AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Hei. Jeg har begynt å skrive alt jeg spiser og drikker inn i en app for å få mere kontroll. Skal på sikt ned ca 30 kg......opplevd siden oppstart for 2.5 uke siden at jeg er konstant sulten....jeg spiser rett ant kalorier i fht anbefaling i appen, men begynner å bli lei av å være sulten hele tiden......legger meg sulten, står opp sulten, føler sulten gjennom dagen....har mistet 0.7 kg disse ukene.....blr jeg bytte app, eller er maten feil selv om kaloriene stemmer. Spiser ikke sukker, drikker kun vann, prøver å spsie mye grønnsaker, hvitt kjøtt og fisk-kun rene produkter....kuttet ris og pasta helt ut. Anonymkode: 3ef46...395
Tvist Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 Hvor fort har du oppgitt i appen at du vil få ned? Kanskje skru det ned?
Zouk Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men har lest at nok fett spiller en rolle for metthetsfølelsen. (en viss prosentandel av kaloriinntaket bør stamme fra fett. ). Tar dietten din hensyn til det?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 Tvist skrev (18 minutter siden): Hvor fort har du oppgitt i appen at du vil få ned? Kanskje skru det ned? 0.5 kg pr uke Anonymkode: 3ef46...395
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 Her er mitt forslag: Drikk et stort glass vann før hvert måltid Spis hver tredje time og spis frokost innen en time etter at du har stått opp Spis en gulrot eller en annen lavkalori grønnsak (ikke frukt) for å døyve sulten Del tallerkenen din i fire til hvert måltid: 1/4 karbohydrater fra korn (ris, brød, pasta, potet), 1/4 protein (kjøtt, fisk, proteinrike grønnsaker) og 2/4 grønnsaker Når du er sulten men har spist "alt du skal" den dagen eller til det måltidet, vent 30 minutter før du spiser noe mer. Kroppen må få tid til å bli mett. Dersom du fortsatt er sulten etter 30 minutter - spis et knekkebrød med lite kaloririkt pålegg - f.eks. tomater, cottage cheese eller lignende. Du kan også vurdere å justere opp kaloriinntaket f.eks. hvis du forbruker 2.100 kcal pr dag, og har satt 1.600 som mål - endre til 1.800 for en periode til du føler mindre sult. Mine råd er basert på kaloritelling og vanlig kosthold, ikke lavkarbo.
skruf Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 Tror det kan være en tanke å få inn mere sunt fett i kostholdet, likedan at du får i deg nok proteiner. Både fett og proteiner er gunstig for metthetsfølelsen. Mange har fullstendig fettfobi, men kroppen trenger også fett i tillegg til proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Kroppen (og hjernen) trenger fett, så ikke unngå det. Men pass på at du får i det det sunne fettet som f.eks fra olivenolje, avokado, nøtter (usalta), fet fisk (laks, ørret), egg, chiafrø, ost, cottage cheese. Kutt heller ned på raske karbohydrater (som gjør at blodsukkeret går rett til værs og ramler like fort ned igjen), men sørg for å få i deg langsomme karbohydrater som du får fra grove kornprodukter (fiber), linser, bønner, grønnsaker, salat og enkelte fruktsorter. Langsomme karbohydrater gir lav GI (glykemisk indeks), dvs det er gunstig for blodsukkeret ditt. Dvs det gir et jevnt blodsukker. Det blir helt feil å kjøre kroppen så hardt at du legger deg sulten og står opp sulten, da vil du ikke lykkes med vektnedgang på sikt. Du vil gå ned i vekt, men du vil ikke klare å holde vekten nede. Ingen kan leve sånn, du kan ikke gå rundt resten av livet som en asket og å alltid være sulten. Du vil bli slank, men å være konstant sulten gir ikke noe livskvalitet. Du bør heller ikke se på det som en midlertidig slankekur for å gå med X-antall kilo, men ei livsstilendring og et kosthold du skal leve godt med. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 Jeg har det sånn jeg også, skal ikke ned så mange kg jeg da, bare bli mer definert. Har holdt på med kaloritelling i fire uker nå, gått ned over 2kg(fra 61kg). Har aldri spist så lite mat i hele mitt liv, forstår ikke hvordan folk klarer seg på 1500 kalorier på en dag🤷🏼♀️ Jeg trener veldig mye også, så jeg «spiser inn» mye av de forbrente kaloriene hver dag, så snittet mitt ligger gjerne på 1800. Men jeg er SÅ sulten om kvelden, har lyst på ALT! Selv om jeg ikke spiser middag før mellom 17-18(og da har jeg spist lunsj kl 11, det er da vi har mulighet på jobb, er jo skrubbsulten når jeg kommer hjem). Og nå har jeg holdt meg unna sukker i denne perioden også. Får i meg mer enn nok fett(sliter med at jeg overstiger «fettinntaket» hver dag), og alltid nok proteiner. Sliter mer med å få i meg karbs faktisk, den ligger alltid mye under. Bruker Lifesum forresten. Anonymkode: 282c4...b79
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 Drikk proteinpulver i vann. Uten søtning og sukker Anonymkode: 372ec...f80
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har det sånn jeg også, skal ikke ned så mange kg jeg da, bare bli mer definert. Har holdt på med kaloritelling i fire uker nå, gått ned over 2kg(fra 61kg). Har aldri spist så lite mat i hele mitt liv, forstår ikke hvordan folk klarer seg på 1500 kalorier på en dag🤷🏼♀️ Jeg trener veldig mye også, så jeg «spiser inn» mye av de forbrente kaloriene hver dag, så snittet mitt ligger gjerne på 1800. Men jeg er SÅ sulten om kvelden, har lyst på ALT! Selv om jeg ikke spiser middag før mellom 17-18(og da har jeg spist lunsj kl 11, det er da vi har mulighet på jobb, er jo skrubbsulten når jeg kommer hjem). Og nå har jeg holdt meg unna sukker i denne perioden også. Får i meg mer enn nok fett(sliter med at jeg overstiger «fettinntaket» hver dag), og alltid nok proteiner. Sliter mer med å få i meg karbs faktisk, den ligger alltid mye under. Bruker Lifesum forresten. Anonymkode: 282c4...b79 Om du trener mye og spiser 1500 kcal, så får ikke musklene dine nok næring til å vokse og du vil miste både fett og muskler. Om du vil miste bare fett, kan du fortsatt helle inn på med en proteinshake eller to om dagen. Alt etter hvor mye du trener og hvor muskuløs du er En som trener mye trenger kanskje 3000 kcal for å bygge muskler (og vil fortsatt være slank). En som ikke trener trenger 1500 kcal for å puste, bevege seg og andre grunnleggende kroppslige funksjoner. Spiser den mer vil den gå opp i fett fordi kroppen bygger ikke muskler og trenger ikke mer næring. Anonymkode: 372ec...f80
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 Det er ikke farlig å være sulten! Lær deg det. Anonymkode: 467c4...1fd 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 Det går over når kroppen har vendt seg til lavere kaloriinntak. Jeg gikk mye sulten i starten, men sa hele tiden til meg selv at sult er ikke farlig og kroppen har nok å ta av, så det var overkommelig. Anonymkode: 8eb0e...33e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det går over når kroppen har vendt seg til lavere kaloriinntak. Jeg gikk mye sulten i starten, men sa hele tiden til meg selv at sult er ikke farlig og kroppen har nok å ta av, så det var overkommelig. Anonymkode: 8eb0e...33e Gjør det det? 😊 Høres bra ut. Husker kanskje nå at tidligere når jeg har redusert porsjonsstørrelser osv., så blir jeg fortere mett etter en stund, ja.. Får bare holde ut jeg også da. 😊 Anonymkode: 9c393...944
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 Det tok meg nesten en måned før sultfølelsen roet seg ned. Det var noen kjipe dager, men er langt fra like sulten nå Lær deg også å bruke god tid på å spise, minst ti minutter per måltid, gjerne mer. Anonymkode: 17b7d...228
