Gå til innhold

Linsebrukere: Hva bruker dere til å tørke hendene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Kan ikke huske et slikt råd. Betyr det at man risikerer infeksjon i øyene om man dusjer uten briller, linser og får vann i øynene? 
så lenge vannet i øyet er rent så kan det vel ikke føre til infeksjon???

Det kan føre til infeksjon ja. Vann er ikke sterilt. Det står forklart i linken jeg la til i sted 🙂 

Anonymkode: 726b0...245

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (8 minutter siden):

Kan ikke huske et slikt råd. Betyr det at man risikerer infeksjon i øyene om man dusjer uten briller, linser og får vann i øynene? 
så lenge vannet i øyet er rent så kan det vel ikke føre til infeksjon???

Man bør ikke dusje med linser på nei. 

Anonymkode: feab4...b46

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man bør ikke dusje med linser på nei. 

Så da bør jeg ta av kontaktlinser før hver dusj? Har aldri tenkt over det. Har heller aldri hatt noen infeksjoner 

AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Så da bør jeg ta av kontaktlinser før hver dusj? Har aldri tenkt over det. Har heller aldri hatt noen infeksjoner 

Ideelt sett ja. Du har jo sikkert merket at man kan bli veldig tørr og rød på øyene etter en dusj?

Skrevet

Bruker Lambi tørkerull, det legger ikke igjen papir på fingertuppene.
Jeg brukte et håndkle som loet minst mulig mens jeg bodde et sted jeg fortsatt hadde tørketrommel, men jeg har ikke tørketrommel nå, og vi har også tre katter, noe som gjør at det alltid er en sjanse for at det er kattepels på nyvaska håndklær.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ideelt sett ja. Du har jo sikkert merket at man kan bli veldig tørr og rød på øyene etter en dusj?

Har aldri tenkt over den sammenhengen før 

AnonymBruker
Skrevet

Må nødvendigvis ikke tørke hendene før du setter på linsene, jeg rister bare godt av vannet. 

Anonymkode: fd293...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd at våre fra IKEA loer noe særlig, men så skyller jeg også hendene med linsevann etter å ha tørket hendene. Eventuell lo skylles av når jeg gjør det.

Bruker "evigvarende" linser (den gamle typen som brukes igjen og igjen til de enten forsvinner eller blir ødelagte), og smuss, rusk og annet rart som sitter på linsene når jeg tar dem ut samler seg i linsevannet i linsekoppen over natta. Liker derfor å skylle dem litt med linsevann før jeg putter dem i, og spruter samtidig linsevann på hånda.

Anonymkode: 3441d...bd4

AnonymBruker
Skrevet
Caramelita skrev (På 8.5.2021 den 15.48):

Jeg vasker hendene og rister av meg vannet før jeg tar på meg linser- fungert i 30 år😊

samme her

Anonymkode: fdf8d...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker dere linsebrukere ikke briller i stedet sånn egentlig? Mindre problemer og koster mindre. Ikke er det helseskadelig heller

Anonymkode: 9d6a0...20e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor bruker dere linsebrukere ikke briller i stedet sånn egentlig? Mindre problemer og koster mindre. Ikke er det helseskadelig heller

Jeg bruker briller om jeg bare er hjemme. Men jeg sykler mye og da er linser  mer praktisk og behagelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bruker briller om jeg bare er hjemme. Men jeg sykler mye og da er linser  mer praktisk og behagelig. 

Linser gir kløe og tørre øyne. Ikke mye behagelig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sant, men har fått anbefalt øyedråper som hjelper. Briller dugger når det regner, og så kan jeg ikke ha på solbriller. Må også sies at jeg bruker høreapparat. Har opplevd flere ganger å røske av briller + høreapparat slik at de har havnet på bakken når jeg tar av munnbind, så jeg går heller med linser 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har brukt linser siden jeg var 13, så i 20 år nå. Hadde ikke gjort det om jeg fikk kløe og tørre øyne og av det. Og briller er absolutt helseskadelig, har du prøvd å kollidere med briller på? Og ting som kommer seg på innsiden av brilleglasset kommer ikke alltid ut igjen selv og blir fanget mellom glasset og øyet. Faller du kan brillene knekke og da har du skarpt metall fryktelig nære øynene

Og briller kan fort bli veldig dyrt om man driver med sport eller fortsatt er i vekst 

Anonymkode: db4bd...188

Skrevet

Jeg tørker meg som vanlig med håndkle, har aldri vært noe problem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har nylig lært meg å bruke linser, og fikk klar  beskjed fra optikeren om at man ikke skal  ta på linser med fingrer som er fuktige av vann pga risikoen for infeksjon. 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kontaktlinser-og-vann/

Oi, det viste jeg ikke, altså at man bør tørke hendene først . Tenkte det var både bakterier og lo på håndklær som man burde unngå. Takk for innfo 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo ikke alle som liker å ha brillene i ansiktet hele tiden. Upraktisk når man trener, når det regner, når man bruker solbriller, synsfeltet blir mindre... Mange grunner, også kosmetiske, selv om jeg synes briller ofte ser bra ut.

Anonymkode: 788d7...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...