Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nevn en ting du skulle ønske du visste før du forlot ekteskapet/samboerskapet ditt? Mitt forhold er på randen, og jeg vil gjerne forberede meg så mye jeg kan før jeg går. Vi har barn. 

Anonymkode: 95ccb...4de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært i situasjonen selv. Men basert på venninner er min erfaring at ingen får det likt.

Noen synes ensomheten er overveldende. Andre nyter den fra første stund.

Noen har god kontroll på økonomi og praktiske ting. Andre har lent seg så mye på mannen at alene-tilværelsen blir et mareritt.

Noen utvikler nærmest angst og depresjon av å kun se barna halvparten av tiden. Andre nyter friheten i barne-fri ukene, og tid med barna i disse ukene. Mange opplever desperasjon av å ikke være med barna i begynnelsen, og lærer seg å nyte variasjonen etterhvert. 

Det eneste alle har felles er at de ikke angrer på at de gikk. 

Anonymkode: 55cbe...38f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lest så mye som mulig om samværsavtaler og prøvd å få med så mye som mulig i meklingen på familievernkontoret. Det er så lett for å glemme ting, som kan skape konflikt i ettertid. For vår det handlet det mye om introduksjon av ny partner. 

Fordeling av boet ville jeg tatt med advokat, vi begynte uten og det førte bare til konflikter. Eksmannen ville omtrent ikke gi meg en ting og nektet å betale meg husleie frem til oppgjøret var klart, jeg koblet inn advokat og pipen fikk en helt annen lyd. Jeg fikk det jeg hadde rett på, blant annet husleie. Bare husk at dersom du flytter må du fremme krav om husleie med en gang, det gjelder bare fra du har krevd det, så du kan ikke kreve bak i tid. 

Anonymkode: db4fe...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Fremme krav om husleie? Slik at hvis jeg flytter må han betale meg husleie og hvis han flytter må jeg betale ham husleie? 

Hvordan fungerer dette med å kjøpe ut den ene parten? Jeg vet lite om dette.

Kan jeg komme til å måtte betale barnebidrag ved 50/50 ordning siden jeg tjener litt mer (ca 100 000?)

Anonymkode: 95ccb...4de

AnonymBruker
Skrevet

https://skilsmisse.no/okonomisk-oppgjor-samboere/

Dette er kanskje ikke den mest pålitelige kilden, ikke vet jeg. Det som står der stemmer iallefall, og du får en grei oversikt over det du må tenke på, du finner mye om du googler. 

Den som flytter ut kan kreve husleie av den som blir boende igjen i felles bolig. Dette fordi den som flytter får bokostnader der den flytter, men den må også være med å betale på utgifter til felles bolig. Så det er meget mulig at det som blir husleien og det felleskostnadene blir går opp i opp. 

Det er vanlig at den som blir boende igjen kjøper ut den andre, her ville jeg også ha Googlet. Vi gikk inn med det samme da vi kjøpte huset, så for vår del fikk vi tre takster og tok snittet av de for å bestemme verdien på boligen. Min eksmann betalte halvparten av mellomlegget mellom det vi hadde i lån på boligen og det boligen var verdt nå. 

Anonymkode: db4fe...8ef

Skrevet (endret)

Endret av Cleo88
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mannen som gikk, så jeg var uforberedt. Frik-ukene ble bedre enn jeg hadde sett for meg, koser meg med egne hobbyer og venner. Økonomien gikk også bedre enn jeg trodde, jeg ble sittende med huset og lever greit av utleiedelen. Eksmannen er nok lykkelig, mdn strever økonomisk. Den så vi ikke komme, da han tjener merkbart bedre enn meh

Anonymkode: e84f5...872

Skrevet

Del boet og skriv det ned med en tredjepart tilstede. Få takst. Ha dobbelt opp av alt, så bytte skjer via skole for å redusere på konfliktfylte situasjoner. 

Vi har 50/50 og setter av en sum på en konto vi begge disponerer til vanlige utgifter. Vi kan også «låne» ungene hvis vi vil, og spiser av og til middag, går tur eller feirer barnas bursdag sammen. Begge har nye partnere. Sært for noen kanskje, men det fungerer for oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...