Gå til innhold

Involvere bv pga en hund i familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen opplevd det? Hva skal til for å bli meldt/melde til bv pga hunden til familien med småbarn?

Anonymkode: 07be7...958

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man skal melde bekymring til barnevernet hvis man er bekymret. Så det som skal til er vel at noen er bekymret for barnas trygghet og oppfølging. Hva det er vil jo variere mellom folk.

Anonymkode: 2a980...55c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hvorfor skal man misbruke barnevernstjenesten fordi noen har fått hund?!

Anonymkode: 20b0c...556

• Liker 21
Skrevet

Hæ? Hvorfor skal noen melde noen til barnevernet fordi de har hund?

Da måtte det vært at barna er allergiske og at foreldrene ikke evner å ta hensyn til det... 

• Liker 4
Skrevet

Aggresjon hos hund? Ellers aner jeg ikke hva er det som kan utløse en slik handling? Barnevern? Hæ?

• Liker 4
Skrevet

Ahrg- skal du ha svar så skriv et normalt og forklarende HI da! Dette er jo bare teit. Hvorfor spør du?

• Liker 25
Skrevet

Det eneste jeg kan tenke på er sterk allergi hos barn og foreldre ikke evner å forstå situasjonen. Eller om hunden er aggressiv rundt småungen.

Men du gir lite info, egentlig et litt dårlig skrevet hi. Altså som andre sier, hva mener du egentlig ts? Er du bare en av de som ikke kan fordra dyr og at alle med dyr og småunger bør bli meldt til bv? Er det en konkret situasjon du tenker på? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hunden er kjent for å komme dårlig overens med barn. Rasen altså. Beklager kan ikke skrive så mye i tilfelle jeg blir gjenkjent. Men lurer på om det er mulig å melde/bli meldt til bv ved anskaffelse av en slik hund som er kjent for å ikke like barn og foreldre velger likevel å skaffe seg rasen. 

AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Nei..  Fordommer på hunderaser er ingen grunn til bv. De fleste hunderaser som har slike fordommer på seg er de flotteste familie hundene jeg vet om. 

Takk for svar. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har noen opplevd det? Hva skal til for å bli meldt/melde til bv pga hunden til familien med småbarn?

Det skal vel det til, vil jeg tro, at man ikke innser at en hund fint er i stand til å drepe et barn. Overlater man sitt barn alene uten oppsyn av en voksen med en hund bør en synes det er ok å finne barnet drept. Og da bør jo barnevern inn i familien.

Anonymkode: e2dc6...fdf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hunden er kjent for å komme dårlig overens med barn. Rasen altså. Beklager kan ikke skrive så mye i tilfelle jeg blir gjenkjent. Men lurer på om det er mulig å melde/bli meldt til bv ved anskaffelse av en slik hund som er kjent for å ikke like barn og foreldre velger likevel å skaffe seg rasen. 

Kjenner jeg blir nysgjerrig på hvilken rase dette skal være? 

For jeg kan ikke komme på noen rase som absolutt ikke liker barn pga rasen den er, og spesielt ikke barn den er vokst opp med! 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (31 minutter siden):

Hæ? Hvorfor skal noen melde noen til barnevernet fordi de har hund?

Da måtte det vært at barna er allergiske og at foreldrene ikke evner å ta hensyn til det... 

Hund er ikke positivt for en familie generelt, Stråle.

Anonymkode: f926b...d0f

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

😅

Har du kilder til dette? Eller er det bare litt generelt hundehat du utstråler her

Undersøkelser viser at å ha kjæledyr gir barn verdifull erfaring med omsorg, og lærer dem å ta ansvar. Barn kan derfor med fordel få ansvar for enkle oppgaver i dyrestellet. Forskning har også vist at dyr kan ha mange positive effekter på barns utvikling, og man har blant annet funnet ut at barn som omgås dyr har lettere for å utvikle empati enn barn som ikke omgås dyr. Desto nærmere forhold barnet har til dyret, desto større medfølelse ovenfor andre mennesker kan de utvikle som voksne.

https://www.firbentterapi.no/dat-barn-og-unge

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 12
Skrevet

Forstår fremdeles ikke om du spør på vegne av deg eller andre, mest sannsynlig andre. Kamphund, nervøs løpshund, bitteliten veskehund- alle kan være skumle. Det handler vel om kompetent eier? Om BV er inne, så er det vel mer sammensatt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du lyst til å kjøpe hund av en rase som "er kjent for" å ikke like barn? Og så blir du redd for at folk kommer til å melde deg til barnevernet fordi du velger en lite barnevennlig rase? Har noen truet med bv, eller har du krisemaksimert? 

Anonymkode: c61db...2ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
MissPierce skrev (7 minutter siden):

Kjenner jeg blir nysgjerrig på hvilken rase dette skal være? 

For jeg kan ikke komme på noen rase som absolutt ikke liker barn pga rasen den er, og spesielt ikke barn den er vokst opp med! 

Jeg tipper Rottweiler. Den har et ufortjent dårlig rykte når det gjelder hund og barn. Egentlig er det noen av de snilleste hundene som finnes.

Anonymkode: 16966...00d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det eksisterer dessverre en del myter rundt en del raser. F.eks så går jo noen raser som "barnevennlige", og noen tror faktisk da at hunden automatisk er snill mot barn. "Barnevennlige" hunder er gjerne "enklere" raser som passer seg som førstegangshund og da også i familier, men INGEN hund er født barnevennlig. Med feil oppdragelse kan denne være farligere for barn enn en hund med dårlig rykte som har vokst opp hos erfarne hundefolk.

Så nei, valg av rase er ikke grunn til å melde noen til barnevernet.

Men som hundemenneske og mor så ville jeg ikke likt om familien til bestevennen min gikk til anskaffelse av en malle som førstegangshund fordi den "var så søt". Jeg hadde ikke meldt de til barnevernet, men derimot anbefalt de en del hundekurs og fulgt med på utviklingen mtp sikkerheten til eget barn. 

Anonymkode: 8a757...517

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alt er relativt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tipper Rottweiler. Den har et ufortjent dårlig rykte når det gjelder hund og barn. Egentlig er det noen av de snilleste hundene som finnes.

Anonymkode: 16966...00d

Ja tenkte også Rottweiler eller en Bulle rase. 

Å helt enig med deg der 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...