Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ble ferdig utdannet siving før jul, med C i snitt. Jeg har karakterer over "hele fjøla", dvs. nesten like mange D som B, og E som A, samt endel C. Likevel mest relevante fag jeg har gode karakterer i, og dårlige de først åra.

Ble litt inspirert av den andre tråden med "ville du valgt C- eller B-student". Så ut til at mange definitivt ville valgt den med best karakterer. Søkte på to jobber nylig, men fikk avslag på begge, og merker jeg synes det virker litt håpløst.

Kunne derfor tenkt meg å høre historier fra C-studenter som har fått relevante jobber, og som klarer seg godt i jobben. 

Hvordan gikk dere fram? Har dere noen gode tips?

Anonymkode: 636d5...305

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du gått på ntnu? Har du relevante verver eller internships på CVen?

Anonymkode: 1fb47...b80

AnonymBruker
Skrevet

ja, har hatt tre sommerjobber i tillegg til flere frivillige verv..

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at de ser så mye på karakterene da jeg har fått ingeniørjobber.  Husk at det er mange nyutdannede om beinet akkurat nå, og i en del tilfeller foretrekkes ingeniører med fagbrev fremfor de som kun har gått på skole på grunn av den praktiske erfaringen. Er du villig til å flytte på deg? Hvilket fag er du utdannet innen?

Bedriften jeg jobber for søker etter en del folk nå.

Anonymkode: c856d...885

• Liker 3
Gjest byråkrati
Skrevet

Søk på bygda der du ikke har konkurrenter? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har aldri opplevd at de ser så mye på karakterene da jeg har fått ingeniørjobber.  Husk at det er mange nyutdannede om beinet akkurat nå, og i en del tilfeller foretrekkes ingeniører med fagbrev fremfor de som kun har gått på skole på grunn av den praktiske erfaringen. Er du villig til å flytte på deg? Hvilket fag er du utdannet innen?

Bedriften jeg jobber for søker etter en del folk nå.

Virkelig? Ikke for nyutdannede heller? 

Vann-fag, østlandsområdet. Hvilken type bedrift jobber du i?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ut med mastergrad i kjemi fra UiB. Hadde 5 relevante sommer- og deltidsjobber under studiene, samt frivillige og faglige verv. Har C-snitt. Min erfaring er at jobberfaring og gode referanser er gull verdt. 

Anonymkode: c3f85...c2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange tråder skal du lage?

Anonymkode: f0762...0b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søk jobber over hele landet. Det er som regel mindre konkurranse her på "landet". Etter at man har jobbet i noen år bryr de færreste seg om karakterene heller.

Jeg hadde forøvrig ikke spesielt gode karakterer fra universitetet, først og fremst fordi jeg var deprimert de første studieårene. Da jeg fikk min første studierelaterte jobb var de ikke særlig opptatt av vitnemålet mitt, de var mest interessert i å bli kjent med meg som person. Er selv tillitsvalgt i dag og har deltatt på en del intervjuer i offentlig sektor, vi snakker aldri om vitnemålene til folk i intervjuprosessen. Det går utelukkende på om man har fullført utdanning, om tidligere arbeidserfaring er relevant, personlig egnethet og interesse/motivasjon for stillingen. Ikke gi opp! :) 

PS: Om du søker jobber på mindre plasser, sett deg godt inn i geografien! Kan love deg at det blir lagt merke til når kandidatene knapt vet hvor jobben befinner seg. Har opplevd folk som har tenkt at Trondheim, Bodø og Tromsø ligger i nærheten av hverandre. Det gir ikke et spesielt godt inntrykk når kandidaten ikke setter seg inn i slike forhold.

Anonymkode: 46f93...a59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du søkte på TO jobber og du synes det virker litt håpløst? Folk søker på hundrevis av jobber før de får jobb. Markedet er alltid vanskelig for nyutdannede. C er jo et gjennomsnittlig karakter. Hadde det ikke vært jobb for de med C i snitt, ville flertallet av personer med høyere utdanning være arbeidsledige for resten av livet. Søk utenfor Oslo på stillinger som ikke er så "prestisjefulle", så vil du etter hvert får deg en jobb.  

Anonymkode: 0fbf0...65d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Søk jobber over hele landet. Det er som regel mindre konkurranse her på "landet". Etter at man har jobbet i noen år bryr de færreste seg om karakterene heller.

