AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #1 Skrevet 8. mai 2021 Hei, Jeg er i svangerskapsuke 7 bare, men de siste fem dagene har jeg hatt brun utflod. Altså det er en lett blødning av noe slag, men ikke noe rødt friskt blod. Innimellom lysebrunt, og noen ganger litt kaffegrutaktig. Det er lite, og synes hvis jeg tørker meg før vannlating. Samtidig har jeg fått en ekstrem kvalme. Kastet opp, og føler meg skikkelig sjøsyk. Var kvalm i forrige svangerskap også, men ikke i nærheten av så kvalm som nå. Krydderlukter byr meg imot, og siden det er sykt travle dager på jobb så klarer jeg mentalt å holde det i sjakk men når jeg kommer hjem så er jeg så sliten at jeg føler meg handlingslammet av kvalmen når jeg endelig får slappe litt av. Så, det er jo to litt motstridende faktorer ved svangerskap. Jeg er redd for abort pga blødning, og kvalme er jo et godt tegn på at ting står bra til inni magen? Noen som har vært utfor lignende? Er det noe hensiktsmessig å ta blodprøver å måle hormoner så tidlig? Takker for svar, hilsen bekymret Anonymkode: 61777...3a7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #2 Skrevet 8. mai 2021 Hvis du er usikker ringer du legen og ber om hcg tester 👍🏻 Evt kan en ultralyd være noe. En skal kunne se hjerteslag fra ca uke 6 Anonymkode: 2f102...e86
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #3 Skrevet 8. mai 2021 Man kan oppleve at ting ikke står bra til selv om man er kvalm, så oppsøk lege hvis blødningene gjør deg bekymret - uavhengig av kvalmen. Sannsynligvis er det ikke farlig når blødningen er «gammel» og liten, men kvalme i seg selv er ingen garanti. Anonymkode: a230d...73d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #4 Skrevet 8. mai 2021 Har vært gravid to ganger, begge gangene hadde jeg brun utflod I uke 5-9 ca. Første gang var det MA og andre gang var det to hjerteslag i magen, så kan gå begge veier! Anonymkode: 8c2df...525 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #5 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har vært gravid to ganger, begge gangene hadde jeg brun utflod I uke 5-9 ca. Første gang var det MA og andre gang var det to hjerteslag i magen, så kan gå begge veier! Anonymkode: 8c2df...525 Det ble dumt skrevet, mente jo at jeg hadde to små i magen! Og ja du kan måle hcg for å se etter stigning, men burde også kunne se hjerteaktivitet på ul. Lykke til ❤️ Anonymkode: 8c2df...525
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #6 Skrevet 8. mai 2021 Det eneste som kan gi deg svar er en ultralyd. Man kan måle hCG også, og en fin hCG-stigning er selvfølgelig et godt tegn. Men ultralyd er mye sikrere. Det er bra å ha symptomer, men kvalmen gir ingen garantier. Jeg har vært gravid 4 ganger, og var alltid kvalm. Hadde to vellykkede svangerskap og to SA. Anonymkode: efda9...db4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #7 Skrevet 8. mai 2021 Takker for svar og råd! er det vanlig at fastlegen har ultralydapparat eller tenker dere man må bestille time privat? Til du som fikk tvillinger, her er det faktisk mange toegga tvillingpar på morsiden så det er ikke en helt usannsynlig tanke ☺️ fint å høre at det gikk bra å ha sånn blødning over såpass lang tid, trodde fem dager var lenge 😅 Dere som hadde en MA, hvordan oppdaget dere det? Og hvordan gikk dere frem? -TS Anonymkode: 61777...3a7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #8 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takker for svar og råd! er det vanlig at fastlegen har ultralydapparat eller tenker dere man må bestille time privat? Til du som fikk tvillinger, her er det faktisk mange toegga tvillingpar på morsiden så det er ikke en helt usannsynlig tanke ☺️ fint å høre at det gikk bra å ha sånn blødning over såpass lang tid, trodde fem dager var lenge 😅 Dere som hadde en MA, hvordan oppdaget dere det? Og hvordan gikk dere frem? -TS Anonymkode: 61777...3a7 Tror det er ganske sjeldent at fastlegen har ultralyd apperat, så det letteste er nok å bestille en privat time. Da jeg hadde MA merket jeg ikke noe spesielt til det, annet enn brun utflod og småkvalm. Hadde lite Gravid symptomer. Så på tidlig ultralyd at embryo hadde stoppet å utvikle seg veldig tidlig. Fikk tabletter for å sette i gang abort hjemme. Anonymkode: 8c2df...525
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #9 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takker for svar og råd! er det vanlig at fastlegen har ultralydapparat eller tenker dere man må bestille time privat? Til du som fikk tvillinger, her er det faktisk mange toegga tvillingpar på morsiden så det er ikke en helt usannsynlig tanke ☺️ fint å høre at det gikk bra å ha sånn blødning over såpass lang tid, trodde fem dager var lenge 😅 Dere som hadde en MA, hvordan oppdaget dere det? Og hvordan gikk dere frem? -TS Anonymkode: 61777...3a7 Oppdaget det fordi jeg hadde bittesmå blødninger. Ale i helsevesenet sa «null stress», men jeg ble henvist til tidlig UL hos spesialist for roens skyld. Da hadde fosteret vært dødt i fem uker, og HcG hadde steget akkurat som det normalt skulle gjort hele veien. Det er jo ikke dette som er normalen ved bittesmå blødninger, men er man først bekymret, så kan det være veldig beroligende å få sjekket det ut. Jeg liker dårlig å bidra til bekymring på nett, fordi det stort sett går bra, samtidig skulle jeg ønske at jeg hadde hørt om det før jeg satt der og ikke skjønte noe. For å belyse den andre siden: I neste graviditet blødde jeg som en foss og hadde skarpe smerter i uke 7, og da var beskjeden fra helsevesenet motsatt «spontanabort får vi ikke gjort noe med». Fikk tidlig UL for å se etter rester to uker senere, og der var det et sprell levende foster. Anonymkode: a230d...73d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Oppdaget det fordi jeg hadde bittesmå blødninger. Ale i helsevesenet sa «null stress», men jeg ble henvist til tidlig UL hos spesialist for roens skyld. Da hadde fosteret vært dødt i fem uker, og HcG hadde steget akkurat som det normalt skulle gjort hele veien. Det er jo ikke dette som er normalen ved bittesmå blødninger, men er man først bekymret, så kan det være veldig beroligende å få sjekket det ut. Jeg liker dårlig å bidra til bekymring på nett, fordi det stort sett går bra, samtidig skulle jeg ønske at jeg hadde hørt om det før jeg satt der og ikke skjønte noe. For å belyse den andre siden: I neste graviditet blødde jeg som en foss og hadde skarpe smerter i uke 7, og da var beskjeden fra helsevesenet motsatt «spontanabort får vi ikke gjort noe med». Fikk tidlig UL for å se etter rester to uker senere, og der var det et sprell levende foster. Anonymkode: a230d...73d Takk for at du deler 😃godt å høre at det gikk bra til tross, den andre gangen. Når du sier henvist UL, fikk du gjennom fastlegen henvisning til sykehuset? Eller dro du privat og måtte betale i dyre dommer for tidlig UL? De fleste private klinikker her jeg bor tar 1500kr for tidlig UL. Anonymkode: 61777...3a7
cloudsinger Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Jeg har vært til tidlig ultralyd på grunn av blødninger, da var det jordmor som sendte henvisning til en privat gynekolog i området og jeg betalte ingenting. Det gikk forøvrig helt fint 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for at du deler 😃godt å høre at det gikk bra til tross, den andre gangen. Når du sier henvist UL, fikk du gjennom fastlegen henvisning til sykehuset? Eller dro du privat og måtte betale i dyre dommer for tidlig UL? De fleste private klinikker her jeg bor tar 1500kr for tidlig UL. Anonymkode: 61777...3a7 De fleste fastleger har ikke ultralydapparat. Jeg ble henvist til en privat gynekolog i området, fikk time ganske kjapt. Fastlegen henviste meg pga to spontanborter tidligere, og for å sjekke hvor lang på vei jeg var (hadde en laaang syklus akkurat denne måneden). Private klinikker tar ca 1400-1500 kr. Anonymkode: efda9...db4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 Kvalmen bare øker på og gjør meg nærmest handlingslammet. Alt jeg likte før av mat får jeg brekninger av, spesielt fisk og grønnsaker.. Begynner nesten å gråte av kvalmen som velter seg i meg bare av tanken på at det snart skal lages middag i huset.. Den lukten 🤢 har fått tak i reisesyketabletter så får se om de hjelper. Har fått svar på en blodprøve 6+4 = 89500 i hcg. Det er vel lovende? selv om jeg fortsatt har blødninger og må vente til fredag på svar på neste blodprøve .. Det er to dager i mellom. Bør hcg ha dobblet seg til 179000 eller er det hver dag den dobler seg? Hvis ikke bør jeg kanskje punge ut for en TUL 🙉 Anonymkode: 61777...3a7
Besant Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 16.11): Har vært gravid to ganger, begge gangene hadde jeg brun utflod I uke 5-9 ca. Første gang var det MA og andre gang var det to hjerteslag i magen, så kan gå begge veier! Anonymkode: 8c2df...525 Opplevd akkurat samme. Ta TUL eller be om hcg-måling. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 9.07): Takk for at du deler 😃godt å høre at det gikk bra til tross, den andre gangen. Når du sier henvist UL, fikk du gjennom fastlegen henvisning til sykehuset? Eller dro du privat og måtte betale i dyre dommer for tidlig UL? De fleste private klinikker her jeg bor tar 1500kr for tidlig UL. Anonymkode: 61777...3a7 Jeg ble henvist til en privat gynekolog, og betalete egenandel (spesialisttakst, husker ikke hva den er på nå), men ikke prisen man betaler om man ringer på eget initiativ Anonymkode: a230d...73d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 Opplevde også det samme, det varte faktisk helt til andre trimester. Ble noen ultralyder (privat) for å få ro i sjelen 😊 Anonymkode: 23aca...8dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå