AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Nå virker jo hormonene i spiralen i utgangspunktet ganske lokalt, men jeg er nysgjerrig på hvor stor effekt den egentlig har på hormonbalansen i kroppen. Jeg er nå 29 og begynte på p-piller da jeg var 16, de siste 5 årene har jeg hatt spiral. Så jeg kan jo omtrent ikke huske hvordan det er å være uten hormonell prevensjon. Og som 16 åring er man jo uansett så hormonell at det sikkert ikke er representativt for hvordan ståa er nå. Kan ikke risikere graviditet akkurat nå, så får ikke testet selv helt enda. Derfor lurer jeg på andres erfaringer med å slutte. Ble du mer hormonell gjennom måneden? Humørsvingninger? Mer/mindre forelsket i partner? Sterkere baby ønske? Fysiske endringer? Anonymkode: 4be24...1b8
powerpuffen Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 (endret) Sluttet med hormonell prevensjon etter 8 år med piller fordi jeg ikke følte meg helt vel og slet med enormt lange blødninger. Vurderer nå kobberspiral, fordi jeg trives uten hormoner. Fikk et par kviser her og der, men sexlysten økte betraktelig! Søtsuget ble også betraktelig mindre. Jeg har mer energi. Jeg blør bare i 5 dager nå og blør mindre enn hva jeg gjorde før jeg startet på p-piller som 17 åring. Siste menstruasjon på piller blødde jeg i hele 13 dager. Det er jo helt sykt. Har nå gått 1 1/2 måned hormonfritt. Mensen kom tilbake ganske så nøyaktig på tiden da jeg forventet den. Ingen følelsesmessige forskjeller, ikke noe sterkere babyønske og ingen andre fysiske endringer (så langt). Har skjønt at hormonspiral virker lokalt, så jeg er derfor veldig usikker på om jeg skal gå for kobber eller hormonspiral. Endret 8. mai 2021 av Sprinkle
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #3 Skrevet 9. mai 2021 Jeg mistenkte at hormonspiralen påvirket meg mer enn jeg trodde, og valgte å ta den ut for noen måneder siden. Ingen endring i humør, men jeg fikk åpenbart tilbake mensen og har fått mer sexlyst. Sistnevnte er en skikkelig merkbar endring! Anonymkode: 3bdfe...870
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Følte meg som meg selv igjen! Sexlysten tilbake og jeg ble ikke så avflatet humørmessig. Hadde mirena hormonspiral. Skal ikke ha hormonprevansjon igjen. Anonymkode: e2d27...671 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 Takk for svar! Interessant å høre at dere har følt på endringer. Spesielt humørmessig. Kjenner det sitter langt inne å ta den ut og få vanlig menstruasjon igjen for å se om det kan påvirke humøret. For ikke å snakke om graviditetsrisiko ved kondombruk. 33 minutter siden, AnonymBruker said: Følte meg som meg selv igjen! Sexlysten tilbake og jeg ble ikke så avflatet humørmessig. Hadde mirena hormonspiral. Skal ikke ha hormonprevansjon igjen. Anonymkode: e2d27...671 Hva tenker du å belage deg på for prevensjon senere om du ikke skal ha hormonprevensjon? Anonymkode: 4be24...1b8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har det egentlig bedre med spiral. Å slippe menssøl og hormonsvingningene som følger med. Uten var jeg plaga med pms/ ble ofte tung til sinns og deppa dagene før mens og en topp i sexlyst etterpå. Nå er jeg på det gjevne, det gjør meg ikke noe å være uten hverken den pms greia eller topp i sexlyst etter mens, begge delene kunne være slitsomt. Har sånn passe lyst da 😄 er ikke plaget med mangel på lyst.bare at jeg slipper å ha sex på hjernen og fysisk sug i kroppen et par dager i mnd 😆 Anonymkode: 64de6...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå