Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke om spørsmålet direkte handler om sparing, men det gjør vel det. Jeg har solgt en bolig med greit overskudd og skal flytte til en mindre bolig, banken trenger ikke hele overskuddet som ek i ny bolig, så det blir noen hundre tusener til overs. 

Det jeg lurer på er om det er smart å likevel betale de pengene også, så har jeg mindre i lån, eller bør jeg sette pengene i et fond og potensielt tjene mer på de der? 

Dersom livssituasjonen endrer seg kan det være aktuelt å skulle kjøpe større bolig igjen, så jeg tenker at pengene skal være til det. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på økonomisituasjonen din ellers. Hvordan har du det i hverdagen? Klarer du å leve fint med avdrag på høyere lån? Hvis du gjør det så hadde jeg investert pengene i fond. Men pass på å investere i indeksfond med lavere risiko siden du tenker å bruke dem om noen år.

Anonymkode: 3f968...131

Skrevet

Jeg ville puttet penger inn på boliglånet. Det er ikke et poeng å balansere på 15% ek, man bør ned til 50-60%. Med lavere lån vil du betale mindre pr måned, og de pengene kan gå til sparing, enten i form av ekstra innbetaling på lån eller sparing i fond.

Med lavere belåningsgrad på bolig har du sikkerhet i å kunne låne opp dersom noe skulle skje, eller refinansiering og betale over lenger tid om livssituasjonen skulle bli vanskelig. Vi er nå nede i 40% gjeldsgrad, så nå er vi ikke så harde på å betale så mye vi kan lenger, men betaler allikevel mer enn mange andre ville gjort siden dette er familiens bolig, og om noe skulle skje er det viktig at den har lave utgifter så vi kan bli boende. 

Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Jeg ville puttet penger inn på boliglånet. Det er ikke et poeng å balansere på 15% ek, man bør ned til 50-60%. Med lavere lån vil du betale mindre pr måned, og de pengene kan gå til sparing, enten i form av ekstra innbetaling på lån eller sparing i fond.

Med lavere belåningsgrad på bolig har du sikkerhet i å kunne låne opp dersom noe skulle skje, eller refinansiering og betale over lenger tid om livssituasjonen skulle bli vanskelig. Vi er nå nede i 40% gjeldsgrad, så nå er vi ikke så harde på å betale så mye vi kan lenger, men betaler allikevel mer enn mange andre ville gjort siden dette er familiens bolig, og om noe skulle skje er det viktig at den har lave utgifter så vi kan bli boende. 

Tusen takk for svar😊 Jeg tenkte i utgangspunktet at alt fra salg av forrige bolig skulle gå til ny bolig, men banken var så veldig på at de ikke trengte alle pengene så de kunne jeg bruke på det jeg ville, f.eks ny bil eller møbler og oppussing. Derfor begynte jeg å tenke litt på å ha det i fond, for der kan jo pengene potensielt vokse ganske greit. Men så er det det med at jeg ikke vet hvor lenge pengene skal stå der. Jeg har grei økonomi utenom, så å ha det i fond hadde gått. Jeg ser jo nå at det å ha mindre å betale i måneden og heller sette av mer penger til sparing er en bedre løsning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...