Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

I går fikk jeg et brev fra Menighetsrådet der det står at siden jeg er registrert som medlem i Den norske kirken, har jeg stemmerett ved menighetsrådsvalget. Men jeg har aldri hatt noe med kirken å gjøre. Er ikke døpt, ikke konfirmert eller noe. Eneste gudstjenestene jeg har vært på har vært skolegudstjenester. Jeg trodde man måtte døpes eller aktivt melde seg inn for å bli medlem, men det stemmer altså ikke. Blir alle automatisk meldt inn når de blir født, eller hvordan fungerer det? Det er i såfall ganske frekt. At kirken mottar penger fra staten for medlemmer som ikke ønsker å være medlemmer, eller medlemmer som ikke engang vet at de er medlemmer.

Blir så sinna på den :frustrert: kirka som tar seg til rette sånn som dette.

Og, forresten, hvordan melder man seg ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en av foreldrene dine er medlemmer da du blir født, meldes du automatisk inn!

Skrevet

Opplevde å melde meg ut for så å finne ut at jeg jaggu var innmeldt igjen uten at jeg visste det.

Gjest Spacegirl
Skrevet
Hvis en av foreldrene dine er medlemmer da du blir født, meldes du automatisk inn!

Ingen av foreldrene mine har hatt noe med Den norske kirken å gjøre. Mamma er katolikk, og pappa er verken døpt, konfirmert eller noe sånt i kirken. Men da får jeg bare melde meg ut ;) . Men det er litt merkelig, for søsteren min er ikke registrert som medlem, selv om vi har hatt akkurat like lite med kirken å gjøre begge to.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom foreldrene dine er medlemm av ett annet trossamfunn meldes du automatisk inn i den norske kirken når du fyller 15, med mindre du aktivt melder deg inn ett annet sted. Nokså frekt ja...

Noen som vet hvordan man enkelt kan skjekke om man er medlem eller ikke?

Skrevet

Jeg har nå sendt en mail til Den Norske Kirke for å sjekke om jeg er i deres register.

Du kan gjøre det her

Skrevet

Takk - da har jeg også sendt mail.

Gjest Spacegirl
Skrevet
Dersom foreldrene dine er medlemm av ett annet trossamfunn meldes du automatisk inn i den norske kirken når du fyller 15, med mindre du aktivt melder deg inn ett annet sted. Nokså frekt ja...

Ja det syns jeg er frekt. Jeg syns de som ønsker å være medlem kan aktivt melde seg inn, og så kan resten av oss få slippe å ha noe med kirka å gjøre.

*irritert*

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Et godt tips er å sjekke om du virkelig er utmeldt en stund etter at du har meldt deg ut, selv om du har fått bekreftelse på at alt er i orden.

Jeg har nemlig tre utmeldingsattester fra den norske kirke. Burde ikke være nødvendig å måtte melde seg ut tre ganger... Og at de attpåtil skriver ut falske attester i hytt og pine! :frustrert:

Skrevet

Tror kanskje jeg også må sjekke om jeg er medlem da - for det vil jeg så aboslutt ikke være.

Skrevet

Nå har jeg og sendt mail. Blir spennende og se om jeg må melde meg ut for tredje gang.

Skrevet (endret)

Man blir ikke automatisk innmeldt selv om en av foreldrene er medlem, men fram til man er 18 år regnes man som tilhørende av DNK hvis en av foreldrene er medl. Er man fremdeles ikke døpt (og dermed innmeldt) når man fyller 18, regnes man ikke som tilhørende til DNK lenger. Da skal du altså ikke stå i medlemsregisteret.

Endret av tuji
Skrevet

Sendte mail i går jeg - og fikk nå svar med bekreftelse på at vi ikke var medlemmer - raskt og greit.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Takk for linken, da har jeg også sendt e-post. :)

Skrevet

Har sendt e-post jeg også. Har meldt meg ut en gang, men det hjelper tydeligvis ikke alltid!

Skrevet

Jeg måtte melde meg ut 2 ganger før de fikk det med seg.

Skrevet

Nå er jeg ikke sikker, men jeg lurer på om det ikke er slik at så lenge dere "bare" melder dere ut av kirken, og ikke inn en annen livssynsorganisajon, så vil kirken fremdeles få støtte for dere. Men det skal jeg ikke si sikkert... Er det noen som vet dette??

Jeg passet iallefall på å melde meg inn ett annet sted, så disse får den statlige støtten for meg i stedet!

Caro

Skrevet

Den såkalte kirkeskatten går vissnok til DNK helt til man ber om at den flyttes til en annen organisasjon (så mye for organisasjonsfrihet). Meldte meg inn i Humanetisk for å få overført min skatt.

Skrevet
Nå er jeg ikke sikker, men jeg lurer på om det ikke er slik at så lenge dere "bare" melder dere ut av kirken, og ikke inn en annen livssynsorganisajon, så vil kirken fremdeles få støtte for dere. Men det skal jeg ikke si sikkert... Er det noen som vet dette??

Caro

Det er helt riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...