsalat (rå laks og tunfisk). Fremover blir det gjerne mer grillmat, gjerne kylling med halloumni- og spinatfyll. Lammebog med gresk salat og tatziki. Helside av laks med potetsalat. 

Om vi virkelig føler for TV mat lager vi kyllingvinger i airfryer, med grønnsaksstenger og diverse dipp. Sliders med kalveburgere, syltet rødløk, aromasopp, og bbq saus. Lamb kofta med tyrkisk flatbrød, hummus, agurk, tomater. Tapasfat/antipasti som nevnt over er også en gjenganger. 

Når vi er late henter vi take-away sushi, eller indisk. 

Anonymkode: 4202e...a63

• Liker 4
Skrevet

Indisk, sushi og thaimat er fast kosemat her. Det finnes et godt utvalg med glass og halvfabrikata i butikken, så det trenger ikke være take-away selv om man ikke er flink til eller liker å lage mat helt fra grunnen. Jeg er godt fornøyd med utvalget til Santa Maria. Men sataysaus er for eksempel latterlig enkelt å lage selv, samme med sushi egentlig. Kan være morsomt å inkludere ungdommene i matlagingen også og sammen lære seg nye oppskrifter og teknikker.

Grilling er godt om dere har tilgang til uteområde å grille på.

Sjømat er deilig, krabbe og reker. Går kjapt også, er jo bare å dekke på og sette frem så alle kan forsyne seg selv.

Tapas er deilig, meze også.

Et skikkelig speke- og ostefat med diverse tilbehør er alltid godt. 

Breserte oksehaler er en slager på vinterstid.

Skrevet

Tapas med bacondadler, foccacia, reker i hvitløksolje og god spekeskinke gjerne parmaskinke. Rødbeter og fetaost. En annen favoritt er pasta vongole. Biff Rydberg er også en stor hit her i huset. 

Skrevet

Idag skal vi ha kylling i pita med salat og dressing

Skrevet

Vi er barnefamilien med ei på ett. Men på lørdagene spiser vi ofte etter hun har lagt seg. Det varierer veldig hva vi spiser.  Jeg er glad i å prøve nye oppskrifter og følger mye med på matsider på nettet. 
 I dag skal vi ha denne:

https://www.godt.no/oppskrift/7396/enkel-kyllingrett-med-bacon-og-potet

Ellers har kanskje ikke de to siste lørdagene vært så spennende med hhv taco og kyllingsalat 😂.  Lørdagen før det hadde vi kylling og chorizio gryte.

Men vi er også glad i reker, kylling i ulike varianter. Ellers synes jeg det er greit å bruke tid på ulike gryter og ovnsretter (da alt fra indisk, viltgryte til pastaretter, m.m) og lager gjerne opp store porsjoner så vi kan ha rester på mandagen. 

Skrevet

Jeg er voksen og alene, så trenger ikke tenke på andre.
Men typisk lørdagsmiddager her:
- Gratinert nachos (fin vri på taco-middagen)
- Pasta med fløtesaus og spekeskinke
- Ørret med potet og rømmesaus
- Blåskjellsuppe
- Biff med fløtepotet, eller urtebakte poter
- Biffsnadder
- Spekemat, ost og foccaccia
- Finnbiff
- Gryteretter
- Stek av lam eller svin

Fra barndommen hvor vi var to ungdommer så var det ofte
- Biff med ulikt tilbehør
- Kveite med god saus
- Ovnsbakt laks
- Hjemmelaget fiskegrateng
- Finnbiff
- Hønsefrikase

Men for øvrig skjønner jeg nesten ikke at man kan bli lei gryteretter, det finnes jo hundretusen gryter!
Jeg spiser gryteretter 3-4 dager i uka, og blir aldri lei, det er jo bare variere godt mellom de ulike gryterettene.

AnonymBruker
Skrevet

Våre typiske helgemiddager (2 voksne, en på 13 og en på 17)

Chili sin carne med hvitløksbrød 
Chana masala med kokosris  
Sommerruller med peanøttsaus  Blomkålvinger med dipsaus og potetbåter    En variant av hjemmelagd vegansk burger og søtpotet fries    
Falafel i pitabrød med varierende fyll og hummus 

Anonymkode: 22756...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...