Gå til innhold

Livskrise og bv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går igjennom en enormt mye press og hatt en livskrise der noe alvorlig skjedde brått på for familien. Jeg ble helt ute av meg en kveld og ringte rundt for hjelp da jeg var alene med barna. Jeg ble anmeldt til barnevernet fra legevakten. For jeg hadde også drukket noen glass vin med venninne før på kvelden og hadde promille men jeg drikker nesten aldri .  Det var samme dagen og nå har ting ordnet seg og jeg får psykologisk hjelp til å bearbeide alt og støtte fra familien og mannen min. For mannen var ikke der da jeg ble dårlig. 

Bv sa de forstår det har vært ekstremt belastende og det skulle mye til før de tar barna . Men jeg er så redd likevel. Har første møte neste uke. Der de skulle se om saken taes videre eller blir henlagt. 

Anonymkode: 8c493...027

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at du går igjennom en veldig vanskelig tid nå, men det er fint du får hjelp til å bearbeide. 

Det som skjer når barnevernet går inn som en melding, er som du sier, de er pliktig til å gjøre en vurdering om de skal henlegge eller tilby hjelpetiltak til familien. 

Slik du beskriver situasjonen virker Det som du har snakket med dem, og fortalt litt om situasjonen, så du er allerede i dialog. Det er bra. 

Det er ikke sånn at de "tar barna" (akuttplassering) uten videre, da må Det være snakk om alvorlig bekymring for liv og helse for barna, om de blir i hjemmet på tidspunktet. Det høres ikke ut som en slik situasjon slik du beskriver det, og barnevernet er vant til å møte familier som går gjennom vanskelige perioder, så mest sannsynlig har de forståelse for situasjonen og gjør gode vurderinger. De har heller ikke myndighet til å " ta barna" uten å gå gjennom fylkesnemnda og det er heller ikke sånn at det er noe mål for barnevernet i seg selv. 

Så prøv å tenk at det er ikke der din familie er. Det de skal vurdere er om de skal tilby hjelpetiltak. Det er frivillig, du har lov til å takke nei. Men Det kan være lurt å tenke på om du ønsker noe støtte/ hjelp fra barnevernet i denne vanskelige perioden eller om du føler det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 15e5e...9a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke sitte å drikke deg full når du har ansvar for barn, ihvertfall ikke når du er ustabil. Og hvor var din mann oppi dette, hvorfor tok ikke han ansvar? 

Det er godt barnevernet kommer på banen og kan veilede dere. Selvfølgelig tar de ikke barna, men dere bør absolutt få hjelp. 

Anonymkode: 84c3b...9e2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør ikke sitte å drikke deg full når du har ansvar for barn, ihvertfall ikke når du er ustabil. Og hvor var din mann oppi dette, hvorfor tok ikke han ansvar? 

Det er godt barnevernet kommer på banen og kan veilede dere. Selvfølgelig tar de ikke barna, men dere bør absolutt få hjelp. 

Mannen lå alvorlig skadet på sykehuset etter ulykke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen lå alvorlig skadet på sykehuset etter ulykke. 

Og du gikk hen og drakk deg full med ansvar for barn? Skjønner virkelig hvorfor barnevernet kommer inn i bildet her. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du gikk hen og drakk deg full med ansvar for barn? Skjønner virkelig hvorfor barnevernet kommer inn i bildet her. 

Ja det forstår jeg også 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet har vært borti livskriser før, de blir jo koblet på hver gang. En del av deres jobb er jo å se forskjell på isolerte hendelser og hjem som er skadelige for barna. 

Forstår at du er engstelig, men det kommer antakeligvis til å løse seg.

Anonymkode: 7a08f...acf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer sikkert til å løse seg om det var et engangstilfelle.

Men å drikke seg full med barn - mens far ligger på sykehus er virkelig ikke en god strategi. 

Så der må du jobbe litt med hvordan du håndterer stress. 

Anonymkode: d5503...36f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det som at hun tok noen glass vin med en venninne når ulykken skjedde?

Anonymkode: b3c37...eab

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke anmeldt fra legevakten til barnevernet, legevakten sender en bekymringsmelding. Anmeldelser leveres politiet, ikke barnevernet. 

Hvis situasjonen rundt barna ellers er stabil så kommer ikke barnevernet til å ta over omsorgen, alle kan gå på en smell en gang uten at det betyr at omsorgsevnen er varig svekket eller fraværende. Jeg reagerer egentlig mest på at du ikke har familie eller venner du kan kontakte når noe skjer, det hadde vært mer naturlig enn å ringt legevakt og barnevern på kvelden når mannen var i trafikkulykke. Syns også det er rart at du drikker så mye at du mister kontrollen når du er alene med barn, og tydeligvis uten noe som helst nettverk. For øvrig syns jeg det er noe snodig at mannen har blitt alvorlig skadd  i en trafikkulykke, men det er DU som må ha støtte av mannen (ikke omvendt) og får psykologhjelp (burde jo vært han). 

Anonymkode: 7d7d5...5b7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du blir ikke anmeldt fra legevakten til barnevernet, legevakten sender en bekymringsmelding. Anmeldelser leveres politiet, ikke barnevernet. 

Hvis situasjonen rundt barna ellers er stabil så kommer ikke barnevernet til å ta over omsorgen, alle kan gå på en smell en gang uten at det betyr at omsorgsevnen er varig svekket eller fraværende. Jeg reagerer egentlig mest på at du ikke har familie eller venner du kan kontakte når noe skjer, det hadde vært mer naturlig enn å ringt legevakt og barnevern på kvelden når mannen var i trafikkulykke. Syns også det er rart at du drikker så mye at du mister kontrollen når du er alene med barn, og tydeligvis uten noe som helst nettverk. For øvrig syns jeg det er noe snodig at mannen har blitt alvorlig skadd  i en trafikkulykke, men det er DU som må ha støtte av mannen (ikke omvendt) og får psykologhjelp (burde jo vært han). 

Anonymkode: 7d7d5...5b7

Det der er jo bare spekulasjoner.  Hvorfor sier du bilulykke? Det står ingen steder. Jeg har også vært i ulykke og mannen min var mye mer preget enn meg. Jeg husker ingenting.

Anonymkode: 418fa...d25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv i barnevernet, og kan garantere deg at ingen kommer til å bægjere omsorgsovertakelse på bakgrunn av denne ene hendelsen. 

Anonymkode: edaf1...86f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun sa hun hadde drukket et par glass vin med en venninne før dette skjedde. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta med deg noen som støtte (og vitne) i møtet med barnevernet. Personen må (selvsagt) være en du stoler fullt ut på. Og veldig gjerne en som inngir tillit generelt. Det å vise at man ikke er alene, at man har gode folk (ressurser) rundt seg, og at dette er "skikkelige folk" tror jeg vil hjelpe deg. 

Alle kan havne i en livskrise, og møter du et fornuftig menneske hos bv vil de se på helhetsbildet. At du drakk alkohol sammen med venninner samme kveld mannen din havnet på sykehuset kan ikke du lastes for. Ingen planlegger venninnekvelder og vet at det skal skje noe som gjør at mannen havner på sykehuset. 

Anonymkode: dc1dc...a5a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av Cleo88
In Cognito
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Cleo88 said:

Slapp av. Been there, done that. Blir ikke noe styr ut av ett tilfelle men ikke gjør det til en vane kanskje. 

Hadde 0.3 i promille

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bv har lav terskel for å rusteste folk. Så du blir nok bedt om å levere PeTH tester neste halvåret. De legger det frem som frivillig, men det er jo i realiteten ikke det. Det er du som har bevisbyrden på din side. Så hold deg helt unna alkohol fremover. Ikke så mye som et glass vin kan du tillate deg å drikke. 

Anonymkode: 46565...758

Skrevet
On 5/8/2021 at 9:12 AM, AnonymBruker said:

Jeg går igjennom en enormt mye press og hatt en livskrise der noe alvorlig skjedde brått på for familien. Jeg ble helt ute av meg en kveld og ringte rundt for hjelp da jeg var alene med barna. Jeg ble anmeldt til barnevernet fra legevakten. For jeg hadde også drukket noen glass vin med venninne før på kvelden og hadde promille men jeg drikker nesten aldri .  Det var samme dagen og nå har ting ordnet seg og jeg får psykologisk hjelp til å bearbeide alt og støtte fra familien og mannen min. For mannen var ikke der da jeg ble dårlig. 

Bv sa de forstår det har vært ekstremt belastende og det skulle mye til før de tar barna . Men jeg er så redd likevel. Har første møte neste uke. Der de skulle se om saken taes videre eller blir henlagt. 

Hvis din fremstilling er riktig har du nok ikke noe å frykte har selv et familiemedlem som er barnevernspedagog og iallefall I de store byene fungerer ting som de skal i BV Og de følger regler som er satt. Og hvis din fremstilling er riktig tror jeg det er langt frem til det er snakk om omsorgsovertakelse. Så ta det med ro. Bor du på landsbygda med bygdetunet som kommer deg i forkjøpet er jeg ikke like sikker. Bv på landsbygda er skremmende gjerne 2-3 pedagoger som også kjenner alle i bygda og gamle og unge kjerringer som sprer rykter som overdrives. Lenge siden jeg hadde små barn selv men etter alt jeg har lest virker der som det verste stedet man kan skille seg ut ( ikke være A4) er på landsbygda  Rett nok sies det at de stiller mer opp for hverandre, men dette har dessverre en bakside.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bv har lav terskel for å rusteste folk. Så du blir nok bedt om å levere PeTH tester neste halvåret. De legger det frem som frivillig, men det er jo i realiteten ikke det. Det er du som har bevisbyrden på din side. Så hold deg helt unna alkohol fremover. Ikke så mye som et glass vin kan du tillate deg å drikke. 

Anonymkode: 46565...758

De har ikke hvis de følger regelverket lav terskel. Klart hun kan unne seg et glass vin folk som jobber I BV er jo folk som alle andre med sine lyter og problemer. Det som skremmer meg med BV er disse bygdebarnevernet hvor bygdedyret klarer å hause opp noe helt alminnelig til å bli noe svært. Og så sitter de der da de 2-3 ansatte i Bv og får høre diverse usanne og sanne historer på klubb etc.  Nesten alle de grusomme historiene man hører kommet fra slike bygdebsrnevern.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde 0.3 i promille

Hvorfor ble dette målt?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...