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 Blondie65 skrev (7 timer siden): Her er mitt forslag: Drikk et stort glass vann før hvert måltid Spis hver tredje time og spis frokost innen en time etter at du har stått opp Spis en gulrot eller en annen lavkalori grønnsak (ikke frukt) for å døyve sulten Del tallerkenen din i fire til hvert måltid: 1/4 karbohydrater fra korn (ris, brød, pasta, potet), 1/4 protein (kjøtt, fisk, proteinrike grønnsaker) og 2/4 grønnsaker Når du er sulten men har spist "alt du skal" den dagen eller til det måltidet, vent 30 minutter før du spiser noe mer. Kroppen må få tid til å bli mett. Dersom du fortsatt er sulten etter 30 minutter - spis et knekkebrød med lite kaloririkt pålegg - f.eks. tomater, cottage cheese eller lignende. Du kan også vurdere å justere opp kaloriinntaket f.eks. hvis du forbruker 2.100 kcal pr dag, og har satt 1.600 som mål - endre til 1.800 for en periode til du føler mindre sult. Mine råd er basert på kaloritelling og vanlig kosthold, ikke lavkarbo. Appen har sagt 2200 kcal pr dag. Ut i fra høyden min, vekten min og hvor mye jeg skal ned.... i går manglet jeg 7kcal.... Ts Anonymkode: 3ef46...395
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Appen har sagt 2200 kcal pr dag. Ut i fra høyden min, vekten min og hvor mye jeg skal ned.... i går manglet jeg 7kcal.... Ts Anonymkode: 3ef46...395 Er 2.200 kcal det du skal ligge på for å gå ned i vekt 0,5 kg per uke eller er det basalforbruket ditt?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Appen har sagt 2200 kcal pr dag. Ut i fra høyden min, vekten min og hvor mye jeg skal ned.... i går manglet jeg 7kcal.... Ts Anonymkode: 3ef46...395 Hvis du er skrubbsulten når du spiser 2200 hver dag ville jeg vurdert å endre matvarene du spiser. Feks så gir karbohydrater som pasta og brød en god metthetsfølelse for min del. Anonymkode: 88431...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 2200 kalorier er mer enn de regner en vanlig kvinne skal spise i løpet av en dag. Du bør nok se på hva du spiser og jobbe litt mentalt. Anonymkode: 3b184...8af
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du er skrubbsulten når du spiser 2200 hver dag ville jeg vurdert å endre matvarene du spiser. Feks så gir karbohydrater som pasta og brød en god metthetsfølelse for min del. Anonymkode: 88431...1fe Har kuttet ut pasta og brød.... Anonymkode: 3ef46...395 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #19 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 2200 kalorier er mer enn de regner en vanlig kvinne skal spise i løpet av en dag. Du bør nok se på hva du spiser og jobbe litt mentalt. Anonymkode: 3b184...8af Skal ned 30 kg....appen har anbefalt 2200 kcal pr dag, og et vekttap på 0.5 kg pr uke. Logger alt jeg spiser som sagt, kuttet ut sukker, pasta, ris, poteter og brød. Godteri har ikke vært i hus siden påsken var slutt....gjelder brus også. Drikker kun vann, ca 2.5 l pr dag. Mye fet fisk, hvitt kjøtt, nøtter og grønnsaker Anonymkode: 3ef46...395
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ikke farlig å være sulten! Lær deg det. Anonymkode: 467c4...1fd Ikke farlig, men det er ikke nødvendig å være sulten heller. Jeg tror at de fleste vil falle av en slankekur hvor de aldri blir mette. Ser at noen lurer på hvordan det kan gå an å leve på bare 1500 kcal, men det handler mye om å velge riktige matvarer. Kjenner f.eks mange som mener de spiser mye frukt/grønnsaker siden de stort sett får i seg fem om dagen, men det er ikke mye.... Anonymkode: 6ff9d...5de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå