Gå til innhold

Gris fra naboens fuglemating

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i horisontaldelt tomannsbolig i første etasje. Han i andre etasje har sin veranda rett over min veranda. Han er veldig ivrig på å mate fuglene, og det er hyggelig. Jeg har ingen problemer med å vaske utemøblene for fuglebæsj litt oftere. Men problemet er at min veranda, trapp og platting er FULL av skall fra solsikkefrø. Jeg koster som best jeg kan, fyller opp et feiebrett til randen 3-4 ganger i uka. Men jeg får ikke kostet opp alt, plattingen min er av ujevnt teksturert stein, og det knaser under føttene mine av de skallene. Vi må ta av oss sandaler/sko på utsiden av verandadøren, ellers drar vi masse solsikkeskall inn. Å gå barbeint ut der går ikke. Jeg bruker MYE tid og energi på å rydde opp i dette. 

Jeg har lyst til å si noe, men for det første er jeg usikker om jeg skal ta det opp med han direkte eller med huseier (begge enhetene er leid ut av samme person), og for det andre er jeg redd for å være den kjipe naboen som klager for ingen grunn. Jeg synes jo det er veldig fint at han mater fuglene og vil ikke være den kjipe bitchy personen som ødelegger. 
Sukk. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: e22bd...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med han direkte. Si at det faller mye ned på din veranda, å om han kunne prøve å finne på noe som gjør at det ikke er så mye som faller ned, feks. Er ikke sikkert han er klar over hvor mye som faktisk havner hos deg, 

Anonymkode: bd7a9...1c2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo mye søl, det ser jeg også her. Men si ifra til han, og tips han om solsikkefrø uten skall. 

Anonymkode: 514a6...824

AnonymBruker
Skrevet

Ville også tipse om solsikkefrø uten skall, peanøtter..

Hvis du vil være veldig hyggelig, kan du jo gi ham en pose med solsikkekjerner (Jeg pleier å kjøpe på Biltema) og så ta det opp.

Anonymkode: 59314...529

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en ting det er helt i orden å si fra om :) Jeg har selv vært tankeløs og fuglematende nabo som ikke tenkte på at søl fra min fuglemating havnet på terrassen til de under. De sa fra og det var helt i orden! Ble bare litt flau også fant jeg en annen løsning. Si fra på en hyggelig måte, så er det ikke noe problem :) Kanskje du kan foreslå en felles fuglematestasjon i hagen eller i et tre eller noe? :)

Skulle nabo mot all formodning ta det ilke opp er det han som er rar, og da er det bare å si fra til huseier! 

Anonymkode: 0dc9c...63e

• Liker 8
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg bor i horisontaldelt tomannsbolig i første etasje. Han i andre etasje har sin veranda rett over min veranda. Han er veldig ivrig på å mate fuglene, og det er hyggelig. Jeg har ingen problemer med å vaske utemøblene for fuglebæsj litt oftere. Men problemet er at min veranda, trapp og platting er FULL av skall fra solsikkefrø. Jeg koster som best jeg kan, fyller opp et feiebrett til randen 3-4 ganger i uka. Men jeg får ikke kostet opp alt, plattingen min er av ujevnt teksturert stein, og det knaser under føttene mine av de skallene. Vi må ta av oss sandaler/sko på utsiden av verandadøren, ellers drar vi masse solsikkeskall inn. Å gå barbeint ut der går ikke. Jeg bruker MYE tid og energi på å rydde opp i dette. 

Jeg har lyst til å si noe, men for det første er jeg usikker om jeg skal ta det opp med han direkte eller med huseier (begge enhetene er leid ut av samme person), og for det andre er jeg redd for å være den kjipe naboen som klager for ingen grunn. Jeg synes jo det er veldig fint at han mater fuglene og vil ikke være den kjipe bitchy personen som ødelegger. 
Sukk. Hva ville dere gjort? 

Naboen din er sikkert hyggelig da han bryr seg om sultne fugler. Bare spør hyggelig om han kan finne en annen måte å mate fuglene på, kanskje med å holde fuglemateren lengre inne på sin altan. Som regel løser det seg greit om man bare prater sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 22.44):

Ville også tipse om solsikkefrø uten skall, peanøtter..

Hvis du vil være veldig hyggelig, kan du jo gi ham en pose med solsikkekjerner (Jeg pleier å kjøpe på Biltema) og så ta det opp.

Anonymkode: 59314...529

Peanøtter?!? Det fungerer sikkert fint, dersom målet ditt er å drepe evt. besøkende som er allergiske. 🤦‍♀️

TS: Prat med naboen. Dette er faktisk ikke ok, så fuglemateren må stå et annet sted. 

Anonymkode: 56628...982

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Peanøtter?!? Det fungerer sikkert fint, dersom målet ditt er å drepe evt. besøkende som er allergiske. 🤦‍♀️

TS: Prat med naboen. Dette er faktisk ikke ok, så fuglemateren må stå et annet sted. 

Det er helt normalt å gi peanøtter til fugler 🙈 Folk på besøk pleier vel ikke å forsyne seg av fuglematen 😄

https://forskning.no/partner-fugler-universitetet-i-oslo/byfugler-foretrekker-peanotter-framfor-brodbiter/297720

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg skal ta kontakt med han og spørre om han kan flytte den. 

-TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er helt normalt å gi peanøtter til fugler 🙈 Folk på besøk pleier vel ikke å forsyne seg av fuglematen 😄

https://forskning.no/partner-fugler-universitetet-i-oslo/byfugler-foretrekker-peanotter-framfor-brodbiter/297720

Dersom du tror hyperallergiske må «forsyne seg av fuglemateren» for å gå inn i anafylaktisk sjokk så vet du så lite om allergi at jeg gir opp å diskutere med deg. Jeg er glad på dine vegne for at du aldri har opplevd noen nesten dø foran øynene dine på få minutter pga. anafylaktisk sjokk, da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dersom du tror hyperallergiske må «forsyne seg av fuglemateren» for å gå inn i anafylaktisk sjokk så vet du så lite om allergi at jeg gir opp å diskutere med deg. Jeg er glad på dine vegne for at du aldri har opplevd noen nesten dø foran øynene dine på få minutter pga. anafylaktisk sjokk, da. 

Det var da voldsomt så dramatisk. Det er ikke så mange som er hyperallergiske, og sjansen for at noen av dem skulle vandre ut på verandaen til TS sin nabo er temmelig liten. Det betyr jo i så fall at man aldri kan sitte på egen terrasse og spise peanøtter i tilfelle noen tilfeldig forbipasserende ramler om og dør.

Anonymkode: 2d83c...1e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hjelpes... nå har man heldigvis gjerne litt kontroll på hvem som kommer på ens egen veranda og ikke, eller? Er jo i så fall bare for naboen å si "nei takk, ikke peanøtter, xxx som pleier å besøke meg er hyperallergisk ". 

Anonymkode: 9fb9b...6cc

• Liker 1
Skrevet

Skallfri fuglemat er praktisk. Mater fugler med skallfrie solsikkefrø og peanøtter, men det er ikke spor i hagen min etter vinterens mating. Kjøper posene med fuglemat på Biltema. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

🙈 Snakk om å overreagere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...