AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #1 Skrevet 7. mai 2021 Det sies altså så mye forskjellig, og det står også mye forskjellig på nett! Søk og skriv skriver: (Etternavn, årstall, evt. sidetall) Skal man bruke sidetall i apa-stil i bøker og/eller artikler? Hva er egentlig riktig/anbefalt? Sånn en gang får alle. Direkte sitat skal man ha sidetall, der er det hvertfall tydelig. Anonymkode: 6bbac...677
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #2 Skrevet 7. mai 2021 Kildekompasset.no har fasiten du leter etter. I stedet for å høre på hva jeg og andre KG-ere har å si, kan du like greit bare slå opp APA der, det er noen få klikk så har du svaret du leter etter. Kjekt å kunne til senere også. Anonymkode: 86226...00b 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #3 Skrevet 7. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det sies altså så mye forskjellig, og det står også mye forskjellig på nett! Søk og skriv skriver: (Etternavn, årstall, evt. sidetall) Skal man bruke sidetall i apa-stil i bøker og/eller artikler? Hva er egentlig riktig/anbefalt? Sånn en gang får alle. Direkte sitat skal man ha sidetall, der er det hvertfall tydelig. Anonymkode: 6bbac...677 Det kjappe svaret er dog ja. Men les på kildekompasset. Anonymkode: 86226...00b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #4 Skrevet 7. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det sies altså så mye forskjellig, og det står også mye forskjellig på nett! Søk og skriv skriver: (Etternavn, årstall, evt. sidetall) Skal man bruke sidetall i apa-stil i bøker og/eller artikler? Hva er egentlig riktig/anbefalt? Sånn en gang får alle. Direkte sitat skal man ha sidetall, der er det hvertfall tydelig. Anonymkode: 6bbac...677 Var litt kjapp med det jeg satte i "bold" der, skulle vært med mer Anonymkode: 86226...00b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #5 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kildekompasset.no har fasiten du leter etter. I stedet for å høre på hva jeg og andre KG-ere har å si, kan du like greit bare slå opp APA der, det er noen få klikk så har du svaret du leter etter. Kjekt å kunne til senere også. Anonymkode: 86226...00b Du trenger ikke å være spydig. Jeg lufter faktisk et spørsmål som er veldig omdiskutert i akademia. Kildekompasset og SøkogSkiv skriver faktisk to forskjellige ting angående sidetall. Begge disse er sider med like høy kredibilitet, så hvorfor står det da forskjellig? Anonymkode: 6bbac...677 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #6 Skrevet 7. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Du trenger ikke å være spydig. Jeg lufter faktisk et spørsmål som er veldig omdiskutert i akademia. Kildekompasset og SøkogSkiv skriver faktisk to forskjellige ting angående sidetall. Begge disse er sider med like høy kredibilitet, så hvorfor står det da forskjellig? Anonymkode: 6bbac...677 Jeg er ikke spydig, synd at du tolker meg dithen. Kildekompasset er å regne som en troverdig kilde, og blir gjerne vist til hos flere høyskoler og universiteter. APA kan dog også slåes opp i "nærmere" kilder, da det ikke er en norsk refereansestil. Anonymkode: 86226...00b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #7 Skrevet 7. mai 2021 https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/basic-principles Her viser de til side-nummer. Leste litt kjapt, men se eksempelet. Tror ikke det er noe som trengs å diskuteres basert på dette. Anonymkode: 86226...00b 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #8 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/basic-principles Her viser de til side-nummer. Leste litt kjapt, men se eksempelet. Tror ikke det er noe som trengs å diskuteres basert på dette. Anonymkode: 86226...00b Takk for lenken! Dette er fra siden du linket til. Her står det jo motsatt. Eksempelet gjelder artikkel, da. Anonymkode: 6bbac...677
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #10 Skrevet 8. mai 2021 Ego skrev (1 minutt siden): Sidetall for bøker, ikke for artikler. Enkelt sagt. Takk for svar! Begrunnelse/kilde? Jeg mener også å ha hørt dette, men finner det ikke håndfast noe sted. Er veldig forvirrende dette. Jeg skjønner at det kan virke som at jeg ikke har gjort research, men jeg har faktisk gjort veldig mye research. Holder på å skrive master nå og veileder har sagt vi kun trenger sidetall ved direkte sitat. Men snakket med noen medstudenter som har en annen veileder. De har fått beskjed om å oppgi sidetall uansett. Anonymkode: 6bbac...677
Ego Skrevet 8. mai 2021 #11 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Begrunnelse/kilde? Jeg mener også å ha hørt dette, men finner det ikke håndfast noe sted. Er veldig forvirrende dette. Jeg skjønner at det kan virke som at jeg ikke har gjort research, men jeg har faktisk gjort veldig mye research. Holder på å skrive master nå og veileder har sagt vi kun trenger sidetall ved direkte sitat. Men snakket med noen medstudenter som har en annen veileder. De har fått beskjed om å oppgi sidetall uansett. Anonymkode: 6bba Artikler er av begrenset lengde, og har sine sidetall angitt i referanselisten. Med bøker angis sidetall i tekstsiteringen så den som leser skal slippe å bla seg gjennom hele boka for å finne fram til det som siteres. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #12 Skrevet 8. mai 2021 Ego skrev (3 minutter siden): Artikler er av begrenset lengde, og har sine sidetall angitt i referanselisten. Med bøker angis sidetall i tekstsiteringen så den som leser skal slippe å bla seg gjennom hele boka for å finne fram til det som siteres. Nå virker jeg veldig kverulerende, det er ikke meningen. Men det du skriver er feil for APA 7th, hvor du bare skal oppgi sidetall for hvor i tidsskriftet artikkelen står skrevet. Ikke sidetall for hvor hvilke sider i artikkelen man refererer til. Med mindre det var det du mente da? Er helt enig med deg i at det gir mening å bruke sidetall for bøker siden disse vanskeligere å finne frem i. Anonymkode: 6bbac...677
Ego Skrevet 8. mai 2021 #13 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå virker jeg veldig kverulerende, det er ikke meningen. Men det du skriver er feil for APA 7th, hvor du bare skal oppgi sidetall for hvor i tidsskriftet artikkelen står skrevet. Ikke sidetall for hvor hvilke sider i artikkelen man refererer til. Med mindre det var det du mente da? Er helt enig med deg i at det gir mening å bruke sidetall for bøker siden disse vanskeligere å finne frem i. Anonymkode: 6bbac...677 Helt greit å kverulere litt når man forsøker finne ut av ting 🙂 Jeg mente sidespenn i referanselisten, ja, formulerte meg litt dårlig. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #14 Skrevet 8. mai 2021 Brukte APA6th i masteroppgaven, skrev inn sidetall på stort sett alt. Er du usikker er det sjelden feil å være for nøyaktig, mye større sjanse for at det blir påpekt at du ikke har vært nøyaktig nok. Ser noen andre allerede har lagt inn lenke til apa sin hjemmesiden, der finner du egentlig svar på alt du lurer på. Det er forskjell på om du skal referere i tekst eller på referanselisten, om du har direkte sitat, indirekte sitat eller en generell henvisning. Men på det absolutt aller meste som skal i tekst skal du bruke sidetall. Anonymkode: f4088...524
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #15 Skrevet 8. mai 2021 Sunn fornuft er greit her, om jeg skriver om noe generelt som kanskje er tema i en hel bok bruker jeg ikke sidetall. Om jeg skal bruke et sitat, eller tar noe fra 2 sider i en bok bruker jeg det. Viktigste er at man kan finnne igjen informasjonen om man trenger det - eller om sensor ønsker å sjekke det ut. Anonymkode: 6b402...871 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #16 Skrevet 8. mai 2021 Lurt på det samme, og kildekompasset sier sidetall. Veilederen min sier jeg kun trenger sidetall ved direkte sitering.. Apa 7 Anonymkode: 6fe0a...7c4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #17 Skrevet 8. mai 2021 Vi har fått beskjed om å følge kildekompasset. Anonymkode: 3c8aa...f59
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #18 Skrevet 8. mai 2021 Jeg har lært at sidetall alltid skal med når en bruker bøker. I retningslinjene for masteroppgaven har programansvarlig skrevet "Sidetall oppgis både ved direkte sitat og indirekte sitat og i andre tilfeller hvor det er avgrensa del av en større kilde". Det blir vanskelig for sensor å sjekke kildene du bruker hvis du refererer til en bok på 1000 sider, uten sidetall. Anonymkode: 44e4e...561
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #19 Skrevet 13. mai 2021 Er det bare jeg som har hørt hvorvidt man oppgir sidetall kommer an på fagfelt også? Anonymkode: 8612f...a60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå