Gå til innhold

Såg folk bedre ut før enn i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Jeg synes at folk ofte ser ganske bra ut på bilder fra 80- og 90-tallet. Synes egentlig de fleste jeg møter ser bedre ut enn gjennomsnittet i dag, på disse bildene. Har det kanskje med kamera å gjøre eller såg folk generelt bedre ut før enn i dag?

Endret av Jaconandersen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk så forferdelig gamle ut før. 20 åringer i 1980 så ut som 40-åringer. 

Anonymkode: a6b0a...59f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke de fleste, men nå er det større sprik. De som er sunne og naturlige i dag ser bra ut, mens man på motsatt side har de som opererer eller injiserer seg skumle eller direkte stygge. Altfor mange kvinner og noen få menn ser helt grusomme ut av denne grunn.

Anonymkode: d530b...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Folk så forferdelig gamle ut før. 20 åringer i 1980 så ut som 40-åringer. 

Anonymkode: a6b0a...59f

I 1980 så de ut som 20 åringer. De som var 20 år da er jo nå 60 og noe av estetikken har de nok tatt med seg. Dermed assosieres en del av det med å være eldre. I kombo med et faktisk ungt fjes gir det inntrykk av å se 40 år ut. Bilder av 20 åringer i dag vil oppfattes på samme måte om 40 år. Samme med omgivelsene, gamle biler, utdatert interiør. Alt sammen gir inntrykk av at dette er noe gammelt. Som påvirker oppfattelsen vår.

Og så har nok kamerakvalitet en mulighet til å få folk til å se yngre ut, fordi fine linjer viskes ut og sånt. I dag har vi filtre, får hadde man dårligere fotokvalitet. Så om man klarer å se forbi det estetiske rundt så vil nok folk se ut som de har færre rynker f.eks.

Anonymkode: 16bb7...ca1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det. Det har muligens med at nå har gjennomsnittlig størrelse økt betydelig. Jenter på 20 har større midjemål enn gutter på samme alder. Befolkningen holder på å få tønnefigur. På 80 og 90 tallet skulle man være slank og sprek, og det var lite fedme blant folk flest. 

Dette påvirker ansiktstrekk, hud osv. Folk spiste sunt, var aktiv og var ute.

Anonymkode: 30cfe...b6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det. Det har muligens med at nå har gjennomsnittlig størrelse økt betydelig. Jenter på 20 har større midjemål enn gutter på samme alder. Befolkningen holder på å få tønnefigur. På 80 og 90 tallet skulle man være slank og sprek, og det var lite fedme blant folk flest. 

Dette påvirker ansiktstrekk, hud osv. Folk spiste sunt, var aktiv og var ute.

Helt enig. Maten var også sunnere før. Mer næring i grønnsakene, og ekte råvarer. Heller ikke samme tilgang på allslags junk.

Anonymkode: 8a222...3c6

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke folk så så mye bedre ut på 80- og 90-tallet, bildekvaliteten som var dårligere, fungerte nok som et slags filter som er nevnt. Synes også mange på 80- og 90-tallet bar preg av røyking og dop, det var jo veldig in med "heroin chic" osv. Folk spiste egentlig ikke så mye sunnere da, fastfood/lettvinne middager var veldig på inntog, og mange matvarer inneholdt veldig mye sukker! Om folk kanskje ikke var like tjukke, så hadde de dårlige tenner 😅

Tror faktisk noe av den økte overvekten nå kommer av at færre røyker, mange som slutter å røyke går opp i vekt. 

Med all filterbruk, fillers, botox, mm. så synes jeg ikke folk er så veldig mye penere nå, men folk var ikke penere før heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvil om at folk så bedre ut før enn nå. De fineste kvinnene levde på 80- og 90-tallet. 

Folk var naturlige, slanke og kledde seg "alltid" pent. Sminke ble brukt med moderasjon, og ellers var det lite kroppspress. Folk var mye mer humørfylte og vennlige. 

I dag har har vi brunkrem i hele trynet, fillers, silikon og løsevipper. Den store majoritet er også overvektig, eventuelt ser ut som bolere på steroider. Samt at man unngår alle folk rundt oss. Snakk om dårlig utvikling på knappe 20 år.

Anonymkode: f3875...962

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Helt enig. Maten var også sunnere før. Mer næring i grønnsakene, og ekte råvarer. Heller ikke samme tilgang på allslags junk.

Anonymkode: 8a222...3c6

Det var faktisk når alle lett produktene kom på markedet folk begynte å legge på seg. Alle var jo redde for fett, og skulle spise fettredusert.

I dag vet vi jo bedre. Sunt fett holder oss lengre mette osv (noe alle burde vite nå 😉, hvorfor kjøper folket fortsatt lett produkter? Er også mer sukker i dem og).

Anonymkode: 9154c...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Vi var smellvakre midt på 80-tallet 🙂. Alltid pent sminket og velkledde 🙂. Litt spøk da, men vi var slanke, ville aldri ha gått ut i joggebukse eller caps, brukte mye stiletthæler osv. Og folk hadde ofte hårfrisyrer etter hva som kledde ansiktsform. Frisørene var dyktige på det. Nå skal jo alle ha langt hår, uansett hårkvalitet og ansiktsform. 

Anonymkode: f6fd2...77e

AnonymBruker
Skrevet

Det som er rart er at folk så bra ut før til tross for at det ikke var så avansert sminke, hudpleie og botox. Vanlige mennesker kan se bra ut bare ved å gi blaffen i bekymringer og stress. Man skulle ikke tro det var mulig nå.

Anonymkode: 20c66...2e1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går litt lenger enn det tilbake i tid, opp til 60-70 tallet, så var folk mye slankere enn i dag. Det som i dag regnes som normalt er jo egentlig usunt og overvekt

Anonymkode: 38cb7...726

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du går litt lenger enn det tilbake i tid, opp til 60-70 tallet, så var folk mye slankere enn i dag. Det som i dag regnes som normalt er jo egentlig usunt og overvekt

Anonymkode: 38cb7...726

Ja, nå er jeg innenfor normal bmi men litt i høyeste laget. Hadde dette vært for noen år siden har jeg vært feit. Jeg vet det godt. Til tross for dette er jeg slankere enn svært mange unge. Det som er vanlig nå var det kanskje bare en eller to av i hver klasse. Det er mer vanlig å være tykk enn tynn. Helt motsatt enn før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...