Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal ned 30 kg....appen har anbefalt 2200 kcal pr dag, og et vekttap på 0.5 kg pr uke. Logger alt jeg spiser som sagt, kuttet ut sukker, pasta, ris, poteter og brød. Godteri har ikke vært i hus siden påsken var slutt....gjelder brus også. Drikker kun vann,  ca 2.5 l pr dag. Mye fet fisk, hvitt kjøtt, nøtter og grønnsaker 

Anonymkode: 3ef46...395

Det er så mange kalorier at du bør kunne spise deg mett på sunn mat. Har du vært hos legen å sjekket blodprøver? Det kan være lurt å bruke Fitbit eller tilsvarende for å ha oversikt over forbrente kalorier også. 

Også er det forskjell på sult og sult. Er det av gammel vane, er det fordi du kjeder deg, er det fordi du stresser... Osv. For egen del forveksler kroppen sult og tørst. Sliten med søtsug. 

Anonymkode: 3b184...8af

Skrevet

Tråden er ryddet for daglig kaloriinntak under 1500.

- Matas, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man spiser for lite protein kan kroppen sende sultsignaler fordi den ikke får proteinet den trenger til å opprettholde musklene 🤷‍♂️

Anonymkode: 372ec...f80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 7.54):

Ser at noen lurer på hvordan det kan gå an å leve på bare 1500 kcal, men det handler mye om å velge riktige matvarer.

Hvordan ser kostholdet ut i en typisk uke for en som lever på ca. 1500 kcal og som spiser seg mett hver dag?

Anonymkode: bc786...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært sulten nesten hele tiden og er det fortsatt. Nå er jeg 50 år. Jeg har bare måttet godta at jeg kommer til å være sulten resten av mitt liv. For noen mennesker er det faktisk nødvendig å tåle det å være sulten. Ikke alle føler seg mette av det de spiser. Jeg prøver å tenke på det som noe positivt, at jeg kan glede meg til neste måltid. Og så drikker jeg litt vann eller kaffe eller tar en gulrot eller et eple.

Det viktigste for meg er å legge meg noenlunde mett, ellers er det vanskelig å sove. Derfor spiser jeg lite til frokost og lunsj, for på dagtid er jeg veldig aktiv og glemmer litt sulten. Og så spiser jeg heller masse til middag og kvelds. Jeg spiser vanligvis rundt 2000-2200 kalorier og 1800 kalorier når jeg trenger å gå litt ned i vekt. Jeg har klart å holde meg normalvektig hele livet, men det koster i form av at jeg alltid er sulten. 

Det er likevel noe med å kunne akseptere at det ikke er så farlig å være så sulten. Hver gang sulten kommer over meg tenker jeg på at jeg har ørti år igjen å leve og utallige måltider der jeg kan spise god mat. Jeg behøver ikke spise alt nå. Dette minner jeg meg selv på, for dessverre forteller "hungeren" meg at jeg må spise mest mulig og best mulig NÅ for det kan bli lenge til neste gang. Kroppen min er på en måte innstilt på konstant hungersnødmodus. Merkelig. Jeg har en bmi på 22,5 og spiser variert og hjemmelaget, likevel er det sånn. 

Kanskje har du det også sånn, Ts? Da er sulten i tilfelle mental eller emosjonell og ikke noe fysisk, om du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 722ca...346

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan ser kostholdet ut i en typisk uke for en som lever på ca. 1500 kcal og som spiser seg mett hver dag?

Anonymkode: bc786...519

Jeg har som mål å spise 1600 pr dag.

Frokost: to fullkorns brødskiver eller fire Wasa Frukost fullkorn med go' og mager leverpostei - toppet med agurk. 1 glass laktosefri ekstra lett melk.

Lunsj: to fullkorns brødskiver med smør og roastbiff toppet med agurk eller paprika. 

Snacks: en liten eske rosiner, en håndfull cherry tomater, en gulrot.

Middag: en porsjon kjøtt eller fisk der kjøtt/fisk utgjør 1/4 av tallerkenen og ris/potet/pasta eller brød utgjør 1/4 og 2/4 er rå eller kokte grønnsaker. ca 500-800 kcal. Dette kan være et kyllinglår, eller et stykke fisk, en kotelett. Jeg kan også droppe pasta/ris/potet til fordel for mer grønnsaker og et større biffstykke f.eks.

Kvelds: 1-2 wasa Frukost fullkorn knekkebrød med laktosefri philadelphia eller en halv laktosefri synnøve finden gresk youghurt med bær eller en t-skje honning og et knust wasa frukost fullkorn i.

Som regel ligger jeg på 1.600-1.800 kcal. Jeg går tur for ca 2.000 kcal i uken og samlet med dette kostholdet går jeg ned jevnt og trutt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 22.48):

Skal ned 30 kg....appen har anbefalt 2200 kcal pr dag, og et vekttap på 0.5 kg pr uke. Logger alt jeg spiser som sagt, kuttet ut sukker, pasta, ris, poteter og brød. Godteri har ikke vært i hus siden påsken var slutt....gjelder brus også. Drikker kun vann,  ca 2.5 l pr dag. Mye fet fisk, hvitt kjøtt, nøtter og grønnsaker 

Anonymkode: 3ef46...395

Kutt nøttene.

Anonymkode: ab936...d3c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...