Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :)

jeg vil gjerne høre deres erfaring rundt dette med å ha kynnere og hvordan fødselen var for dere?

Har du hatt mye kynnere i svangerskapet?

hvordan car fødsel?

Hvor lenge varte fødsel?

Når og hvordan startet fødsel?

Anonymkode: e8b4d...eb5

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1476453-mye-kynnere-vs-liteingen-kynnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg vil gjerne høre deres erfaring rundt dette med å ha kynnere og hvordan fødselen var for dere?

hvordan car fødsel?

Hvor lenge varte fødsel?

Med første merket jeg overhodet ikke kynnere i svangerskapet. Var i ellers fin form. Fødselen startet midt på natta en uke før termin. Følte meg litt uggen og dårlig i magen bare og sto opp og gikk på do og la meg igjen. Så ble det verre og etterhvert skjønte jeg at det kanskje var fødsel i gang og vi dro til sykehuset når riene ble plutselig tydelige. Hadde 6 cm åpning da vi kom frem, 30 min etter rier startet, og da jeg hadde kommet meg inn på fødestua var det full åpning og bare å begynne å presse. Varte ca 2 timer totalt fra rier begynte til baby var ute tidlig på morgenen. Ble klippet, men ellers gikk fødselen fint og kom meg fort etterpå, gikk selv ut av fødestua rett etter fødselen.

Nå med andremann har jeg mer typiske svangerskapsplager. Merker kynnere av og til, men de er ikke plagsomme på noe måte. Er spent på om det blir nok en styrtfødsel eller annerledes denne gang. 

Anonymkode: 5cf21...51c

AnonymBruker

Første barn: middels mye kynnere, kanskje. Startet med vannavgang, rier et døgn etter, stormrier fra start. Det hele over på 6 timer.

Andre barn: mindre kynnere enn første svangerskapet tror jeg. Fødsel startet med kynnere rundt 15 tiden på dagen. Kynnere var egentlig rier. Dro inn til sykehuset da det var 12 min mellom riene, hadde da 5 cm åpning. Baby ute 1,5 time senere, født ca 03.30 på natta. Den verste fødselen smertemessig pga siste del av fødsel tok helt av. 

Anonymkode: 64350...192

AnonymBruker

Jeg hadde mye kynnere i andre og tredje trimester i begge svangerskap, litt mer andre enn første gang. Andre gang var jeg ordentlig plaget av det, og kynnerne var vonde.

Fødslene mine var raske og egentlig lette, med tette og kraftige rier fra start. Første gang tålte ikke babyen riene så godt, og det førte til sterkt misfarget fostervann, lav puls hos babyen og nesten keisersnitt i narkose (slapp det fordi det gikk veldig fort på slutten). Andre gang var det ingen komplikasjoner. 

Første fødsel tok 4 timer fra første rie, andre fødsel tok 1,5 time fra vannavgang.

Første fødsel startet med rier, den andre med at vannet gikk, begge i begynnelsen av uke 40. 

Anonymkode: 6d821...cc9

AnonymBruker

Lite kynnere, bare hvis jeg gikk for fort. 

Fødselen startet med vannavgang hjemme. 26 timer senere var ungen ute. Fødselen var lang og hard, men det hadde nok mer med seteleie å gjøre enn noe annet. 

Anonymkode: f39e0...3fb

Annonse

AnonymBruker

Hadde masse kynnere hver dag fra uke 16/17 (førstegangs). Måtte settes i gang pga overtid 12 dager over termin. Fødselen var rask (4 timer), men traumatisk og full av komplikasjoner både under og etter.

Anonymkode: b520e...967

AnonymBruker

Meg over; kynnerne og riene føltes egentlig helt like, bare at riene ble vondere og vondere mens kynnerne strandet på «ubehagelig». 

Begge deler satt i nedre del av magen, og under riene kjente jeg godt at magen strammet seg som ved kynnere (bare mer).

Anonymkode: b520e...967

AnonymBruker

Jeg husker ikke med førstemann, det er 15 år siden. Men med nr 2 hadde jeg ikke spesielt mye med kynnere, og hadde en egentlig veldig fin fødsel. Vannet gikk, men det var litt missfarget så jeg ble satt i gang ila natten, det tok litt tid før riene kom, men når de kom så var det intenst og raskt, tok vel ca 5 timer. Han ble tatt med vakum til slutt, men alt i alt en veldig fin fødsel. 
Nå med nr tre for 4 uker siden så hadde jeg kynnere egentlig hele tiden, uansett, til alle døgnets tider så lenge jeg kan huske. Om jeg gikk, om jeg lå stille, om jeg satt, om jeg ditt, om jeg datt .. Det begynte hjemme på natten at jeg våknet av at jeg begynte å få vondt i rompa. De andre fødslene har startet med vannavgang og mer vondt i magen når det smalt, så det var helt nytt for meg at man fikk vondt i rompa 🤓 Lå å googlet «får man rier i rompa» kl 4 på natta .. 🤓 Skulle uansett på overtidskontroll morningen etter så tok det helt med ro, men kom inn der med 5 cm åpning, men det var ikke så vondt frem til det sekundet jeg satte foten inn på fødestua etterpå ha blitt sjekket, så trodde frem til det at dette skulle bli lekende lett 🤓 Det var en veldig rask fødsel, full åpning på 20 min og ca halvannen time fødsel til sammen. Men det var et rent helvete 😅 Babyen ble stressa, måtte få riedempende, han roterte ikke nok i fødselskanalen så ble sittende fast med skulderen, altså alt var bare kaos. Tenker at det var godt det var sistemann, ellers hadde det blitt med kun han 🤓

Anonymkode: 96ae0...68e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

hvordan car fødsel?

Hvor lenge varte fødsel?

Om du tror det har en sammenheng, så har det absolutt ikke det.

Anonymkode: cb3e0...2ba

AnonymBruker

Jeg hadde masse kynnere fra halvgått svangerskap, var inne på føden flere ganger for å sjekke at det ikke var modning på gang. Spurte hver gang legene jeg traff om det var noen sammenheng mellom hyppige kynnere og fødselsforløp, men fikk konsekvent svaret om at det ikke var noen sammenheng (jeg hadde jo håpet at kynnerene var livmoren som trente seg superprek for en lett fødsel😅). Så ville ikke tolket noe mer ut fra svarene du får i denne tråden.

Anonymkode: c2bf5...857

AnonymBruker

Mes første hadde jeg ingen kynner. Fødselen startet med spontanvannavgang i uke 33. Fødselen tok 5t. En ukomplisert og lett fødsel.

Med nr 2 hadde jeg en del kynnere fra ca uke 15. Ble satt i gang før termin. Fra igangsettelsen, tok fødselen 7,5t. Aktiv fødsel på 4t. Riene var veldig intense og vonde. Fødselen stoppet også opp en times tid, før det tok seg opp igjen. Men var en ukomplisert fødsel.

Anonymkode: ebed4...33e

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...