AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Jeg har ett barn. Voksent barn. Mannen jeg er kjæreste med har ingen barn. Vi er begge i femtiårene og vil nå flytte sammen. Mitt voksne barn bor hjemme. HVIS kjæresten og jeg ender opp med å gifte oss, vil jo mannen da automatisk bli arving av meg hvis jeg faller fra først. Hvis jeg IKKE gifter meg, vil barnet mitt være enearving og arve alt. Hvor mye av den gjeldfrie leiligheten min vil mannen arve om vi er gifte og jeg dør først? Arver gjenlevende ektefelle halvparten, en tredjedel eller hva? Barnet mitt må altså dele arven med mannen, hvis jeg gifter meg på nytt. Men hvor mye til hver, er spørsmålet. Mannen jeg er kjæreste med eier en egen leilighet, men den er belånt ca 50%. Han har som nevnt ingen barn, og har en søster, en niese og to foreldre i live. Hvis ikke jeg og han gifter oss, vil disse arve han. Men hvis vi gifter oss, vil jeg da arve alt etter han alene, siden han er barnløs? Mye å holde rede på når det er barn og ikke barn og mulig giftermål osv. Noen som vet loven og reglene, enkelt forklart? Anonymkode: a42e1...a35
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 Ektefelle arver 1/4. Resten vil da gå til ditt barn. Dersom han dør først, arver du halvparten av hans netto formue, resten går til hans foreldre, eller eventuelt deres arvinger dersom de har gått bort. Anonymkode: 41653...35b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Dere kan skrive testament. Ville anbefalt dere å gjøre det. Barn må uansett arve minimum en million (til sammen) av foreldrene, ellers står dere fritt til å velge selv hva den ene parten skal arve. Min stepappa har heller ikke barn. Han har søsken, og de har barn igjen. Men pga testament (han og mamma er gift) er det jeg og mamma som arver alt. Mamma og han kan begrense slik at jeg kun arver en million, og så kan de i prinsippet overføre pengene til hvem det skulle være utenom. Anonymkode: ec894...e05
Hvorfor? Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 Anbefaler deg å lese her: Arv når avdøde etterlater seg samboer Arv når avdøde etterlater seg gjenlevende ektefelle 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå