Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er min fars førstefødte og i mange år hadde vi ett tett og godt forholdt. Min mor har jeg ingen kontakt med og de ble skilt tidlig. Så fikk min far ny samboer, ikke gift, og de fikk barn sammen. Når hun kom inn i bildet så mistet jeg mye av mitt gode forhold til far og årene etterpå har vært vanskelige og såre. 

Min far har over gjennomsnittet god økonomi og så vidt jeg vet har ikke han og samboer noen avtale seg i mellom. Han vil nå treffe meg for å snakke om fremtiden og arv da han har vært mye syk siste tiden og jeg tror han ønsker å få meg til å signere at jeg sikrer hans samboer. Jeg har ett greit forhold til han pr i dag men jeg føler jeg er ‘utenfor’ hans nye kjærnefamilie. Og jeg er redd jeg signerer noe jeg og mine barn vil tape på og jeg ønsker å sikre deres framtid om jeg kan også.

Hva skal jeg passe på og hva er mine rettigheter? Gruer meg fælt og redd det vil splitte oss enda mer.

Anonymkode: ac13b...7e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er min fars førstefødte og i mange år hadde vi ett tett og godt forholdt. Min mor har jeg ingen kontakt med og de ble skilt tidlig. Så fikk min far ny samboer, ikke gift, og de fikk barn sammen. Når hun kom inn i bildet så mistet jeg mye av mitt gode forhold til far og årene etterpå har vært vanskelige og såre. 

Min far har over gjennomsnittet god økonomi og så vidt jeg vet har ikke han og samboer noen avtale seg i mellom. Han vil nå treffe meg for å snakke om fremtiden og arv da han har vært mye syk siste tiden og jeg tror han ønsker å få meg til å signere at jeg sikrer hans samboer. Jeg har ett greit forhold til han pr i dag men jeg føler jeg er ‘utenfor’ hans nye kjærnefamilie. Og jeg er redd jeg signerer noe jeg og mine barn vil tape på og jeg ønsker å sikre deres framtid om jeg kan også.

Hva skal jeg passe på og hva er mine rettigheter? Gruer meg fælt og redd det vil splitte oss enda mer.

Du og de andre barna har krav på pliktarv på 1 million resten av arven disponerer din far som han vil i et testamente,så det er ikke noe du kan gjøre

Anonymkode: 599d1...158

Skrevet

Han vil sikkert få deg til å skrive under på ett uskifte, noe som tilsier at boet ikke blir oppgjort før etter hennes død. Du trenger ikke å skrive under, det er helt og holdent ditt valg. Da risikerer du at han skriver alt over på henne. Om jeg hadde vært deg, ville jeg hatt «tilbytt» at huset ble uskiftet, men at resten skulle tilfalle deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

noe jeg og mine barn vil tape på

Ved å få noe dere aldri hadde rett på? Man er ikke pliktig å etterlate seg noe. Særlig ikke der det fremstår som å allerede inngå i et budsjett.

Si til faren din at det er hans fulle rett å disponere pengene sine nøyaktig slik han lyster og et eventuell arveoppgjør etter hans død er det aller siste han skal tenke på. 

Etter det reiser du hjem og starter på den jobben som er ditt ansvar. Å skaffe deg dine egne verdier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Møt faren din og hør hva han foreslår. Be om betenkningstid. Tenk nøye gjennom mulige konsekvenser av de ulike valg. Når du har bestemt deg for hva du ønsker å gjøre ber du om en ny samtale med din far. 

Anonymkode: ae34f...d68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

pliktarv på 1 million

Beløpet ble endret ved nyttår og er nå på 15G (ca. 1,5 millioner).

Det finnes dog en overgangsregel. Dersom arvelater i sitt testamente datert før inneværende år har tilgodesett sitt særkullsbarn med 1 million vil dette beløp være gjeldende hvis arvelater dør iløpet av inneværende år. 

Anonymkode: ae34f...d68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Ved å få noe dere aldri hadde rett på? Man er ikke pliktig å etterlate seg noe. Særlig ikke der det fremstår som å allerede inngå i et budsjett.

Si til faren din at det er hans fulle rett å disponere pengene sine nøyaktig slik han lyster og et eventuell arveoppgjør etter hans død er det aller siste han skal tenke på. 

Etter det reiser du hjem og starter på den jobben som er ditt ansvar. Å skaffe deg dine egne verdier.

Der ja. Ventet på at det skulle poppe frem ett lite bedreviter troll. Nå vet du ingenting annet enn det jeg forteller deg i innlegget så pass på deg selv du og gi heller ett skikkelig svar på spørsmålet enn å komme med slik svada. Og jeg har både jobb og verdier, men det betyr ikke at jeg skal gi avkall på rettighetene mine. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Antakeligvis skal han be om at du skriver under på at hun sitter i uskifte, slik at hun ikke må flytte og selge etter hans død. Det er jo en ganske rimelig forespørsel, som de fleste foretar i slike sammenhenger. 

Dersom du ikke vil, kan det godt hende han reagerer med å sette hele boligen over på henne mens han er i live. Sånn sett er det gunstigst at du er fleksibel. 

Du og deres felles barn vil uansett arve minimum pliktdelsarv, antakeligvis mer.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

rettighetene mine

Du skal hedre din mor og din far.

"Rettighetene" faktisk... Denne tråden burde du faktisk vise til din far. Så får han ihvertfall se en ekte gribb på nært hold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (46 minutter siden):

Du skal hedre din mor og din far.

"Rettighetene" faktisk... Denne tråden burde du faktisk vise til din far. Så får han ihvertfall se en ekte gribb på nært hold.

Hedre min mor og far faktisk... i 2021 har vi vel lært såpass at selv om en har fått barn til verden så er en nødvendigvis ikke mor og far. Få deg en hobby og ikke plag andre som ønsker seriøse svar. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...