Jeg hadde forøvrig ikke spesielt gode karakterer fra universitetet, først og fremst fordi jeg var deprimert de første studieårene. Da jeg fikk min første studierelaterte jobb var de ikke særlig opptatt av vitnemålet mitt, de var mest interessert i å bli kjent med meg som person. Er selv tillitsvalgt i dag og har deltatt på en del intervjuer i offentlig sektor, vi snakker aldri om vitnemålene til folk i intervjuprosessen. Det går utelukkende på om man har fullført utdanning, om tidligere arbeidserfaring er relevant, personlig egnethet og interesse/motivasjon for stillingen. Ikke gi opp! :) 

PS: Om du søker jobber på mindre plasser, sett deg godt inn i geografien! Kan love deg at det blir lagt merke til når kandidatene knapt vet hvor jobben befinner seg. Har opplevd folk som har tenkt at Trondheim, Bodø og Tromsø ligger i nærheten av hverandre. Det gir ikke et spesielt godt inntrykk når kandidaten ikke setter seg inn i slike forhold.

Anonymkode: 46f93...a59

Enig i at offentlig sektor ikke er så opptatt av karakterer. De er mest opptatt av hvordan du er som person, om du er motivert, hva du har gjort ved siden av studier(jobb, verv osv.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Virkelig? Ikke for nyutdannede heller? 

Vann-fag, østlandsområdet. Hvilken type bedrift jobber du i?

Ikke da jeg var nyutdannet hvertfall! Jeg jobber i en oljeservicebedrift, vi bygger plattformer (både olje- og omformere), arbeider med landanlegg, skip og er nylig begynt på havvind og hydrogensatsing.

Aibel. De har kontorer i Asker så du kan jo sjekke om det er noe relevant. 

AnonymBruker
Skrevet

Økonomisjef her, med middels god bachelor. Har gått litt utradisjonelle veger mtp. erfaring, dvs. litt forskjellig. Regnskap, bank, innkjøp, controller, tilsammen 10år før nåværende jobb. Får alltid feedback på at det er interessant fordi man kan se ting fra forskjellige sider. 

Anonymkode: 8e4da...2d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jurist med C-snitt, på grensen til D (har 2,6 og grensen er 2,5). Jeg måtte søke i 10 måneder, men søknadsperioden min startet i slutten av februar 2020, så du kan si det var et visst labert arbeidsmarked. Fikk likevel jobb og er storfornøyd. 

Anonymkode: 0aebd...3b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er en jurist med C-snitt, på grensen til D (har 2,6 og grensen er 2,5). Jeg måtte søke i 10 måneder, men søknadsperioden min startet i slutten av februar 2020, så du kan si det var et visst labert arbeidsmarked. Fikk likevel jobb og er storfornøyd. 

Jobber du i det offentlige? Hadde du mange verv/relevant jobb under studietiden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobba deltid i en bedrift under utdanningen og gikk over til ingeniørstilling så snart bacheloren var i boks. Jeg var en d-student. Privat i oljesektoren i Stavanger. 

Anonymkode: 28646...104

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søkte på en lavere stilling i staten, så søkte jeg meg videre internt etter 1 år. Trikset er å jobbe hardt / imponere sjefen din.

Anonymkode: 74f16...4df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jobber du i det offentlige? Hadde du mange verv/relevant jobb under studietiden?

Jeg jobber i kommunen, hadde verken verv eller relevant jobb under studietiden. Jobbet bare deltid i butikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ut med økonomi-master for et par år siden og startet rett i relevant jobb (stat). Hadde C-snitt fra bachelor til akkurat å komme videre inn på master. På master hadde jeg lignende karakterer som du beskriver i hovedinnlegget, med snitt på litt bedre enn C. Søkte noen få jobber på tampen av studiet, fikk intervju tre steder og tilbud det ene stedet, i Oslo. Det har aldri vært snakk om karakterer på intervju, og at jobbmarkedet er "umulig" for økonomiutdannede har jeg merket lite til. Det gjelder å søke smart, og tenke at selv om det skal være relevant jobb så trenger det ikke være drømmejobben du går rett ut i som nyutdannet. Det er enkelt å bytte jobb når du først får en fot innafor. I starten kan det også være bedre med en relevant jobb du må pendle typ 60min én vei til hvis alternativet er ingen jobb/ikke-relevant jobb nærme der du bor. Avhengig av hvor du bor, så skal du normalt sett ikke så langt ut av byene før antall søkere til stillinger er kraftig redusert.

Anonymkode: b98c5...e78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist med snitt mellom B og C, overvekt av B da så kanskje ikke helt representabel her, men likevel - jeg slet med å få jobb og søkte mange stillinger.. i dag jobber jeg i et av de største firmaene. Dette etter å ha bygget kompetanse andre steder først. Som vedkommende over sier vil nok ikke den første jobben være drømmejobben, men sørg for at den er relevant og tenk på hvordan den er på CVen. Hvem vil være interessert i erfaringen du opparbeider deg der?

Anonymkode: 4aed9...43f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...